Tyska år 6 Beckomberga

Läxa till fredag den 3 juni 2022

Guldruschen och helger gör att vi inte har tyska på ett tag. Men när vi ses igen ska du öva på att beställa något att äta och dricka och till denna fredag ska du kunna detta. Läxan är alltså följande ord:
Bitte schön? -  vad får det lov att vara?
Ich möchte - jag skulle vilja ha..
Ich nehme - jag tar
Ich trinke - jag dricker
Noch was? - nåt annat?
einmal Pizza, bitte  - en (gång) Pizza, tack
zweimal Schnitzel mit Pommes, bitte - två schnitzlar med pommes frites
Ja, bitte - ja, tack
Nein, danke - nej tack
Guten Appetit - smaklig måltid! 

Här är en filmsnutt där ett par går på café. Mit oder ohne Sahne betyder med eller utan grädde. Se om du hänger med:Kaffe und Kuchen




Prov fredag den 20 maj 2022

Så närmar vi oss slutet på denna termin och den högtidliga stunden då ni har läst tyska ett helt läsår! Det är verkligen mycket som ni har lärt er! Nu summerar vi ihop allt till ett prov. Ni har fått det som ni ska repetera på en stencil, där det som är nytt sedan sista provet är kursiverat - träna extra på det.  Stencilen finns också på teams, ifall ditt exemplar skulle råka komma på avvägar... 

Saas- Fee är en ort i Schweiz, och där uppe i alperna finns det små gnagare som heter murmeldjur (Murmeltiere).  De kan bli ganska tama, förstod vi, när vi såg en film om dem. Den finns också här:Auf der Suche nach Murmeltiere - på jakt efter murmeldjur  

När murmeldjuren blir rädda piper de. Här kan du höra det: Das Murmeltier pfeift - murmeldjuret piper

Och självklart förekommer murmeldjuren i reklam för Schweiz, precis som stenbockar. Här är det två stenbockar som vill njuta av den lugna naturen - det går inte så bra. Notera dessutom att det finns en textremsa på tyska. Det beror på att de schweiziska stenbockarna pratar Schwyzerdütsch, schweizertyska. Häng med och se om du förstår vad som händer: Ruhe in der Natur - lugn och ro i naturen


Läxa till onsdag den 11 maj 2022


Vi läser en text om Felix på sidan 78 och lär oss att berätta mer om oss själva och att beskriva andra.
Det du ska kunna till denna onsdag och det vi tränar på lektionerna är:
- läsa och förstå texten s 78
- skriva en liknande text om dig själv s 79 i boken och använda fraserna i gula rutan.
- lära dig klädesplaggen kapitel 14A s 80 och s 119. ( finns också på lärobok på nätet här ovan)

I gloslistan är substantiven färgade för att man ska se vilket genus orden har i bestämd form. 
De blåa orden är maskulina (der Pulli, der Rock, der Mantel osv)
De gröna orden är neutrum (das Hemd, das T-Shirt osv)
De röda orden är feminina (die Hose, die Jacke, die Mütze osv)

På fredag den 20 maj är det äntligen dags att summera ihop vad vi har lärt oss: dags för tyskprov, alltså! Provinformation får ni nästa vecka! 



