TYSKA ÅR 8 - 2024 - 2025

Läxa till måndag den 16 december 2024

Vi närmar oss jul, och givetvis ska vi lära oss mer om jul på tyska! Till denna måndag ska du vara klar med:
- Frågorna på texten om Chokladmuseet i boken s 38 - 39.  Skriv i din skrivbok med hela meningar på tyska! Frågorna har du fått på papper.
- Titta in i chokladmuseet på en filmsnutt. Du hittar filmen här: Schokoladenmuseum Köln
- Lär dig första och andra versen av Oh, Tannenbaum: Oh, Tannenbaum
- Lär dig glosor som har med jul att göra: Frohe Weihnachten, der Weihnachtsbaum, der Engel, die Krippe, das Christkind, Stollen, Lebkuchen, Geschenke geben/Geschenke bekommen, die Gans, das Lied - die Lieder, die Kirche 

I tyskspråkiga länder har man också ofta en Adventskranz, en adventsljusstake i en krans, se bild nedan, och varje söndag i advent tänder man ett ljus. 





Muntlig redovisning måndag den 2 december och prov fredag den 6 december 2024

Ni kände er lite stressade så, vi flyttar om lite grann, och då får ni lite mer tid att träna! Nu ser det ut så här:
Måndag den 2 december: Du berättar med hjälp av stödord och visar din powerpoint om din prao för klassen.
Fredag den 6 december: Prov. Provet blir bara ett tillfälle och inte två dagar som tidigare planerat. Det som du ska kunna till provet finns på Infomentor under uppgifter och ni har också fått det i pappersformat. Onsdag den 4 december ägnar vi åt att öva och repetera! 
'
Hus i Schwarzwald


Läxa till måndag den 25 november 2024 och prov på G!

Nu går ni ut på prao - das Praktikum - och då gäller det att på din praoplats fotografera dig själv, antingen en selfie eller så ber du någon ta ett foto på dig! När du kommer tillbaka på måndag den 25 november kommer en kompis att intervjua dig om din prao och du ska också intervjua en kompis.
Därefter börjar ni förbereda en muntlig presentation. Information om hur det går till och vilka frågor du ska svara på har ni fått på papper och det finns också på infomentor under uppgifter - så titta där! Där kommer du också att hitta information om kommande prov, som äger rum onsdag den 4 december och fredag den 6 december,

Ich wünsche euch schönes Praktikum!



Läxa till FREDAG den 8 november 2024
Japp, den här veckan får läxan bli från måndag till fredag, precis som de andra språkvalen alltid har läxa. Att vi i tyska ändrar denna vecka beror på att ni nästa vecka är ute på prao!  :)

Den här gången ska vi dels lära oss en massa nyttiga ord om datorer, dels lära oss något som kallas för starka verb, och som finns både i svenska och tyska. Det du ska kunna och det som vi arbetar med denna vecka är:
- Kapitel 4A och 4B. Läs texterna och lär dig minst tio av orden till kapitlet. Du hittar orden här: Der Computer und sein Team
- Läs om starka verb i övningsboken s 57 - 58
- lär dig de starka verben: geschrieben, gelesen, gebacken, gegeben, gesungen, gesprochen, getroffen, gefunden, geschlafen , gesehen
- gör övningar i övningsboken s 58 - 59 och sidan 61.

Här kommer en sång om problem med datorer. Lyssna gärna: Hilfe mein Computer spinnt - Hjälp min dator är tokig.


                                    


Happy Halloween! und schöne Ferien!


Prov fredag den 25 oktober 2024

Nu är det dags att summera ihop det vi har lärt oss hittills! Ni har fått information om vad ni ska kunna, och det som är bra att  repetera. Ni kommer också att få papper med övningsstenciler med facit på grammatikmoment. Det materialet kommer också att ligga på Infomentor. Vi ägnar lektionerna fram till provet åt att repetera.



Läxa till onsdag den 16 oktober 2024

Vi fortsätter att träna på att berätta vad vi gjorde/har gjort! Det svåraste är att komma ihåg hjälpverbet haben, att börja det korrekt och att placera perfektformen sist i meningen.

Till den här onsdagen ska du:
- ha lärt dig att några verb inte följer huvudregeln ge+stam+ (e) t utan de bildar perfektformen utan ge- och bara med ändelsen -t.  Läs om detta i övningsboken s 41.
- gör övningarna s 42 - 43.
- läs sidan 48 och gör övningarna s 48, 50 - 51. Skriv i skrivboken! Facit finns! Kolla där!
- läs text 3B,  3C och 3D i textboken och förstå innehållet
- skriv en intervju med Natascha, textboken s 36.
- glosor att träna hittar du här: Ord från kapitlen






Läxa till onsdag den 9 oktober 2024

I nästa kapitel berättar några ungdomar om vad de gjorde i helgen. Då behöver vi förstå hur man gör i tyska för att få verbet i presens (nutid) att bli till dåtid, så att du också kan berätta vad du gjorde!

Det vi arbetar med på lektionen och det du ska kunna till denna onsdag är:
-  läsa kapitel 3A på god tyska
- kunna översätta muntligt till svenska
- lära dig alla glosorna till kapitlet. De finns på en quizlet här: Am Wochenende
- lära dig vad perfekt av svaga verb är och  hur man bildar det,  övningsboken s 34 - 35
- repetera presens av haben: textboken s 125
- lär dig frågorna Was machen wir am Wochenende? =(Vad gör vi i helgen?) och Was hast du am Wochenende gemacht? (=vad gjorde du i helgen)
- gör övningar på detta i övningsboken s 34 - 35 och 38 - 43. Facit finns - kolla så att du gör rätt!

Har du tid kan du  titta på denna töntiga tecknade film, där två skolungdomar pratar om vad de gjorde på lovet. Se om du förstår! OBS: komisch = konstig. Was hast du in den Ferien gemacht?



Läxa till onsdag den 2 oktober 2024

Grüss Gott! Vi tar oss i nästa kapitel till Österrike och Neusiedler See, en sjö dit många österrikare åker på semestern.

Det vi jobbar med och det du ska vara klar med/ kunna till denna onsdag är:
- Läs text 2 A på tyska och översätt till svenska muntligt.
- läs om hur man använder ackusativobjekt i bestämd form av substantiv på tyska, dvs huset, båten, grisarna. Övningsboken s 21-22
- gör övningarna på sid 22 - 26 i övningsboken. Kolla med facit att det blir rätt!
- glosor att lära sig hittar du här: Am Neusiedler See 

Vid Neusiedler See ligger staden Rust. Den är känd för att där häckar många storkpar. Här är en filmsnutt om det och med lite fakta om den idylliska småstaden Rust. Die Stadt Rust am Neusiedler See
Här finns en hemsida om trakten kring Neusiedler See. Hinner du så ta en titt och se om du kan förstå: Neusiedler See im Burgenland

Läxa till onsdag den 25 september 2024

Ví repeterar frågeord, lär oss berätta vad som finns och lär oss lite nyttiga fraser att använda i dialoger!

Detta jobbar vi med under lektioner och detta ska du kunna/vara klar med:
- Repetera frågeorden i textboken s 142
- Sätt in rätt frågeord och hitta rätt slut till början, övningsboken s 17
- Lär dig hur man använder uttrycket Es gibt (det finns) och att det följs av ackusativ
övningsboken s 18
- Dialogen med Es gibt i övningsboken s 19. Gör dialogerna muntligt och skriv två av dialogerna.
- Lär dig fraserna!  I övningsboken s 20 finns några fraser som är bra att kunna. Lär dig dem!
- Använd fraserna på s 20 och gör dialoger muntligt med varandra.
- Skriv en egen dialog och använd fraserna på s 20.
- Om du inte gjort en powerpoint, som var läxa till förra veckan, så gör du den till denna onsdag! Instruktioner hittar du längst ner i förra läxan! 
- känner du att du inte har någon aning om vad plural är och hur man använder det, så lär du dig det också! Du hittar det i övningsboken s 14!

Här är en filmsnutt om Lorelei, som finns vid Rhenfloden en bit ifrån Assmanshausen. Kan du beskriva vad det är och varför den är så speciell?  Lorelei



Läxa till FREDAG den 20  september 2024

I nästa kapitel möter vi Phil, som bor i Assmanshausen, en liten by vid Rhenfloden. Vi lär oss också mer om något som på grammatikspråk kallas plural!

Det här jobbar vi med under veckans lektioner, och det här jobbar du också med hemma under självstudiedagarna! 
Du ska till fredag vara klar med och kunna.
- Text 1B Phil - läs texten på tyska och översätt muntligt till svenska.
- besvara frågorna s 11 skriftligt
- Träna dig i att berätta om Phil på tyska
- Lär dig glosor till kapitlet. Du hittar dem på quizleten: Phil - glosor
- Lär dig hur man bildar plural och läs om plural i övningsboken s 14.
- Gör uppgifterna i övningsboken  s 15 - 16. Kolla med facit att det blir korrekt!
- Skriv in texten om vad som är viktigt för dig i en bild i powerpoint och klistra in en bild på dig själv. Powerpointen skickar du till mig madeleine.wallin@edu.stockholm.se   (teams fungerar inte, och hur man i Infomentor ska lägga in en powerpoint som bara enskilda elever kan redigera har jag ännu inte lyckats klura ut, så den här gången får ni bifoga per mejl!)  :)

Längs Rhenfloden finns många medeltida borgar, där båtarna förr i tiden tvingades att betala tull för att passera. Mitt emot Assmanshausen, där Phil bor, finns bland vinbergen borgen Rheinstein. Den kan man besöka - följ med på ett besök: Burg Rheinstein



Läxa till onsdag den 11 september 2024

OBS! Läxan flyttad till fredag den 13 september! 
Jag är på kurs på onsdag, och osäker på om vikarie kommer. Ni får plugga på det här även på onsdagens lektion, och se till att ni har gjort allt och kan det här på fredag!

Nu har vi börjat med årskurs åttas bok, och vad passar bättre än att första kapitlet heter just
In Klasse 8!?! Vi lär känna några personer som berättar om vad som är viktigt för dem och vi lär oss att berätta vad som är viktigt för oss.

Det du ska jobba med under lektioner och det du ska vara klar med är:
-  kapitel 1 A - läs på tyska och översätt muntligt till svenska.
- Tyskland har 16 Bundesländer. Läs om dem på sidan 8 i textboken och lär dig minst fem av dem!
- Gör sedan uppgift 2 på sidan 9 i textboken, dvs gör spalter i din skrivbok och skriv om de olika ungdomarna. Turas sedan om att berätta om ungdomarna för varandra, men kom ihåg att böja predikatet korrekt: det heter Er/sie kommt och er/sie ist.
 repetera presens av svaga verb sidan 124 i Textboken
- Gör övningarna i övningsboken s 6-10. Skriv i ditt skrivhäfte och inte i övningsboken - den ska återanvändas!
skriv en egen text om vad som är viktigt för dig. Använd texterna i kapitel 1A som mall och skriv minst lika långt som de texterna. 
- Lär dig glosorna till texten. De finns på en quizlet här: Besonders wichtig och kommer du inte in i quizlet, så har du glosorna här (och i gloslistan i textboken):
besonders, wichtig, das wichtigste für mich, hassen, furchtbar, der Tierversuch, reden, der Traum, die Träume, fliegen, der Mond, total süss, der Tag, die Tage, die Nacht, die Nächte, malen, zeichnen, neidisch, die Klamotten, das Bundesland, die Bundesländer, die Polizei, das Ende.

Här kommer en sång om vad som är viktigt. Japp, den är urtöntig, men din uppgift är inte att lajka sången utan att lyssna på vad som sägs och förstå, för orden är tydliga: Was wichtig ist   Den som lyckas förstå vad han tycker har varit viktigast och berättar för mig får en överraskning!





Läxa till onsdag den 4 september 2024

Vi lär oss fler fraser att använda i caféet! Målet är att lära sig så många av orden och fraserna som möjligt!
 Det du ska kunna till denna onsdag är:
- Fler ord och fraser!  Lär dig så många ord och fraser som möjligt i gloslistan i häftet som du fick, men minst 20 stycken!  Du hittar dem också här: Im Café - fler fraser och uttryck
- Skriv en cafédialog med några kompisar och öva på den. Mer information om detta när vi ses på fredag! 

Här kan du höra en dialog där två personer går på café: häng med! 

Ett typiskt österrikiskt fika att beställa, i synnerhet om man är i huvudstaden Wien, är Ein Stück Sachertorte, bitte. Så här ser den ut - notera att grädden serveras separat!





Årets första läxa - onsdag den 28 augusti 2024

Vi håller oss kvar i förra årets bok, och lär oss att gå på café och fika. Samtidigt lär vi oss något som på grammatikspråk kallas för ackusativobjekt i tyska (eller direktobjekt på svenska).

Det vi jobbar med under lektioner och det du ska kunna är:
- Läsa texten Im Café på tyska.
- Lära dig fraser och glosor till texten. Im Café
- Skriva en egen dialog med hjälp av texten från boken och med hjälp av fraserna.
- lära dig vad ackusativobjekt är
- gör klart övningarna om ackusativobjekt.

Vill du repetera vad ackusativobjekt är kan du titta på följande videosnutt för en förklaring:



Willkommen ins neue Schuljahr!

Då var det dags igen! Nytt läsår - det sista i grundskolan! Tänk, vad mycket vi ska lära oss på de 178 dagarna fram till sommarlovet!

Skolplattformen har gått i graven, och ersatts av InfoMentor. På InfoMentor kommer du att hitta en preliminär terminsplanering i tyska och där kommer jag också att lägga ut provhäfte med övningsuppgifter när det blir dags. Jag är dock osäker på om InfoMentor kommer att fungera som den ska, och om den är lika lättåtkomlig som den här bloggen, där man inte behöver logga in. Därför kommer du tills vidare att finna läxor och veckouppgifter att göra på den här bloggen.

Auf geht´s! Viel Spass!





Läxa till Mittwoch den 29 maj 2024

Vi fortsätter att lära oss mer om landet Schweiz, den här gången i form av en serietidning. Den handlar om flickan I.D. som kommer från framtiden, och har åkt tillbaka till vår tid för att i framtiden har de problem med sin Synchotron, en slags klocka där alla deras minnen lagras, och eftersom schweizarna är kända för att vara duktiga urmakare. 
Vi ägnar lektionerna åt att läsa serietidningen, och uppgiften ligger också på teams. Du ska vara klar och lämna in arbetet i början av lektionen denna onsdag!








 

Mein Fotoalbum aus der Schweiz

Efter din semesterresa i Schweiz är du tillbaka i skolan, och givetvis vill kompisarna se dina foton och höra dig berätta om vad du har sett, var du har varit och vad du har lärt dig om Schweiz. På teams ligger en uppgift, som innebär att du från  internet ska hämta sex foton från din stad och utav dem  göra en powerpoint enligt anvisningar. Viktiga datum:
måndag den 29 april: du ska vara klar med din powerpoint.
fredag den 3 maj: du tränar på att berätta muntligt till dina foton.
måndag den 6 maj: du berättar för kamraterna. 

Här kan du titta på kortfilmen om Schweiz och vad som är typiskt för landet:    Die Schweiz  och här kan du lära dig lite schwyzerdütsch med en tjej som har sin syrra med sig och syrran är inte jätteglad över att vara med: Hochdeutsch und Schweizerdeutsch



Läxa till onsdag den 17 april 2024

Nu tar vi oss i fantasin till Schweiz. Ni har fått en dagbok och en stad av mig. Staden ligger i Schweiz, och du befinner dig i den staden i fem dagar. Varje kväll skriver du i din dagbok och berättar vad som hänt under dagen. Ni har fått instruktioner på papper och jobbar med detta fram till onsdag nästa vecka. Efter onsdagens lektion lämnar du in din dagbok på mitt skrivbord i lärarrummet årskurs 7!

Uppgiften finns också på teams om du behöver kolla det!

Läxa till onsdag den 10 april 2024

Vi går igenom provet, och repeterar sådant som ni borde ha kunnat - detta och lite om påsken, så klart, ska ni kunna  till denna onsdag:
 Ich wünsche dir Frohe Ostern - jag önskar dig glad påsk
- Frohes Osterfest - ha ett trevlig påskfirande
- In den Ferien - på lovet 
- Es macht Spass - det är roligt
- Es hat Spass gemacht - det var roligt
- Es war lustig - det var roligt
- Er ist witzig - han är rolig
- Er ist komisch - han är konstig...
- Es gefällt mir - den/det gillar jag (syftar på ett das-ord)
- förflyttningsverb med hjälpverbet sein - övningsboken sidan 128 o sidan 131 - läs och lär dig skillnaden mellan de olika hjälpverben och när man använder dem!

Men först är det påsklov! 

Ich wünsche Frohe Ostern!




Prov onsdag den 20 och fredag den 22 mars 2024

Dags för prov på det vi har lärt oss hittills! Ni har fått information om vad som är vettigt att repetera. Ni har också fått övningshäfte, och detta ligger också på teams. :)

Läxa till onsdag den 13 mars 2024

De sista kapitlen i boken har handlat om att kunna berätta vad man har gjort, t ex under en semester eller en helg. Vi fortsätter att träna på detta.

Till denna onsdag ska du arbeta med och kunna följande:
- glosorna till kapitel 5C. De hade ni förra veckan, men det var alltför få som glänste på läxförhöret! Så det blir läxa igen! Träna! Quizlet finns här nedanför!
- träna på att återberätta muntligt med hjälp av stödorden i övning 2 i textboken sid 58.
- övningsboken s 77 - 81 Gör övningarna och kolla med facit!
- se en film om Bern. Gör vi tillsammans och svarar på frågor.
- skriv ett vykort från München. Ja, det här skulle ni väl ha gjort tidigare, när vi läste om München, men det hann vi inte med: så nu backar vi till München och skriver om en helgresa dit och vad du gjorde där. Mer information kommer på fredagslektionen och då får du också ett vykort av mig.

Eurovision Song Contest äger rum i Malmö detta år. Schweiz skickar till tävlingen sångaren Nemo, som du möter i det här clippet. Notera att han pratar Schwyzerdütsch, vilket är det tyska språk som man talar i Schweiz och är ett annat språk än den tyska ni lär er :)  Nemo singt in Malmö

På onsdag den 20 och fredag den 22 mars har vi prov. Info kommer inom kort på teams och i pappersform!



Läxa till onsdag den 6 mars 2024

På fredag den 23 februari  firar vi att det strax är sportlov: Ta med fika och dricka! (Inga nötter!)
Vi lämnar München och tar oss söderut till Bern, huvudstaden i Schweiz. Där träffar vi på två kompisar som pratar om vad de har gjort och dessutom får vi höra en rolig historia om Bernare, som sägs vara sååå långsamma. Vi lär oss också att det finns två olika slags hjälpverb i tyska.

Det här ska du kunna till denna onsdag:
- Kapitel 5C Läs texten på tyska, härma uttal och översätt till svenska.
- Veta hur man använder hjälpverbet sein. Övningsboken s 76.
- Repetera böjningen av sein i presens: textboken s 125
- gör övningarna i övningsboken s 78, 80 - 81
- lär dig de starka verben med hjälpverbet seinich bin gegangen, gefahren, gekommen, geflogen, gelaufen, gesprungen, geschwommen (simmat) 
- lär dig glosorna till kapitel 5C. Du hittar dem här: In Bern

Bern är huvudstad i Schweiz, ett land som ofta förväxlas med Sverige. Schweiz är intressant för att där pratas fyra olika språk. Ändå har man lyckats hålla ihop som land sedan 1 augusti 1291, då man gjorde sig fri från Habsburgska riket. Schweiz brukar därför kallas för Europas äldsta demokrati - något vi också kommer att diskutera framöver.

Här kommer en liten film om Bern och vad man kan göra där: Bern - Sehenswürdigkeiten



Läxa till onsdag den 21 februari och fika den 23 februari

Vi tar oss till München med bokens Maria, och lär oss lite mer om staden, som är bundeslandet Bayerns huvudstad. 