Läxa till onsdag den 4 maj 2022

Vi lär oss klockan - att fråga vad klockan är och att tala om för någon vad klockan är. Precis som på svenska har tyska två olika sätt att säga klockslag: digital tid (7.30, 15.25, 21.15 osv) och talspråklig (halv åtta, fem i halv fyra och kvart över nio). Vi tränar på detta så kommer du att upptäcka att det är enkelt!
 Det du ska kunna är:
Fråga vad klockan är genom att använda de två frågorna: Wie spät ist es? och Wie viel Uhr ist es?
Kunna svara på frågan vad klockan är, t ex Es ist ein Uhr/ Es ist eins   Es ist halb drei  Es ist Viertel vor drei (kvart i) och Es ist Viertel nach drei (kvart över).  "i" heter alltså "vor" och "över" heter "nach" när det gäller tid. Står på s 72 o i gloslistan kapitel 13 A s 119
- Veta att när man frågar efter tidpunkt heter när = wann (Wann kommst du?) och när man svarar har man ordet um framför tidpunkten: Wann gehst du? Um halb neun. 
- för att säga digital tid använder man ordet Uhr när det finns en punkt i klockslaget. 10.30 Uhr = zehn Uhr dreissig. För att säga halv elva, dvs 10.30 kan man alltså både säga halb elf eller zehn Uhr dreissig precis som vi i svenska kan säga tie o tretti eller halv elva...
- gör klart stencilen du fick
gör s 74 - en liten räkneövning: Wer kommt zur rechten Zeit - vem kommer i rätt tid?  Här gäller det
att räkna rätt..! Får se om du lyckas klura ut det!

Vill du träna klockan lite mer avancerat finns det här en quizlet för år 7, där du kan träna klockslagen och annat som har med klockan att göra. Klicka på länken:  Die Uhrzeit





Läxa till onsdag den 27 april 2022

Vi har konstaterat att verb som spelar, bor, heter, kommer osv på tyska heter olika beroende på vem som gör det. På grammatikspråk brukar man kalla detta för att predikatet (dvs verbet) böjs efter subjektet (den som utför handlingen). I tyskan utgår man från verbets stam och sedan lägger man till olika ändelser till stammen. 

Till denna onsdag ska du kunna:
- böja svaga, regelbundna verb i presens, dvs veta ändelserna och kunna använda dem:
  ich - e  (gehe, spiele, trinke)
  du - st (gehst, spielst, trinkst)
  er, sie, es - t (geht, spielt, trinkt)

  wir =vi  - en   (gehen, spielen, trinken)
  ihr   = ni  -  (geht, spielt, trinkt)
  sie = de   - en (gehen, spielen, trinken)
  Sie = Ni  - en  (gehen, spielen, trinken) 

- göra klart stencilen med verben där du övar på verbböjningen


Här kommer en video med ändelserna: Schwache Verbe im Präsens



Läxa till onsdag den 20 april 2022

Efter påsklovet ska ni givetvis kunna ord som har med påsk att göra och kunna berätta om påsk.
Kort sagt, du ska kunna följande ord om påsken, ord ur påskharens sång och du ska också kunna säga tack det samma på två sätt:
Frohe Ostern - glad påsk!
der Osterhase - påskharen
das Osterei - påskägget
Au! - aj
malen -måla
verstecken - gömma
entdecken - upptäcka
ich wünsch dir Frohe Ostern - jag önskar dig glad påsk
schnell - snabb
die ganze Welt - hela världen
lieb - snäll
das Lied - sången
Danke gleichfalls 
tack det samma
Danke, Ihnen auch - tack, Ni också.

På påsk äter vi massa godis, Süssigkeiten. En berömd godsak är den gyllene chokladkaninen från Lindt i Schweiz. Här är en film om hur tillverkningen går till: der Goldhase


Läxa till onsdag den 6 april 2022

På fredag den 1 april är jag tyvärr inte på plats, men ni ska arbeta med det som är läxa till den här onsdagen, nämligen kapitel 11 som handlar om vad man gillar och inte gillar att göra. 