Det du ska jobba med under lektioner, vara klar med och kunna till denna onsdag är:
- Kap 5B - läs texten på tyska och översätt till svenska muntligt med hjälp av gloslistan.
-Besvara frågorna i textboken skriftligt på tyska s 53
- Maria skriver ett vykort till sin bästa vän. Hon börjar antingen med Hallo eller Liebe/lieber... Du skriver hennes kort och berättar vad hon gör i München.
 - Gör klart övningarna i övningsboken s 74 - 75 Skriv i din skrivbok! Övning 3: skriv tre dialoger, prata med en kompis o gör resten muntligt. Spela upp för mig när ni är klara. 
- Lär dig glosorna till kapitlet. Du hittar dem här; Eine Städtereise
- veta vem Richard Wagner var och att hans mest kända verk är operan Nibelungens ring (Der Ring des Nibelungen), som bygger på germanska myter och som i sin helhet  tar typ 14 timmar att spela...! 
Om du lyssnar på en bit av Nibelungenlied kommer du kanske att förstå varför Maria stannade på hotellrummet istället för att gå på opera- eller så inser du vad hon har missat, och ser att det här är ju grekiska sagan om Achilles, myten om nordiska Loke, Sagan om ringen och Games of Thrones i ett... Das Niebelungenlied

Vill du hellre se några sevärdheter i  München så kan du hänga med The Travellers i München in 5 Minuten  Här nedanför på fotot ser du Marienplatz med das Rathaus (rådhuset) med klockspelet och i bakgrunden är Die Frauenkirche





Läxa till onsdag den 14 februari 2024 (Valentinstag)

I nästa kapitel tar vi oss till München, och lär oss olika transportsätt. Vi lär oss också att det finns något som heter prepositioner och att det händer något med orden runt om när man använder denna ordklass.

Det du ska jobba med och det du ska kunna är:

- Kapitel 5A Mit dem Bus - träna så att du kan prata fritt med din kompis!
glosorna till kapitel 5A i boken s 98
prepositioner med dativ textboken s 137, övningsboken s 70. Lär dig rabbla dem, vad de betyder och hur de används!
kasus i nominativ, ackusativ och dativ  textboken s 117
- gör övningar i övningsboken s 71 - 73 

Eftersom det är Valentinstag kommer här en film med glosor som handlar om kärlek: 
die Liebe: Wortschatz Liebe



Läxa till onsdag den 7 februari 2024

Vi har nu kommit till dataspelsvärlden, för vår nästa text handlar om en tjej som spelar Word of Warcraft. 
Läxan och det du ska med under lektionerna:
Kapitel 4 D Läs texten om Nina och Olli högt på tyska och översätt muntligt till svenska. Lyssna på texten på lärobok på nätet för att träna uttal.

- Gör intervjun på sidan 46 i textboken. Utgå från texten om Nina och Olli, men kanske dyker frågor upp vars svar inte står i texten, och då får man improvisera. Prata på i minst två minuter!

- läs om personliga pronomen och lär dig dem övningsboken s 67.   

- gör övningarna på sidan 68 - 69 i övningsboken. Facit får du på lektionen.

- lär dig glosorna till texten. Du hittar dem här: Kapitel 4D eller i textbokens gloslista. 

Datorer fungerar som bekant inte alltid som man vill och här är en trallvänlig sång om eländet man kan drabbas av. Se om du kan förstå vad de sjunger: Mein Computer spinnt - min dator är galen

Läxa till onsdag den 31 januari 2024

Tim njuter av att vara hemma ensam, men något otäckt på tangentbordet hindrar honom från att sätta sig vid datorn!  Vi läser en text och tränar oss i att återberätta på tyska vad vi har läst. 

  Det du jobbar med under denna vecka och ska vara klar med till onsdag är: 

- Kapitel 4 C Tim allein zu Hause – läs texten, översätt muntligt och träna på att återberätta muntligt med hjälp av stödorden så att det flyter på bra och du inte tvekar!

- Träna på glosorna på quizletten Tim allein zu Hause  OBS! Titta in
te bara på orden, uttala dem och skriv dem också! Flera gånger!

- Jobba med starka verb s 64 – 65 i övningsboken

- På sidan 66 i övningsboken saknas verbet i slutet -  hitta det och skriv hela meningarna i din skrivbok.

 - översätt sedan övning 4 Mein Tag gestern från svenska till tyska på samma sida i övníngsboken och skriv i din skrivbok.

- lär dig uttrycket: ich habe Angst vor - jag är rädd för....

I veckans text blir en stackars spindel kallad för fet och äcklig. Det är inte rättvist, så här kommer en barnvisa som du säkert känner igen - fast nu är den på tyska: Itze bitze Spinne    der Faden = tråden   krabbeln - krypa 


Läxa till onsdag den 24 januari 2023

Före praon arbetade vi med något som kallas för starka verb. Då konstaterade vi att:
- starka verb alltid slutar på -en i perfektformen  (de svaga slutar på -t)
- starka verb har ibland omljud (gehen - gegangen, treffen - getroffen)
- ofta är starka verb också starka i engelska, tyska och svenska.
- är du osäker kolla i din lärobok sidan 144.
- de flesta verb är regelbundna, svaga verb och alla nya verb som kommer in blir alltid svaga.
- de starka verben är inte många, men de är vanliga
- de starka verben måste man lära sig utantill.

Till denna onsdag ska du 
- kunna följande starka verb:
 bekommen, gegessen, gefunden, gegeben, gewonnen, gelesen, gelegen, genommen, geschlafen, geschrieben, gesehen, gesungen, gesprochen, gestanden, getroffen, getrunken, getan, vergessen, verloren, verstanden (alla står på en stencil som du har fått!)
- ha gjort klar övningarna s 58 - 59, s 61 (övn 5) och s 62 - 64. Kolla med facit!
- gjort klart stencilen Verbträning med perfekt.
- kapitel 4B - läs på tyska och översätt till svenska

Vill du ha verb i meningar och på en quizlet så kommer det här: Starka verb i perfekt






Onsdag den 17 januari 2024 - årets första läxa!  :)

Julfirande brukar innebära en massa godisätande och frossande i sötsaker. Vårt nästa kapitel handlar därför om choklad och ett chokladmuseum som finns i Köln. Det är en läsförståelsetext, vilket betyder att du ska läsa texten och förstå vad den handlar om för att sedan kunna besvara frågor på den.

Detta ska arbetar vi med under lektionerna och det här ska du kunna:
- förstå texten Schokoladenmuseum s 40-41 i textboken.
- besvara frågorna skriftligt med hela meningar på tyska. Frågorna har du fått på papper och det finns också på teams att hämta. Ni får jobba tillsammans om ni vill.
- läs text 4A i textboken 
- lär dig glosorna Der Computer und sein Team
- gör uppgifterna s 52 - 54 i övningsboken
- repetera hur man använder possessiva pronomen i tyska textboken s 121-122
- gör övningarna i övningsboken s 55 - 56
Facit finns på teams till övningarna i övningsboken!

På fredag är jag inte här - om ni inte har vikarie, se till att jobba på egen hand under lektionen!
Vill du höra Radetzkymarschen från årets nyårskonsert igen så finns den här:Radetzkymarschen


Fröhliche Weihnachten und einen guten Rutsch

wünsche ich euch allen! 

Läxa till onsdag den 13 december 2023

Vi närmar oss jul - och givetvis behöver vi då repetera hur man firar tysk jul och givetvis sjunga lite tyska julsånger! Kanske kommer även Nikolaus på besök?

Till denna onsdag  - eller snarare fredag den 15 december (onsdag den 13 dec är det troligen inga lektioner utan fadderdag med lucia) ska du kunna:
- Glosor och uttryck om tysk jul. Weihnachten und Silvester - noch einmal
- Sjunga Oh, Tannenbaum. Du kan öva här: Oh, Tannenbaum

Det är också dags att utvärdera dina mål från utvecklingssamtalet. Gå in på Skolplattformen och fundera över hur det har gått: vi kommer att utvärdera tillsammans under lektionen och sätta upp nya mål inför våren!

Måndag den 18 december firar vi sista lektionen för året. Ta med något att äta och dricka; dags för julmys!




Läxa till måndag den 3 december 2023

Denna måndag är det äntligen dags att lyssna på varandra, för efter förberedelser är ni nu redo att berätta på tyska om er prao. Det ska bli mycket roligt att höra! 

Praouppgift! Till måndag den 27 och onsdag den 29 november

När du är på din praoplats ska du fotografera dig själv, antingen en selfie eller så ber du någon ta ett foto på dig! När du kommer tillbaka på måndag den 27 november kommer en kompis att intervjua dig om din prao och du ska också intervjua en kompis.
Därefter börjar du förbereda en muntlig presentation med hjälp av powerpoint. Den ska vara klar efter lektionen onsdag den 29 november. Information om hur det går till och vilka frågor du ska svara på har ni fått på papper och det finns också på teams - så titta där! Där hittar du också information om kommande prov!

Ich wünsche euch schönes Praktikum!







Läxa till onsdag den 8 november 2023

Vi har kastat oss in i verbens underbara värld, och så smarta som ni är har ni upptäckt att det finns både starka och svaga verb i tyskan. Precis som i svenskan. Och engelskan. Vi konstaterade att:
- starka verb alltid slutar på -en i perfektformen  (de svaga slutar på -t)
- starka verb har ibland omljud (gehen - gegangen, treffen - getroffen)
- ofta är starka verb starka i engelska, tyska och svenska.
- är du osäker kolla i din lärobok sidan 144.
- de flesta verb är regelbundna, svaga verb och alla nya verb som kommer in blir alltid svaga.
- de starka verben är inte många, men de är vanliga
- de starka verben måste man lära sig utantill.

Till denna onsdag 
ska du veta vad starka verb är för något 
och du ska ha lärt dig tre nya starka verb i perfektformen, som du inte kunde tidigare (dock inte geschlafen för det kan alla redan!) Titta på stencilen som du fått eller i läroboken s 144!





Freitag den 26. Oktober 2023

Vi firar att vi har haft prov, att vi har hunnit klara av halva terminen och att höstlovet står för dörren! Ta med er något att äta och dricka (ej nötter), så ser vi på någon filmsnutt och spelar kahoot om Mozart utifrån de frågor som ni skrivit tidigare!

Schöne Herbstferien! 



Prov måndag den 23 oktober och onsdag den 25 oktober

Dags för prov! Information ligger på teams under uppgifter! Där finns också övningsstencil på grammatikmomenten - samma som du fått i pappersform på lektionen! :)

Läxa till fredag den 13 oktober 2023

Ni hade ingen vikarie när jag var på kurs, så ni får visa att ni kan det som ni kunde i onsdags den här fredagen istället. Sedan har ni också ett gyllene tillfälle att visa vad ni kan på MÅNDAG den 23 oktober för då har vi prov! Det som ni har prov på är så klart det vi har lärt oss hittills. Provpapper och övningshäfte får ni denna fredag och det kommer också att ligga på teams! 



Läxa till onsdag den 11 oktober 2023
Vi lämnar Österrike för en stund och träffar istället sex ungdomar, som berättar vad de gjorde i helgen. Och målet är så klart att du efter den här veckan också kan berätta om vad du gjorde i helgen!

Det vi jobbar med och det som du ska kunna till denna onsdag är:
- läsa kapitel 3A på god tyska. Lyssna gärna på texten på lärobok på nätet
- kunna översätta muntligt till svenska
- lära dig alla glosorna till kapitlet. De finns på en quizlet här: Am Wochenende
- lära dig vad perfekt av svaga verb är och  hur man använder det,  övningsboken s 34 - 35
- repetera presens av haben: textboken s 125
- lär dig frågorna Was machen wir am Wochenende? =(Vad gör vi i helgen?) och Was hast du am Wochenende gemacht? (=vad gjorde du i helgen)
- gör övningar på detta i övningsboken s 34 - 35 och 38 - 43. Facit finns - kolla så att du gör rätt! OBS! Skriv i din skrivbok!

Vill du lyssna på hur man förklarar hur man bildar perfekt med hjälpverbet haben för att uttrycka vad man gjorde i dåtid kommer här en förklaring med en löjlig röst (men förklaringen är ändå bra): Regelbundna verb i perfekt med haben





Läxa till onsdag den 4 oktober 2023

Vi fortsätter att bekanta oss med Österrike. Nästa kapitel handlar om Salzburg och om stadens store son Wolfgang Amadeus Mozart. 

Detta jobbar vi med i veckan och detta ska du kunna på onsdag: 
Kapitel 2 B Alles Mozart - läs texten på god tyska. Lyssna på den på lärobok på nätet ovan!
översätt muntligt till svenska.
- Lär dig glosorna till kapitlet. De finns längs bak och på en quizlet här: Alles Mozart
Repetera ackusativobjekt på sidan 21 - 22  övningsboken och gör sedan uppgiften med Es gibt, det finns som har ackusativform efter sig: övningsboken s 28.  
Gör uppgiften 1 på sid 27 i övningsboken. Här handlar det om lite fakta om Österrike och  Salzburg. Se om du får ihop det!
- Vi lyssnar tillsammans på hörövningen s 30, där vi också får veta mer om Österrike,
- Läs texten om Mozart s 28 i textboken och försök att förstå den med hjälp av gloslistan i rutan på sidorna. Skriv sedan sex frågor på tyska på texten som du läst!
- Lyssna och lär dig att detta klassiska stycke heter Eine kleine Nachtmusik  Eine kleine Nachtmusik

Vill du lyssna på och se hur det ser ut i Mozarts födelsestad Salzburg kommer här en liten filmsnutt om det: Salzburg in 5 Minuten
Och här är en hemsida med saker att göra i Salzburg. Titta gärna på den och se vad du förstår: Tourist in Salzburg




Läxa till onsdag den 27 september 2023

Neusiedler See är en sjö i Österrike. Dit kommer många turister på somrarna. I nästa kapitel får vi träffa Max och Sofie som pratar om vad man kan göra där. Vi repeterar också det här med ackusativobjekt, som vi läste i våras! 
Det du ska jobba med under lektioner och det som du ska kunna till denna onsdag är:
- läs text 2A på tyska. Lyssna gärna på lärobok på nätet och härma uttalet.
- översätt texten muntligt till svenska
- repetera ackusativobjekt sidan 21-22 i övningsboken
- gör övningarna s 22 - 26. Skriv i din skrivbok. Facit får du på lektionen.
- glosor som du ska kunna hittar du här: Am Neusiedler See

Här kan du se lite bilder från byn Rust, som ligger vid Neusiedler See. Rust är känt för att där bor många storkar. Tryck på länken och se om du förstår: Störche in Rust am Neusiedler See Och här hittar du en hemsida från Rust - gå gärna in där och se både storkar och annat! Freistadt Rust




Mittwoch den 20. September 2023

Den här gången blir läxan inte lika stor som vanlig - det försvinner ju lektioner eftersom ni är på Gröna Lund och testar fysikaliska formler i praktiken!

Till denna onsdag ska ni alltså kunna:
- uttrycket Es gibt + ackusativ. Övningsboken s 18 blåa rutan. I korthet: de maskulina der-orden blir alltså einen när es gibt står framför: Es gibt einen Bahnhof/eine Kirche/ ein Haus
- Gör sedan övningarna på sid 19. Skriv fem av dialogerna. 
- Lär dig fraserna i övningsboken s 20. De är utmärkta att använda i en dialog!
  Har du tid, prata med en kompis och använd fraserna! Fraserna finns också på quizlet: Bra fraser i diskussion





Mittwoch den 13. September 2023

I nästa kapitel möter vi Phil, som bor i Rhendalen. Vi lär oss lite om vad som är speciellt för den här delen av Tyskland och tränar på att berätta om honom. Dessutom lär oss också hur man bilder plural (=flertal) i tyska.

Det du ska kunna till denna tisdag:
- läs kapitel 1 B Phil på tyska och översätt till svenska muntligt.
-  besvara frågorna skriftligt om Phil s 11 i textboken.
- träna på att berätta muntligt om Phil och det du vet om honom. Använd gärna en mindmap/stödord
- läs om plural s 14 i övningsboken och lär dig hur man bildar plural i tyska
- gör övningarna s 15 - 16
repetera frågeorden och gör övningarna s 16 - 17 i övningsboken. 
glosorna hittar du på en quizlet härKapitel 1 B Phil och om du inte kommer in där, så kommer de här:
lieber, meinen, ich meine, die Band, der Jüngste, die Jüngste, das Gymnasium, am wenigstens, zurzeit, das Bad, die Bäder, schmusen, pausenlos, das Problem, die Probleme das Zeugnis, die Zeugnisse, die Note, der Student, die Studenten, der Unterricht, mögen, ich mag, wir mögen, wahr, werden - bli, ich werde - jag blir, das Herz, die Herzen , das Dorf, die Dörfer

Burg Rheinstein är en av många borgar längs Rhenfloden. Den ligger precis mittemot byn Assmanshausen där Phil bor. Om du har tålamod och väntar  en minut tills mannens skor har gått ut på terrassen, så får du se hur den här riddarborgen ser ut från ovan.    Burg Rheinstein von oben




Mittwoch den 6. September 2023

Det första kapitlet i vår textbok handlar om att kunna berätta vad som är viktigt för dig och för någon annan. Till denna onsdag ska du alltså :
- kunna läsa och översätta kapitel 1A i textboken.
- ha gjort övningen i textboken s 9, där du först skriver spalter om varje person och sedan återberättar var de bor och vad de tycker är viktigt. Tänk på att det heter Er/se  wohnt, ist, hört osv
- ha gjort övningarna 1, 3, 4, 5  och 6 i övningsboken s 6 - 11. Det finns facit till övningarna - fråga vikarien (finns ingen vikarie, så finns facit på mitt skrivbord i arbetsrummet för år 7). 
- skriv en liknande text om dig själv och berätta vad som är viktigt för dig.  Använd texterna i boken som mall.
- träna på glosorna till kapitlet. Du hittar dem på länken här: Wichtig für mich ist...

Har du tid kan du lyssna på den här sången om vad som är viktigt för dem som sjunger: Wichtig  De sjunger väldigt fort, så vill du hellre lyssna och samtidigt se texten (rekommenderas) kan du trycka här: Wichtig (lyrics)






Mittwoch den 30. August 2023

Läsårets första lilla läxa: Till denna onsdag ska du kunna två fraser från stencilen om vad du gjorde på lovet, t ex Ich bin geschwommen, ich habe meine Oma besucht, ich habe gesonnt, ich habe gelesen, ich habe nichts besonders gemacht. 

Här kommer en liten filmsnutt med ord som man kan behöva när man har Urlaub (semester) eller Ferien (lov).  Wortschatz Sommer Se den om du vill och försök att förstå. 

Willkommen in Klasse 8!

Jetzt fangen wir wieder an! Nu börjar vi igen!
Givetvis repeterar vi sådant som vi lärde oss förra terminen, och sedan ligger en massa nya, roliga lärdomar framför oss! 

Här kommer en liten söt filmsnutt med grisar på bete i höstsolen. Schweine in der Herbstsonne
 




Schöne Sommerferien!

Viel Spass! Wir treffen uns wieder im August! /Madeleine




Läxa till fredag den 26 maj 2023

Vi läser om en omöjlig familj - ur en djurisk familjemedlems perspektiv! Vi läser också en text om vad killar tycker om tjejer och vise versa! Och vi upptäcker att i texten finns en massa intressanta ord att använda. Dem hittar du här och dessa ska du kunna till denna fredag liksom göra klart några uppgifter:

- Läs texterna 6D och 7A
- gör uppgifterna i övningsboken s 98 -99 
- läs s 100 i övningsboken om bisatser med weil och dass.
- gör uppgifterna s 101 - 102

I texten övar Timmi piano, vilket får den stackars Napoleon att fly fältet. Det som Timmi övar är en känd barnvisa, som handlar om en pojke som går ut i världen och sedan kommer till
baka efter sju år, och ingen känner igen honom. Att ge sig ut på vandring för att lära sig ett yrke var vanligt förr i tiden och förekommer fortfarande i de tyskspråkiga länderna. Visan hittar du här: 

Och så var det dags för prov! Måndag och tisdag den 15 och 16 maj! 

Det som du ska kunna är ju det som vi har arbetat med: Schweiz och att berätta vad du gjort! Du har fått ett övningshäfte i förra veckan och det ligger också på teams. 

Berätta om Schweiz - fredag den 5 maj 2023  måndag den 8 maj!

I tisdags var det flera av er som briljerade! Ni hade förberett er genom att göra klart bildspelet och genom att träna hemma. Superroligt att se! Under lektionen fick ni nu träna lite extra och sitta i par och berätta fritt för varandra om era semestrar i Schweiz. På fredag är det sedan dags för alla att redovisa för hela klassen. Prata på utifrån dina foton och berätta så fritt du kan. Vi är alla mycket nyfikna! Se till att du har en laddad dator med dig!

Här kan du roa dig med några stenbockar, som gör reklam för Schweiz. De pratar Schwyzerdütsch så det kan vara svårt att förstå vad de säger : Gian und Gianchen die Steinböcke och här är det murmeldjur som förstör stillheten för de två stenbockarna - här är det undertext på tyska så att det är lättare att förstå: Murmeltiere Lyssna ordentligt så hör du vad uppmaningen: Kolla! Se! heter på Schwyzertyska! Belöning utlovas om du berättar för mig när vi ses!
 