Detta ska ni jobba med fredag och vara klara med till den här onsdagen:
1. sidan 65 Fyll i vad du gärna gör/inte gärna gör i schemat.
2. Fråga sedan en kamrat och jobba tillsammans.
3. Lär dig att berätta om dig själv vad du gillar /inte gillar att göra.
4. sidan  64 Skriv rätt ord under bilderna.
5. sidan 66 Substantiv skrivs med stor bokstav på tyska. Vilka ord är substantiv? Ska det vara stor eller liten bokstav? Fyll i det som saknas!
6. sidan 67 Läs texten på sidan 67 med hjälp av alfabetiska ordlistan så att du kan översätta den till svenska muntligt.
7. sidan 67 Småorden. Para ihop det svenska ordet i gröna rutan med rätt tyskt ord. Använd alfabetiska ordlistan.
8. sidan 69: Stämmer meningarna eller inte? Kryssa för i rutan.
9. sidan 67 igen: Välj en av uppgifterna: 
a)Skriv egna meningar med småorden på sidan 67, t ex Ich spiele oft Unihockey.
b) Skriv en egen liknande text som Paulas fast berätta om dig själv! Använd gärna fraserna som finns i Paulas text.
Har du tid: öva på läxan: glosorna i kapitel 11 B s 118 och orden Krimis, Limo, Wasser och Wurst samt frågan Was machst du gern? Was machst du nicht gern?  så att du kan detta ordentligt till den här onsdagen! Vill du lyssna på texten och göra övningar finns dessa på fliken Lärobok på nätet här ovan! 

Det är april och precis som i Sverige är vädret i april omväxlande. Vi brukar ju säga att det är ett riktigt aprilväder när det ena stunden snöar och andra stunden är solsken igen. På tyska säger man April, April der macht was er will! (April han gör som han vill). Här är en barnsång om månaden april - se om du kan förstå vad den handlar om: April, April er weiss nicht was er will, vilket betyder : April han vet inte vad han vill.




Läxa till onsdag den 30 mars 2022

Vi lär oss att berätta om olika personer. I vår lärobok möter vi tre personer som allihop har det gemensamt att de har tysk bakgrund. Vi lär oss också några yrken, och upptäcker att tyskan lägger till ändelsen -in när det är en kvinna: det heter alltså der Politiker, men die Politikerin om det är en kvinnlig politiker.
Det vi arbetar med på lektioner, det du ska kunna och vara klar med till denna onsdag är:
- Läsa texten kapitel 9A s 56 och kunna översätta muntligt till svenska
- kunna berätta om olika personer. Tänk på att verbet slutar på -t: er kommt, sie lebt!
- kunna orden till kapitlet 9A på sidan 117
- veta att kvinnliga yrken har ändelsen - in 
- Välj tre kändisar, klistra in deras foton och skriv om dem - s 57
- lär dig frasen som vi hörde i filmen: Ich muss los - jag måste dra/gå

Flera av er hade inte koll på vem vår kända naturfotograf Mathias Klum är. Här kommer därför en liten film om honom, tyvärr inte på tyska... : Mathias Klum





Läxa till onsdag den 23 mars 2022

Vi fortsätter på temat skola och lär oss att prata om skolan och olika skolämnen. Det du ska kunna till denna onsdag är:
frasen Was ist dein Lieblingsfach? (Vad är ditt favoritämne?) och kunna svara Mein Lieblingsfach ist ... (mitt favoritämne är...) eller Meine Lieblingsfächer sind ... (Mina favoritämnen är... om det är fler än ett)
kunna olika skolämnen, kapitel 8A o 8B s 117 i boken
kunna orden die Stunde (timmen), die Pause (rasten), der Stundenplan (schemat) och der Unterricht (undervisningen) och die Hausaufgabe (läxan)
kunna fråga Wann hast du Deutsch/Mathe/Physik osv? och svara Am Montag/am Dienstag osv

Här berättar en tjej om sin skola. Häng med och se om du förstår vad hon säger! Das ist meine Schule




Läxa till onsdag 16 mars 2022

Förra tysklektionen såg vi den roliga klassikern Hallo aus Berlin, där ungdomarna berättade om sin skola. I filmen förekommer några nyttiga ord och fraser, som vi tar till oss och lär oss!