Läxa till till fredag den 28 april 2023

Före påsk befann du dig i Schweiz på en femdagars semester. Tillbaka i Sverige har du naturligtvis en massa foton att visa för dina kompisar, som vill veta mer om landet.

Din uppgift är nu att göra en powerpoint från den stad du var i. Powerpointen ska bestå av minst sex foton/bilder. På varje bild skriver du vad bilden visar - men inga hela meningar och inga stödord. Dina stödord ska du ha på ett på ett papper bredvid om du vill ha dem. Se bifogat exempel nedan om Berlin! Utgå givetvis från den dagbok som du har skrivit och från de saker som du såg, den fakta du skrev och det som du gjorde under din resa. Även typiska maträtter från Schweiz kan du visa. 

 Syftet är att du ska kunna berätta fritt om var du har varit och att vi alla lär oss mer om landet  Schweiz. Uppgiften har du fått på papper - och den finns givetvis också på teams!

 Du ska vara klar efter fredagslektionen den 28 april. Lämna in eller dela med mig!

Muntlig redovisning äger rum tisdag den 2 maj. Prata ungefär 3 minuter.



Frohe Ostern!

Före påsk arbetade ni med att skriva era dagböcker från Schweiz och att läsa en text om påskfirande. Vi kommer att arbeta vidare med båda sakerna efter påsklovet. Men först är det lov! Och påskharen kommer även till små grisar: Schweine suchen Ostereier



Läxa till måndag den 3 april och uppgift till tisdag den 4 april

När provet är avklarat fortsätter vi att lära oss mer om Schweiz! Samtidigt lär vi oss och repeterar några småord som är bra att kunna. Du hittar dem här - träna så att du kan dem! 

Du har också fått en uppgift: Das Tagebuch aus der Schweiz! Du är på en plats i Schweiz och därifrån skriver du varje kväll i din dagbok hur dagen har varit, vad du har gjort och reflekterar över skillnader och likheter mellan Sverige och Schweiz. Du har fått en särskild bok för detta att skriva i. Uppgiften finns också på teams med förklaringar ifall du undrar. 

På måndag jobbar ni själva med denna uppgift på valfri plats. Efter måndagslektionen lämnar du in din dagbok i arbetslag 9s lärarrum och ber dem lägga din dagbok i en särskild avsedd låda på mitt skrivbord. 

På tisdag lägger jag upp en uppgift till er på teams att jobba med. Om påsken, så klart! Kolla där! Jag kommer att sitta med nationella prov, så ni arbetar själva med uppgiften i lektionssalen eller i biblioteket.

I Schweiz pratar man fyra språk, varav Schwyzerdütsch, schweizertyska, är ett. Det låter hel annorlunda än högtyska och har en helt annan grammatik. I skolan pratar och skriver man dock högtyska, som man kallar för Schriftsprache. Det är det första främmande språket barn lär sig. 
Här är en film från Saas-Fee, en ort i Schweiz, där man kan se murmeldjur. De är väldigt tama, men kan också skrika höga varningsrop och då ställer de sig på bakbenen: Murmeltiere





Prov tisdag den 21 mars och fredag den 24 mars 2023

Nu är det dags igen - prov! Som vanligt kommer allt det som ni redan ska kunna, dvs det vi har lärt oss under terminen. Provpapper och repetitionsstenciler har ni fått i pappersformat och de finns på teams för den som önskar extra ex. Vi ägnar lektionerna fram till provet åt att repetera tillsammans.


Läxa till fredag den 10 mars 2023

Före lovet såg vi die Pfefferkörner, de unga detektiverna i Hamburg. I avsnittet Vergiftet fanns givetvis en mängd nyttiga fraser. De ska du givetvis lära dig! Och så har vi lite verb som böjs med sein också. 

Det du ska kunna till denna fredag och vara klar med är alltså:
- kunna ord och fraser ur avsnittet: Die Pfefferkörner - Vergiftet
- kunna några starka verb med hjälpverbet sein i perfekt - de flesta som finns här med hjälpverbet haben har ni redan haft, så dessa är en bra repetition: Starka verb i perfekt
- gör klart en stencil i perfekt




Läxa till fredag den 24 februari 2023 o TA MED FIKA!

Vi tar oss till Bern, den schweiziska huvudstaden. Där lär vi oss vad man kan se, och samtidigt lär vi oss en liten grammatisk egenhet som heter perfekt med sein. :) de verb som uttrycker en förflyttning från ett ställe till ett annat har alltså inte hjälpverbet haben utan sein. Det heter alltså Ich habe gearbeitet, men ich bin gegangen (= jag har gått)
Och nu gäller det så klart också att ha koll på hur man böjer sein i presens: ich bin du bist er ist osv!

Läxan och det vi jobbar med under lektionerna är:
- läs i övningsboken om perfekt med sein  s76
- gör uppgifterna på sidan 77 - 78 och sidorna 80 - 81 och kolla med facit att det blir rätt. Finns på teams!
- gör klart stencilen som du fått på papper och som du också hittar på teams
- lär dig presens av sein övningsboken sidan 125
- lär dig de starka verben med hjälpverbet seinich bin gegangen, gefahren, gekommen, geflogen, gelaufen, gesprungen, geschwommen (simmat)  
- lär dig glosor och fraser på quizletten här: In Bern

Nu har vi börjat bekanta oss med landet Schweiz, intressant inte minst för att det har fyra olika språk och ändå lyckats hålla ihop som land sedan 1 augusti 1291. Landet brukar kallas för Europas äldsta demokrati - något vi också kommer att diskutera framöver.

Lite foton från Schweiz kommer här i en polsk filmsnutt, tonsatt med lugn trumpetmusik! Die schöne Schweiz

På fredag firar vi också att det strax är sportlov: Ta med fika och dricka! (Inga nötter!)




Läxa till fredag den 17 februari 2023

I nästa kapitel bekantar vi oss med Maria, som gör en resa till München med sina föräldrar. Precis som Maria lär vi oss lite om staden och dessutom upptäcker vi att vissa verb i tyska inte har haben som hjälpverb när de använder perfektformen utan hjälpverbet är istället sein.

Det vi jobbar med under lektionerna och det du ska kunna denna fredag är:
- Läs kapitel 5B på tyska. Härma uttalet och läs flera gånger.
- Översätt muntligt så att du vet vad texten handlar om
- Besvara frågorna på sidan 53 i textboken skriftligt i övningsboken med hela meningar.
- Skriv Marias vykort från München - minst 50 ord! Glöm inte att börja och avsluta på rätt sätt!
- Gör övningarna i övningsboken s 74 - 75 Skriv i din skrivbok! Övning 3: skriv tre dialoger, prata med en kompis o gör resten. Spela upp för mig när ni är klara. 
- Lär dig glosorna till kapitlet. Du hittar dem här; Eine Städtereise
- veta vem Richard Wagner var och att hans mest kända verk är operan Nibelungens ring (Der Ring des Nibelungen), som bygger på germanska myter och som i sin helhet  tar typ 14 timmar att spela...! 
Om du lyssnar på en bit av Nibelungenlied kommer du kanske att förstå varför Maria stannade på hotellrummet istället för att gå på opera- eller så inser du vad hon har missat, och ser att det här är ju grekiska sagan om Achilles, myten om nordiska Loke, Sagan om ringen och Games of Thrones i ett... Das Niebelungenlied

Här är också en kort film om sevärdheter i München: München - 10 Sehenswürdigkeiten




Läxa till fredag den 10 februari 2023

Nu fortsätter vi att utveckla vårt ordförråd med företeelser som finns i en stad - och först handlar det om olika transportsätt. Samtidigt lär vi oss vad prepositioner är och vad som händer när man använder sådana i språket. Några av er behöver också öva lite mer på det här med personliga pronomen, så det gör vi också denna vecka!

Det vi jobbar med under veckan och det du ska kunna till fredag är:
- personliga pronomen - se förra veckans läxa nedan!
- Kapitel 5A Mit dem Bus - träna så att du kan prata fritt med din kompis!
- glosorna till kapitel 5A i boken s 98
- prepositioner med dativ textboken s 137, övningsboken s 70
- kasus i nominativ, ackusativ och dativ  textboken s 117
- gör övningar i övningsboken s 71 - 73 och en stencil med prepositioner och en med personliga pronomen med facit så att du kan kolla att du har förstått!  :)

Hemstudier och läxa till fredag den 3 februari 2023

Veckans två tysklektioner går bort pga utvecklingssamtal, vilket innebär hemstudier på egen hand denna vecka!

Vi har nu kommit till dataspelsvärlden, för vår nästa text handlar om en tjej som spelar Word of Warcraft. 
Läxan och det du ska arbeta med hemma är:
Kapitel 4 D Läs texten om Nina och Olli högt på tyska och översätt muntligt till svenska. Lyssna på texten på lärobok på nätet för att träna uttal.

- Gör intervjun på sidan 46 i textboken. Utgå från texten om Nina och Olli, men kanske dyker frågor upp vars svar inte står i texten, och då får man improvisera. Prata på i minst två minuter!

- läs om personliga pronomen och lär dig dem övningsboken s 67.

- gör övningarna på sidan 68 - 69 i övningsboken. Facit fick du på lektionen och det ligger också på teams för dem som saknar eller lyckats förlägga någonstans. 

- lär dig glosorna till texten. Du hittar dem här: Kapitel 4D eller i textbokens gloslista. 

Och här kommer världens bästa reklamsnutt med en gris på Mediamarkt - han har svårt att uttala Sony och Samsung, för det låter som Sau (=sugga, gris) och sätter man ihop det blir det så klart Saubillig (=skitbilligt) Saubillig in Mediamarkt



Läxa till fredag den 27 januari 2023

Tim njuter av att vara hemma ensam, men något otäckt på tangentbordet hindrar honom från att sätta sig vid datorn!  Vi läser en text och tränar oss i att återberätta på tyska vad vi har läst. Dessutom repeterar vi de possessiva pronomen (min, din, sin osv) och upptäcker att de givetvis också kan stå i ackusativ!
  Det du jobbar med under denna vecka och ska vara klar med till fredag är:

- Kapitel 4 C Tim allein zu Hause – läs texten, översätt muntligt och träna på att återberätta muntligt med hjälp av stödorden så att det flyter på bra och du inte tvekar!

- Träna på glosorna på quizletten Tim allein zu Hause  OBS! Titta inte bara på orden, uttala dem och skriv dem också!

- Lär dig possessiva pronomen så att du kan dem i textbokens blåa ruta s 121

- gör sedan uppgifter s 55 – 57 i övningsboken

- Jobba med starka verb s 64 – 65 i övningsboken

I veckans text blir en stackars spindel kallad för fet och äcklig. Det är inte rättvist, så här kommer en barnvisa som du säkert känner igen - fast nu är den på tyska: Itze bitze Spinne    der Faden = tråden   krabbeln - krypa 



Läxa till fredag den 20 januari 2023

Vi lämnar sötsakerna och choklad, och kastar oss istället över något minst lika viktigt i våra liv: datorer! Våra nästa kapitel handlar om ord som har med datorer och digital teknik att göra. 

Läxan  och det vi arbetar med under lektioner är:
-  Kapitel 4A - läs texten om datorns olika delar.
- Kapitel 4B - läs texten och kunna översätta från tyska. Lyssna gärna på nätet och härma!
- Låt datorn berätta om sig själv och om Michael. Skriv minst fem meningar och utgå från text 4B, textboken s 41, uppgift 2.
kunna ett par starka verb i perfekt ich habe gesprochen , getroffen, gelesen, gefunden, geschlafen, gelegen, geschrieben, gesehen och getrunken.
kunna glosorna på quizletten: Der Computer und sein Team
- lär dig vad starka verb är och läs om dem i rutan på sidan 57 i arbetsboken. 
- gör övningarna på sidorna 52, 54, 58-59, 61-63. Facit finns till några av övningarna.

Här kommer en sång om problem med datorer. Lyssna gärna: Hilfe mein Computer spinnt - Hjälp min dator är tokig.



Årets första läxa: Fredag den 13 januari 2023

Willkommen ins neue Semester! Välkommen till en ny termin! Tyskan och svenska liknar ju varandra väldigt mycket, men här är en falsk vän: das Semester betyder ju terminen på tyska och der Urlaub är semester. Men ni har ju haft Ferien - lov! 

Årets första lektion avbröts av ett brandlarm, så det som vi skulle läsa tillsammans om choklad hann vi inte med. Vi hann dock prata om nyårsfirande, och givetvis är det sådana ord som ni ska kunna till denna fredag: der Silvester - nyår, der Silvesterabend - nyårsafton, ein gutes neues Jahr  - ett gott nytt år, einen guten Rutsch - ett gott nytt år (= ett bra glid), Prosit Neujahr - gott nytt år, Prosit  - skål, Gesundheit - prosit (när någon nyst), ich wünsche dir - jag önskar dig, ich wünsche Ihnen - jag önskar Er (till en vuxen).

Kom också gärna ihåg att Johann Strauss skrev valsen An der schönen blauen Donau och att den på nyårsdagen spelas varje år  på en konsert, som livesänds i 90 länder från Wien. Hur den låter, kan du höra här en gång till och samtidigt se hur en dag i Wien kan se ut: An der schönen blauen Donau



Muntlig redovisning av praon måndag den 5 december 2022 

På måndag redovisar du muntligt utifrån din powerpoint om din prao. Syftet är att du ska träna dig på att berätta om något du gjort och kunna ge åsikter om det. Dessutom är det roligt att höra var dina kompisar varit och hur de har haft det. 

 Praouppgift! Och prov 5 och 6 december 2022!

Når du är på din praoplats ska du fotografera dig själv, antingen en selfie eller så ber du någon ta ett foto på dig! När du kommer tillbaka på måndag den 28 november kommer en kompis att intervjua dig om din prao och du ska också intervjua en kompis.
Därefter börjar ni förbereda en muntlig presentation. Information om hur det går till och vilka frågor du ska svara på har ni fått på papper och det finns också på teams - så titta där! Där hittar du också information om kommande prov!

Ich wünsche euch schönes Praktikum!


Läxa till fredag den 11 november 2022
Japp, nu testar vi att ha läxa till fredagar en period, eftersom några av er hellre ville ha det. 

I nästa kapitel berättar några ungdomar om vad de gjorde i helgen. Då behöver vi förstå hur man gör i tyska för att få verbet i presens (nutid) att bli till dåtid, så att du också kan berätta vad du gjorde!

Det vi arbetar med på lektionen och det du ska kunna till denna tisdag är:
-  läsa kapitel 3A på god tyska
- kunna översätta muntligt till svenska
- lära dig alla glosorna till kapitlet. De finns på en quizlet här: Am Wochenende
- lära dig vad perfekt av svaga verb är och  hur man använder det,  övningsboken s 34 - 35
- repetera presens av haben: textboken s 125
- lär dig frågorna Was machen wir am Wochenende? =(Vad gör vi i helgen?) och Was hast du am Wochenende gemacht? (=vad gjorde du i helgen)
- gör övningar på detta i övningsboken s 34 - 35 och 38 - 43. Facit finns - kolla så att du gör rätt! OBS! Skriv i din skrivbok!

Har du tid kan du  titta på denna töntiga tecknade film, där två skolungdomar pratar om vad de gjorde på lovet. Se om du förstår! OBS: komisch = konstig. Was hast du in den Ferien gemacht?

Halloween! Schöne Herbstferien wünsche ich euch! /Madeleine




Prov tisdag 25 och fredag den 28 oktober 2022

Nu är det dags att summera ihop allt vi har lärt oss hittills! Eftersom lektionspassen detta läsår är korta, har vi denna gång delat upp provet på två tillfällen. Information om vad ni ska kunna har ni fått på papper och det ligger också på teams, där också extra repetitionshäfte finns för dem som önskar. Vi ägnar lektionstiden fram till provet åt att repetera och prata om mål.

                                   

Läxa  till tisdag den 18 oktober 2022

Vi lär oss uttrycket Det finns (=es gibt) och att det alltid är ackusativformen efter uttrycket. Det betyder att när du har ett maskulint ord heter det einen/den. Alltså: Es gibt einen Park (det finns en park). Es gibt eine Pizzeria. (det finns en pizzeria) och Es gibt ein Haus (= det finns ett hus). Samtidigt repeterar vi ackusativobjekt i bestämd och obestämd form.
Det här ska du kunna och vara klar med till tisdagslektionen:
- Uttrycket Es gibt + ackusativ. ÖB s 19 Skriv tre dialoger med tre olika genus och gör resten muntligt.
- Veta vad ackusativobjekt är i bestämd och obestämd form. övningsboken s 22
- Gör övningarna s 22 - 26
- Och står oss tekniken bi så kommer vi att ha en hörövning om Milena i Frankfurt också...

Frankfurt ligger vid floden Main, som rinner ut i Rhein, och i närheten av Assmanshausen finns klippan Loreley. Enligt legenden satt där en vacker jungfru och kammade sitt hår, vilket fick sjömännen att glömma bort att titta på den farliga floden, och så gick deras fartyg på grund... Så kan det gå om man tittar för mycket på det vackra och inte på det som är viktigt. Heinrich Heine skrev en dikt, som senare tonsattes och den kommer här: Ich weiss nicht was soll es bedeuten, dass ich so traurig bin - jag vet inte vad det betyder att jag är så ledsen



Läxa till tisdag den 11 oktober 2022

Nästa kapitel i våra böcker handlar om Phil, som bor i Rhendalen. Vi tränar på att berätta om honom, vi lär oss lite om denna trakt av Tyskland och vi lär oss också hur man bilder plural (=flertal) i tyska.

Det du ska kunna till denna tisdag:
- läs kapitel 1 B Phil på tyska och översätt till svenska muntligt.
besvara frågorna skriftligt om Phil s 11 i textboken.
- träna på att berätta muntligt om Phil och det du vet om honom.
- läs om plural s 14 i övningsboken och lär dig hur man bildar plural i tyska
- gör övningarna s 15 - 16
- repetera frågeorden och gör övningarna s 16 - 17 i övningsboken. 
- glosorna hittar du på en quizlet härKapitel 1 B Phil och om du inte kommer in där, så kommer de här:
lieber, meinen, ich meine, dei Band, der Jüngste, die Jüngste, das Gymnasium, am wenigstens, zurzeit, das Bad, die Bäder, schmusen, pausenlos, das Problem, die Probleme das Zeugnis, die Zeugnisse, die Note, der Student, die Studenten, der Unterricht, mögen, ich mag, wir mögen, wahr. 

Burg Rheinstein ligger precis mittemot Assmanshausen där Phil bor. Om du har tålamod och väntar  en minut tills mannens skor har gått ut på terrassen, så får du se hur den här riddarborgen ser ut från ovan.    Burg Rheinstein von oben




Läxa till tisdag den 4 oktober 2022

Nu lämnar vi caféer och restauranger för en stund och börjar äntligen med våra böcker för årskurs 8. Det första kapitlet handlar om att kunna berätta vad som är viktigt i livet och att kunna berätta om andra personer. 

Det vi jobbar med på lektioner och det du ska kunna är:
kapitel 1 A - läs på tyska och översätt.
- Tyskland har 16 Bundesländer. Läs om dem på sidan 8 i textboken.
- Gör sedan uppgift 2 på sidan 9 i textboken, dvs gör spalter i din skrivbok och turas sedan om att berätta om ungdomarna för varandra.
 repetera presens av svaga verb sidan 124 i Textboken
- Gör övningarna i övningsboken s 6-10. Skriv i ditt skrivhäfte och inte i övningsboken - den ska återanvändas!
skriv en egen text om vad som är viktigt för dig. Använd texterna i kapitel 1A som mall och skriv minst lika långt som de texterna.
- Lär dig glosorna till texten. De finns på en quizlet här: Besonders wichtig och kommer du inte in i quizlet, så har du glosorna här (och i gloslistan i textboken):
besonders, wichtig, das wichtigste für mich, hassen, furchtbar, der Tierversuch, reden, der Traum, die Träume, fliegen, der Mond, total süss, der Tag, die Tage, die Nacht, die Nächte, malen, zeichnen, neidisch, die Klamotten, das Bundesland, die Bundesländer, die Polizei, das Ende.

Här kommer en sång om vad som är viktigt. Japp, den är urtöntig, men din uppgift är inte att lajka sången utan att lyssna på vad som sägs och förstå, för orden är tydliga: Was wichtig ist   Den som lyckas förstå vad han tycker har varit viktigast får en present när man berättar för mig!