Det du ska kunna till denna onsdag är:
- die grosse Pause - den långa rasten
- Entschuldigung - förlåt, ursäkta
- langweilig - långtråkigt
- was ist los? - vad händer? vad är på gång?
- Tut mir leid - jag är ledsen, beklagar
- die Hausaufgabe - läxan
- die Hausaufgaben - läxorna
- einmal in der Woche - en gång i veckan
- das Öl - oljan
- das Bier - ölet

Glöm inte att träna på att stava orden! :)
Vill du höra låten Was ist dein Lieblingsfach? _ vad är ditt favoritämne och se Rolli och Rita dansa igen, så kommer den här: Was ist dein Lieblingsfach?  Sjung med! 



Prov på fredag den 11 mars 2022

Ett efterlängtat sportlov står för dörren! Och när vi ses igen på onsdagen efter lovet repeterar vi det som vi har lärt oss hittills i tyska  - och det är ju massor! - och sedan har vi prov på fredagen! Det du ska kunna har du fått på papper i förra veckan och det finns också digitalt på teams. Skulle teams eller bloggen strula för er: ta hjälp av kompisar och lärare för att komma åt dokument! 

Men först säger vi så klart: Schöne Winterferien! Ha ett trevligt sportlov!
Och ser du någon i skidbacken som åker aggressivt och utgör en fara för andra, kan du alltid tänka, men inte säga högt det som står under den gulliga grisen här nedanför:


Läxa till FREDAG den 25 februari 2022

Även denna vecka blir läxan till på fredag. Det beror på att ni kommer att ha vikarie på onsdag. Vad ni ska kunna till denna fredag är:
- böjningen av har och är s 43 i textboken. 
- frågan Was isst du gern? Ich esse gern...  (Vad äter du? Jag äter gärna) 
Wurst - korv, Pizza - pizza, Hamburger - hamburgare; Schnitzel mit Pommes - schnitzel med pommes frites;  Kartoffel - potatis
- repetera också siffror 0 -100, så att du kan det bra! Du hittar detta på olika sidor, nämligen:
entalen: kap 2B s 114
tiotalen kap 9C s 117 -118
och sätt ihop dem: kap 4B s 115 och s 58 

På onsdag tränar ni inför provet, som vi kommer att ha efter lovet, fredag den 11 mars. Ni har fått papper på vad ni behöver träna på, och det ligger också på teams under uppgifter. Ni kan också gå in på fliken här ovan: lärobok på nätet och göra valfria uppgifter.



FREDAG  den 18 februari 2022

OBS! Läxan flyttar till fredag denna vecka pga halv studiedag på onsdag! 
Vi lär oss månaderna, ett par nya frågor och upptäcker något vi redan kan, nämligen att verben på tyska heter lite annorlunda beroende på vem som gör det. 
Till denna onsdag ska du
- kunna månaderna. Du hittar dem i gloslistan s 116 kapitel 6A
- kunna fråga: Wann hast du Geburtstag? (När har du födelsedag?) och svara Ich habe im Januar Geburtstag (Jag har födelsedag i januari - eller när du nu har din födelsedag) . Was ist dein Lieblingsmonat? Mein Lieblingsmonat ist .,,
- veta att verben heter olika, dvs  "går" heter olika beroende på om jag, du eller han går: ich gehe, du gehst, er geht/ sie geht.  Detta står på sidan 50 i din tyskbok. 
- ni som inte gjorde färdigt stencilen med verben under lektionen, gör klart den hemma!

Här får några personer frågan när de fyller år. Lyssna och se om du kan förstå! OBS! När man är artig och talar till en vuxen på tyska måste man använda artighetsformen Wann haben Sie Geburtstag? När har Ni födelsedag?  Wann hast du Geburtstag?
Och här kan du lyssna på en sång om månaderna  die Jahresuhr (årsklockan) som aldrig står still, väcker vår livslust och som hela tiden börjar om från början (fängt das ganze wieder von vorne an) Die Monate - månaderna

På fredag efter sportlovet har vi prov! Vad ni ska repetera får ni veta nästa vecka!




Onsdag den 9 februari 2022

Vi lär oss veckodagarna! Och konstaterade att det var ju lätt, för de heter ju nästan exakt likadant. 
Det vi repeterar på lektioner och det du ska kunna till denna onsdag är:
- kunna veckodagarnas namn - textboken s 46 och  kap 7A gloslistan s 117
kunna orden heute, morgen, übermorgen, gestern och vorgestern  kap 7B i gloslistan s 117
- veta att när man säger på måndag heter det am Montag - på heter alltså am när det handlar om veckodagar. 
der Tag - dagen och die Woche - veckan

Här kan du lyssna på en sång om veckodagar - och har du lyssnat på den en gång (nästan två minuter) kan du garanterat alla dagarna: die Wochentage - veckodagarna





Fredag den 28 januari och läxa till onsdag den 2 februari

På fredag är jag på kurs och ni kommer att arbeta med läxan till onsdag. Den består av att:
1. Göra klart Länder -Quiz på sidan 36 i era läroböcker.
2. Lära dig följande ord ur gloslistan på sidan 116: die Hauptstadt, die Stadt, das Dorf = byn, der Fluss, der Berg, das Land, die Schweiz, Österreich, im Norden, im Süden, im Westen, im Osten. Träna på att stava den också!
3. Gör en powerpoint om en stad. Du har fått en stad på en lapp. Du ska ta reda på var den ligger. Sen hämtar du ett foto från nätet, klistrar in det i en powerpoint och skriver några meningar på enkel tyska om staden/fotot. Uppgiften finns på teams, och där finns också exempel på hur du kan skriva. Ska bli roligt att se era powerpointer! 

Schwebebahn in Wuppertal


Läxa till onsdag den 26 januari 2022

Idag har vi ägnat oss åt att lära oss räkna från 0- 100. Det är inte så svårt som det kan låta för kan man ental (1-10) och tiotalen (20,30,40 osv) så är det bara att sätta ihop dem för att få siffror som 23, 35, 67 osv. Det gäller bara att komma ihåg att på tyska måste man börja med entalen! 21 heter alltså einundzwanzig, 22 zweiundzwanzig, 23 dreiundzwanzig, 24 vierundzwanzig osv. 

Det du ska kunna till denna onsdag är alltså:
- räkna från 0 - 100
- kunna förstå att när någon säger dreiundsechzig betyder det 63
- själv kunna säga siffrorna på tyska.
- lär dig stava sifforna. De  står på lite olika ställen i era böcker: 
entalen: kap 2B s 114
tiotalen kap 9C s 117 -118
och sätt ihop dem: kap 4B s 115 och s 58 

Die Ziffern - betyder siffrorna. Zählen betyder räkna 1,2,3,4,  och räkna 1+3= 4 heter rechnen

När man har svårt att somna kan man räkna får, påstår de som vet. Här är 100 får att räkna, och du får höra hur siffrorna uttalas. Moment mal, da kommen ja noch mehr betyder Vänta, där kommer ju ännu fler. Schafe zum einschlafen - får att somna till 



Årets första läxa - onsdag den 19 januari

Så är vi igång igen! Vi började året traditionsenligt med att lyssna på nyårskonserten från Wien. Den direktsänds i tv den 1 januari kl 13.00 varje år. Vi lär oss också tiotalen på tyska.
Det som du ska kunna till denna onsdag är:
- veta att Johann Strauss Sohn skrev An der schönen blauen Donau och känna igen valsmelodin när du hör den.
- veta att Radetzkymarschen är den melodi som publiken applåderar till (ni var superduktiga!)
- veta lite om tysk jul och nyårsfirande, t ex att man har ett stort fyrverkeri vid Brandenburger Tor.
- kunna tiotalen: zehn, zwanzig, dreissig, vierzig, fünfzig, sechzig, siebzig, achtzig, neunzig, hundert, tausend