Läxa till onsdag den 21 september

och tisdag den 27 september 2022

Vi fördjupar oss i caféfraser och blir experter på att prata! Det blir dock lite annorlunda tyskläxor närmsta tiden, eftersom lektioner försvinner pga Gröna Lundbesök och utvecklingssamtal. Följande gäller:
- Till onsdag den 21 september ska manus till era cafésketcher vara klara och inlämnade i teams, uppgiften heter Wir gehen essen. Jag utgår från att ni ser till att prata så mycket som möjligt och tänker på att även prata med varandra vid bordet. 
- Till tisdag den 27 september ska du:
- veta att ackusativobjekt i maskulinum bestämd form blir den: Ich sehe den Hund. Ich treffe den Mann. Ich fotografiere den Baum. (Jag ser hunden. Jag träffar mannen. Jag fotograferar trädet.)
lära dig så många glosor och uttryck som möjligt i det häfte som du har fått och som också finns på teams under rubriken Im Café. Fraser och uttryck står på två A4 sidor i det häftet. De finns också på quzlet här (om det fungerar...?)  Fler caféfraser

Har du tid, så klicka gärna på följande länk, så kommer du till en meny, eine Speisekarte, med tyska rätter. Kan du förstå vilka rätter som finns? Die Speisekarte von Scheune (=Ladan)

En typisk tysk maträtt är Käsespätzle, som är ett slags makaroner, och Flammkuchen, som är ett slags pizza. Och givetvis finns det en restaurang som är specialister på griskött - den heter så klart Schweinske, deras logotyp har ett gristryne och hela restaurangen är tapetserad med grisar! Här en reklamfilm som berättar företagets historia: Schweinske






Läxa till tisdag den 13 september 2022 (och även till måndag den 12 september !!!)

I fredag gick det riktigt trögt att översätta och förstå den text som ni skulle ha jobbat med i förra veckan. Därför kommer jag att förhöra den på måndagens lektion istället. Du som känner att du behöver öva på den texten och de glosorna gör det till måndag! Och har du inte gjort dialogen på café ser du till att ha gjort den också!

Till tisdag repeterar vi ackusativobjekt, så att ni kan det bra. Du ska 
- veta vad ackusativobjekt är och kunna använda det. Se stencilen du fått och som ligger på teams under uppgifter im Café.
- göra klart stencilerna om ackusativ. Finns också på teams, under teams ty8, filer,  kursmaterial, ackusativobjekt stenciler. Du får dem på papper på måndag.

Här kommer en filmsnutt som förklarar ackusativobjekt i bestämd form, alltså boken, hunden, kattenAckusativobjekt
Och här kommer en bild på den mat som serverades i fredags, dvs das Curryhänchen mit Reis. Vill man ha en sån säger man alltså Ich hätte gern ein Curryhänchen mit Reis, bitte.




Läxa till fredag den 9 september 2022

Vi lämnar tillfälligt ord och begrepp som har med rum och bostad att göra, och tar nu itu med att lära oss att läsa menyer,  beställa mat och att ge dricks. Samtidigt tränar vi något som kallas för ackusativobjekt, och där tyska substantiv med maskulint genus blir einen. Vad ser jag (Vad +p+s?) :  Ich sehe einen Hund/ein Schwein/eine Katze. 

Läxan och det du ska jobba med under lektioner för att kunna på fredag är:
- Läs texten på stencilen Mit Sahne som du fått i fredags eller så läser du den på teams under uppgifter. Några extra exemplar finns på mitt skrivbord i arbetsrummet.
- Lyssna på texten på Lärobok på nätet ovan. Härma uttalet. Du hittar texten på Genau 2, text 9B på lärobok på nätet.
- Översätt muntligt till svenska.
- Läs om ackusativobjekt i häftet och gör klart övningarna.
- Lär dig glosorna. Du hittar dem här: Mit Sahne, bitte! Skriv dem med blyerts så fastnar de lättare.
- Skriv en dialog med två kompisar. Två av er ska gå och fika och den tredje är servitris/servitör (Fräulein/Herr Ober).  Ni ska läsa menyn, pratat med varandra, beställa och ge dricks. Alla skriver alla repliker i dialogen i skrivhäftet!

Har du tid, kan du lyssna och lära dig mer nyttiga fraser och ord i den här tecknade serien: Im Café och vill du baka en egen jordgubbskaka i sommar när det är jordgubbssäsong så hittar du receptet här: Erdbeerkuchen Dr Oetker´s (notera att det är en reklamsida, där man måste använda vissa förpackningar, vilket givetvis inte är nödvändigt)




Willkommen im Herbst 2022 och läsårets första läxa! 

Jetzt fangen wir wieder an! 
Nu börjar vi igen! Och vi fortsätter givetvis där vi slutade i årskurs 7 nämligen med att lära oss olika rum och saker som finns i detta rum. Ni jobbade i par med die Toilette/das Badezimmer, das Wohnzimmer, die Küche, die Flur/die DIele, das Kinderzimmer, das Schlafzimmer, die Garage och der Garten.

Er uppgift var att under vårterminens sista två lektioner göra en kahoot med tio-femton ord från ert rum. Några av er blev nog klara, andra har kvar arbete att göra. Ni som har saker kvar att göra, använder måndagslektionen till att färdigställa kahooten. Alla ska vara klara när tisdagslektionen den 30 augusti börjar. Att bli klar med kahooten är alltså läxan! :)



Schöne Sommerferien!

Und Auf wiedersehen -  bis August - dann arbeiten wir weiter mit der Schweiz! 



Läxa till tisdag den 31 maj 2022
Vi närmar oss slutet av årskurs åtta, och det gör vi genom att träna på det som vi ska ha lärt oss denna termin, nämligen att berätta vad vi har gjort. Samtidigt lär vi oss lite om landet Schweiz. Till denna tisdag ska du nämligen ha skrivit dagboksanteckningar med foto från en stad i Schweiz. Uppgiften kommer att ligga på teams och du kommer att få arbeta med den under tysklektionerna fram till denna tisdag, då uppgiften ska vara klar och inlämnad.  

.



Berätta om prao måndag den 16 maj och prov onsdag den 18 maj 2022

Ni har gjort klart tjusiga powerpointer om er prao, och på måndag ska ni nu med hjälp av stödorden på powerpointen berätta fritt för era kompisar om era två veckor. Det ska bli väldigt roligt att ta del av allas presentationer!

På onsdag är det sedan dags för prov. Det som ni ska kunna har ni fått information om på papper. Samma papper och övningshäfte finns också på teams.



Läxa till måndag den 9 maj och onsdag den 11 maj 2022

Nu är ni ute på prao, och när ni kommer tillbaka till skolan igen har ni givetvis mycket att berätta. Även på tyska! Så denna första lektion kommer du att bli intervjuad av en kompis om din prao. Du har fått frågorna i förväg, så förbered dig! Uppgiften ligger också på teams. 

På tisdag och onsdag arbetar vi med att göra powerpointer om din prao. Till den behövs ett foto på dig själv på din arbetsplats. Powerpointen ska vara inlämnad på onsdag efter lektionen. 

Veckan efter, dvs måndag den 16 maj, kommer du att få berätta för de andra om din prao, och då har du din powerpoint som stöd. Tisdag och onsdag samma vecka har vi tyskprov. Det ni ska kunna är som alltid det vi har lärt oss under terminen, och mer detaljerad info kommer att finnas på teams.

Ha en trevlig prao! Viel Spass bei der Arbeit! 



Läxa till onsdag den 20 april 2022

Nu har ni börjat förstå detta med förflyttningsverb och hjälpverbet "sein". 
Repetera detta - se föregående läxa! - så att du kan detta bra! Repetera dessutom det du vet om påsk:
Frohe Ostern - glad påsk
Danke gleichfalls! - tack det samma
der Osterhase - påskharen
das Ei - ägget
die Eier - äggen
die Süssigkeit - godiset
die Süssigkeiten - godsakerna
Gründonnerstag - skärtorsdag
Karfreitag - långfredag
Ostersamstag  - påskafton
Ostersonntag - påskdagen 

Frohe Ostern! /Madeleine

Har du inget att göra under påsken kan du alltid tillverka en uggla av ett äpple: Apfeleule basteln - tillverka en äppeluggla


Läxa till onsdag den 6 april 2022

Japp, det blir onsdag denna vecka också, eftersom ni kommer att ha vikarie på tisdag, och då är det lättare att ni tränar på läxan en dag till och så förhör jag när vi ses!

Nu har ni upptäckt att de verb som uttrycker en förflyttning från ett ställe till ett annat inte har hjälpverbet haben utan sein. Det heter alltså Ich habe gearbeitet, men ich bin gegangen (= jag har gått)
Och nu gäller det så klart också att ha koll på hur man böjer sein i presens: ich bin du bist er ist osv!

Det som du ska kunna denna onsdag och ska ha gjort klart är:
-läs i övningsboken om perfekt med sein  s76
- gör uppgifterna på sidan 77 - 78 och sidorna 80 - 81 och kolla med facit att det blir rätt.
- gör klart stencilen som du fått på papper och som du också hittar på teams
- lär dig presens av sein övningsboken sidan 125
- lär dig de starka verben med hjälpverbet sein: ich bin gegangen, gefahren, gekommen, geflogen, gelaufen, gesprungen, geschwommen (simmat)  
- lär dig glosor och fraser på quizletten här:  Die Pfefferkörner, Ostern und perfekt mit sein...


Läxa till onsdag den 30 mars 2022

Vi har haft prov och till denna onsdag kommer ni att få några fraser i läxa, eftersom det är sådant som ni har missat och som är bra att ha i framtiden. Dessa är:
Die Sonne scheint  - solen skiner
Die Sonne hat geschienen - solen sken/har skinit
Das Wetter war gut/schlecht/ideal - vädret var bra/dåligt/idealiskt
ich war - jag var
wo - var (t ex i Wo wohnst du?  var bor du?)
wer - vem  (t ex i Wer bist du? vem är du?)
also - alltså
auch - också
Mir geht´s gut - jag mår bra
Vielen Dank für deinen Brief/für deine Mail. 
Ich muss los - jag måste dra/ gå 




Prov MÅNDAG den 21 mars och ONSDAG den 23 mars

Så var det åter dags att summera ihop det vi har lärt oss hittills och att ha det första av terminens prov. Som ni ser är det två dagar. Det beror på att på att jag delat provet i två delar, och har den fria skrivdelen på onsdagen - då får ni mer tid till att själva formulera er fritt. Tänk dock på att du inte enbart på onsdag behöver ett gott ordförråd, utan även på måndagensförsta prov behöver du ord för att kunna uttrycka dig och använda glosor ur de områden vi har läst, t ex om datorer! 