Vill du höra på An der schönen blauen Donau och se flodens väg från källan (die Quelle) till havet (das Meer) igen så kommer den här: Die Donau





Läxa till sista lektionen fredag den 17 december 2021

Julen närmar sig och så klart behöver vi då en massa ord som handlar om julfirande. Vi pratar också om hur tysktalande länder firar jul. Vi lär oss också en julsång om en grön gran!
  Detta ska du kunna till den här fredagen:
-  kunnaFrohe Weihnachten (glad jul), der Weihnachtsbaum (julgranen), der Puter (kalkon), die Gans (gåsen), der Karpfen (karpfisken), der Weihnachtsmann (jultomten), der Stern (stjärnan) das Geschenk (presenten), am Heiligabend (på julafton
Veta vem som kommer den 6 december, att man inte firar lucia och inte äter skinka. 
kunna sjunga sången första versen Oh Tannenbaum. Den övar vi på på på onsdag så klart! ! Vill du öva i förväg, finns den här, och där finns också fler julsånger att komma i stämning av: Oh, Tannenbaum und andere Weihnachtslieder
Vill du öva på glosor och lära dig fler julord finns här en lagom larvig lek, där det gäller att komma ihåg vad som saknas: Was fehlt? wer fehlt?



Prov på fredag den 10 december

Eftersom ni ska vaccinera er på onsdag , kommer ni att ha provet på fredag istället. Information om vad ni ska plugga på finns på teams och ni har också fått det i pappersform. 

Läxa till onsdag den 1 december 2021

Vi lär oss lite mer fraser om oss själva och frågor att ställa när vi vill lära känna någon. Det du ska kunna muntligt och skriftligt och det vi repeterar är :
-  Was magst du? ich mag = jag gillar ( t ex Ich mag Pizza, Ich mag meine Katze; ich mag die Schule, ich mag AIK...)
- Hast du ein Haustier? (=har du ett husdjur)
-  och kunna svara med det som gäller dig: Ja, ich habe einen Hund/eine Katze/ ein Hamster/ ein Kaninchen/eine Schlange/einen Vogel/drei Katzen
Nein, ich habe kein Tier.
- Hast du Geschwister? (= har du syskon?) OBS: syskon är plural = flertal 

Här är en tecknad filmsnutt med ord som är bra att ha om man ska berätta om sitt husdjur: Mein Haustier

Onsdag den 8 december har vi prov! Vad ni ska repetera är förstås allt vi har lärt oss hittills. Ni får en samanställning på det när vi ses och det kommer också att ligga på teams. 



Läxa till onsdag den 24 november 2021

Vi lär oss att berätta om min familj - meine Familie! Detta jobbar vi med under lektioner och detta  ska du kunna till denna onsdag:
- läs s 28 text 4A och översätta muntligt till svenska
- glosorna kapitel 4A s 115
- följande frågor på s 30: 
Wie heisst dein Vater/dein Bruder/dein Grossvater?
Wie heisst deine Mutter/ deine Schwester/deine Grossmutter?
Hast du einen Bruder? och kunna svara med det som passar dig.
Hast du eine Schwester? och kunna svara med det som passar dig. 
- kunna berätta om din egen familj utifrån mönstret på s 28. 
Kanske behöver du också ord som: mein Stiefvater - min styvpappa: meine Stiefmutter - min stuvmamma; mein Onkel - min farbror; meine Tante - min faster/moster
- vara klar med uppgifterna på s 32 - 33 - 34 

Här kommer en filmsnutt där du får tips om hur du kan berätta om din egen familj! meine Familie - min familj










Läxa till onsdag den 17 november 2021

Vi fortsätter att räkna och dessutom lär vi oss hur man säger om man känner sig lite halvkrasslig. Det du ska kunna och det vi repeterar under lektioner är:
- siffrorna 0 - 20 ( 13 -20 är nytt, de andra repeterar du bara). Siffrorna står på kapitel 3D sidan 115
- fråga hur någon mår och kunna svara på olika sätt: läs kapitel 3B s 23 och lär dig glosorna på s 115 kapitel 3B