Det ni ska kunna är ju det vi har övat under lektioner, haft i läxa och haft läxförhör på. Ni har fått ett papper med information och ett övningshäfte, och vill du ha det i digital form, finns det på teams och på Skolplattformen under planeringar. Vi ägnar kommande vecka åt att repetera och jobba med häftet.



Läxa till ONSDAG den 10 mars 2022

Först har vi ett efterlängtat sportlov, och när vi ses igen, jobbar vi intensivt med något som några av er kanske har gjort under lovet, nämligen E-sport. Nästa kapitel i vår bok handlar om Nina, som gillar att spela WOW. 
   Det som vi jobbar med under veckans lektioner, det du ska vara klar med och det du ska kunna denna onsdag är:
- Läsa kapitel 4D på tyska och översätta muntligt till svenska
- Träna dig i att intervjua Nina om hennes intresse! Prata på i några minuter. Förslag på frågor finns i textboken s 46. Spela upp er intervju för mig när det flyter bra och ni håller ett bra samtalstempo.
- personliga pronomen är sådana pronomen som ersättar personer, dvs jag, mig, han, vi, er osv. Läs om dem i övningsboken s 67, lär dig dem och gör sedan övningarna på s 68 - 69 samt en stencil som du får av mig. Kolla med facit att det blir rätt!
- lär dig glosorna till kapitel 4D. De finns på en quizlet här: Kapitel 4D

I Leipzig anordnas varje år ett stort Dreamhack. Corona har dock pausat det, tyvärr, men här är en film från 2019. Bra fraser att kunna när du ser inslaget: ein geiles Gefühl - en häftig känsla. die Stimmung ist einmalig = stämningen är unik: Dreamhack Leipzig 2019


OBS! Måndag den 21 mars och onsdag den 22 mars har vi prov på det vi lärt oss hittills!


Läxa till ONSDAG den 23 februari 2022

Tim njuter av att vara hemma ensam, men något otäckt på tangentbordet hindrar honom från att sätta sig vid datorn!  Vi läser en text och tränar oss i att återberätta på tyska vad vi har läst. Dessutom repeterar vi de possessiva pronomen (min, din, sin osv) och upptäcker att de givetvis också kan stå i ackusativ!
  Det du jobbar med under denna vecka och ska vara klar med till onsdag är:

Kapitel 4 C Tim allein zu Hause – läsa texten, översätta muntligt, återberätta muntligt med hjälp av stödorden 

Träna på glosorna på quizletten Tim allein zu Hause

Lär dig om possessiva pronomen och gör uppgifter s 55 – 57 i övningsboken

Jobba med starka verb s 64 – 65 i övningsboken

I veckans text blir en stackars spindel kallad för fet och äcklig. Det är inte rättvist, så här kommer en barnvisa som du säkert känner igen - fast nu är den på tyska: Itze bitze Spinne    der Faden = tråden   krabbeln - krypa 




Läxa till tisdag den 15 februari 2022

Vi fortsätter att lära oss ord om datorer och att prata om sådant oförklarligt som händer i den digitala världen, t ex att texter som man sparat ändå försvinner...  Samtidigt upptäcker vi att tyskan - liksom svenskan och engelskan - även i dåtid har något som kallas starka verb, och som beter sig lite annorlunda än de svaga, regelbundna. 
  Läxan  och det vi arbetar med under lektioner är:
-  Kapitel 4A - läs texten om datorns olika delar.
- Kapitel 4B - läs texten och kunna översätta från tyska. Lyssna gärna på nätet och härma!
- Låt datorn berätta om sig själv och om Michael. Skriv minst fem meningar och utgå från text 4B, textboken s 41, uppgift 2.
- kunna ett par starka verb i perfekt ich habe gesprochen , getroffen, gelesen, gefunden, gebacken, geschlafen, gelegen, geschrieben, gesehen och getrunken.
kunna glosorna på quizletten: Der Computer und sein Team
- lär dig vad starka verb är och läs om i rutan på sidan 57 i arbetsboken. 
- gör övningarna på sidorna 58-59, 61-66. Facit finns till några av övningarna.

Och lagom till Alla hjärtans dag - der Valentintag  kommer här en smäktande sång om hjärta och smärta Gesucht und gefunden heter den. (sökt och funnen). Finns text till - bara att följa med och se om du begriper en del av vad de säger om olycklig kärlek och ryktesspridning! Gesucht und gefunden

Vill du hellre höra sången och texten om allt elände datorer ställer till med kan du lyssna på sången som vi hörde på lektonen: 


Läxa till tisdag den 7 februari 2022

Vi repeterar att berätta i perfekt vad vi gjorde i går, och givetvis har vi upptäckt att några verb precis som i svenskan är starka, och böjs annorlunda än den regel vi lärt oss. Ni har bl a upptäckt gelesen, geschlafen och gesehen, som mycket riktigt slutar på -en. Det är bra att ni är språkmedvetna! Vi lämnar dock dem ett tag för nu ska vi koncentrera oss på de svaga,  regelbundna verben. Till denna dag ska du kunna använda perfekt av svaga verb! För att klara det tränar du genom att göra klart följande:
- text 3C der Flohmarkt - loppmarknaden. Läs texten med hjälp av gloslistan, lyssna gärna på lärobok på nätet.
- skriv sedan intervjun på s 36
- gör övning 1 och 2 på s 46 - kolla med facit att det blir rätt!
- fortsätt med övningen på s 48 - kolla facit efteråt!
- På s 50 översätter du Am Sonntag till tyska - kolla med facit att det blir rätt!
- repetera possessiva pronomen i textboken s 121 och gör sedan övningen på s 50 - 51
- träna på stencilen med perfekt perfektmeningar. Översätt med en kompis från tyska till svenska, och från svenska till tyska. Eller träna själv tills det flyter på bra! Tänk på att böja hjälpverbet haben rätt och att placera perfektformen sist i meningen!

Här är en filmsnutt från loppmarknaden i Münster. Häng med och se vad du förstår: der Flohmarkt in Münster



Läxa till onsdag den 2 februari 2022

Ja, du läste rätt - läxan är denna gång till onsdag, eftersom ni har hemstudiedagar pga utvecklingssamtal. Det du ska träna på hemma är förstås det vi har tränat på lektioner, nämligen att berätta vad du gjorde, dvs använda perfektformen i tyska. Du har redan förstått att tyskan precis som svenskan har olika sorters verb: svaga/regelbundna och starka/oregelbundna. De flesta tyska verb är svaga, och böjs regelbundet enligt regeln ge+stam+ (e)t. 

Några svaga verb får dock bara ändelsen - t och inget ge- framför sig. Detta gäller verb som slutar på - ieren och verb som börjar på ver-, er-, ent- och be-. (Det har att göra med att betoningen blir fel om man lägger till ge- - lyssna själv så hör du hur tokigt det låter!) Det här handlar de övningar som du ska göra om. 

Det du ska syssla med på dina hemstudiedagar och det du ska briljera med på onsdag är:
- läs om perfekt på - ieren s 41
- gör uppgifterna i övningsboken s 41-43 
- läs s 48 och gör övning 1 på samma sida
- bläddra tillbaka till sidan 34 och skriv fem meningar om din helg.
- läs text 3 B och lär dig glosorna till texten  på s 96.





Läxa till tisdag den 25 januari 2022

Nu börjar vi lära oss att berätta vad man gjorde igår, dvs berätta i då-tid, och i nästa kapitel berättar några ungdomar om vad de gjort i helgen. Då behöver vi förstå hur man gör i tyska för att få verbet i presens (nutid) att bli till dåtid! 

Det vi arbetar med på lektionen och det du ska kunna till denna tisdag är:
-  läsa kapitel 3A på god tyska
- kunna översätta muntligt till svenska
- lära dig glosorna till kapitlet. De finns på en quizlet här: Am Wochenende
- lära dig vad perfekt av svaga verb är och  hur man använder det,  övningsboken s 34 - 35
- gör övningar på detta i övningsboken s 35 - 41. Skriv i din skrivbok!
- lär dig att berätta fritt om en av personerna i texten med hjälp av stödord. Du får stödorden på en lapp av mig, och sedan övar du så att du kan berätta med gott flyt.

Här kommer en perfektfråga i en reklamfilm (TV Spot) - ja, för vad? Kolla vilka som gör reklam: Fernsehwerbung - tv-reklam




   

Läxa till tisdag den 18 januari 2022

Vi har sett klart Shrek och där fanns det givetvis en mängd bra uttryck, ord och fraser att lära sig! Dessa lär vi oss så klart till denna tisdag! Vi kommer också att lära oss att berätta vad man har gjort, repetera lite om Österrike och du ska dessutom känna igen melodin Geschichten aus dem Wienerwald (=historier från Wiens skogar), som är en vals av Johann Strauss Sohn och en av de melodier som Wiens filharmoniker spelar på den direktsända nyårskonserten i TV den 1 januari kl 13.00 varje år.
Fraser, ord och uttryck från Shrek som du ska kunna hittar du på denna quizlet:  Shrek 2
och vill du lyssna på Geschichten aus dem Wienerwald igen hittar du den här: Geschichten aus dem Wienerwald



Prosit Neujahr und willkommen 2022!

Nytt år och ny sida på den här bloggen. Det blev lite mycket text och väldigt segt på den förra, eftersom den innehöll så mycket information. Nu blir det info för er här istället! 

Läxa till onsdag den 11 januari 2022

Vi ser klart filmen Shreck. Du lär dig några fraser från filmen och några ord som har med nyårsfirande att göra: Prosit Neujahr = gott nytt år; Silvesterabend = nyårsafton; das Feuerwerk = fyrverkeri ; der Sekt = tysk champagne, der Jahreswechsel - årsväxlingen  das Böllerverbot = förbjud för smällare och fyrverkeripjäser

Traditionsenligt firade tysk tv nyåret med direktsänt fyrverkeri från Berlin vid Brandenburger Tor, men den här gången utan publik. I Tyskland har det i år dessutom varit förbjudet att köpa och använda fyrvekerier på egen hand - detta för att inte belasta sjukvården i onödan med skador. Du hittar tolvslaget här: 

På nyårsdagen var det också traditionsenligt Neujahrskonzert aus Wien. Förra året sände de utan publik, vilket mycket konstigt i synnerhet när den berömda Radetzkymarschen spelades. Det här året var publiken åter på plats, med munskydd, och du kan se det här: Radetzkymarschen



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.