Här kommer en trallvänlig sång om hur man kan hälsa och berätta hur man mår: Guten Tag Wie geht´s?
Och här har vi en massa djur som mår dåligt! Lyssna och se om du kan förstå vad de olika djuren har för problem. Gute Besserung betyder Krya på dig!, krank betyder sjuk och schlecht betyder dåligt,



Läxa till onsdag den 10 november 2021

Lovet står för dörren, och då lär vi oss att säga Schöne Herbstferien (= Ha ett trevligt höstlov!) och att svara Danke gleichfalls (= Tack det samma) och Danke Ihnen auch! (=Tack, detsamma till Er också - när man tilltalar en vuxen och då säger man alltid Ni till hen.) Ni ska också kunna lite ord som har med Halloween att göra - vilka, det får du bestämma själv, men kanske ord för vampyr, spöke, pumpa, skelett och fladdermus kan passa? De dyker upp i filmen här: Es ist Halloweennacht keine Seele in Sicht



Läxa till onsdag den 27 oktober 2021

Halloween närmar sig, och därför kommer vi att lära oss några ord som kan vara bra att kunna denna kväll! Träna på att skriva dem också!

Hilfe! - hjälp!
Lauf weg! - spring iväg
Rettet mich! - rädda mig
Pass auf! - se upp
Versteck dich! - göm dig
Wer kommt da? - vem kommer där?
die Nacht - natten
der Kürbis - pumpan

Utanför Hamburg finns nöjesparken Heidepark. Där har man varje år Halloweenparty. Här kommer en film om det: Halloweenparty in Heidepark






Läxa till onsdag den 20 oktober och prov fredag den 22 oktober

Typ halva terminen har gått, och ni har lärt er massor! Så vad passar bättre än att ha ett prov? Ni har fått ett papper på vad ni ska repetera och vi kommer att ägna oss åt att repetera detta under den kommande veckan. Skulle du mot förmodan glömma ditt papper någonstans, hittar du det på teams under tyska.

Till denna onsdag ska du lära dig att säga och att stava följande nya fraser:
Was spielst du? (vad spelar du?) och att svara med det som passar dig: Ich spiele Fussball/Eishockey/Tennis/ Golf/ Klavier (piano)/Tischtennis (bordtennis) /Federball (badminton)/ Paddel/Karten (kort)/ Musik/ Unihockey (innebandy), nichts (= ingenting)
Was ist dein Lieblingssport? Vad är din favoritsport? Mein Lieblingssport ist...svara med det som passar in på dig!




Läxa till onsdag den 13 oktober 2021

Vi lär oss fler fraser, så att vi kan samtala och prata fritt när vi i framtiden möter en tysktalande. Ddet här repeterar vi i skolan och så tränar du hemma så att det fastnar i minnet!
 - Läs dialogen på sidan 17 med gott uttal. Härma gärna och lyssna på texten på lärobok på nätet här ovan.
- Lär dig frågorna och svaren:  In welche Klasse gehst du? Ich gehe in Klasse 6, Wie alt bist du? Ich bin....Jahre alt.  och Lernst du Deutsch? Ja, ich lerne Deutsch.  Träna också på att stava orden!
- Gör övningarna i boken sidan 20 - 21
- Träna på att berätta om dig själv utifrån rutan på sidan 17

Här är Alexander, som är ny i Berlin och letar efter en lägenhet (eine Wohnung). Istället träffar han en tjej. Entschuldigung betyder ursäkta. Lyssna och se om du förstår vad de pratar om: Entschuldigung, bitte - ursäkta

Här nedan ser du Oberbaumbrücke som går över floden Spree. I bakgrunden kan du också se Fernsehturm, TV-tornet, som högst upp har en restaurang i kulan. 



Läxa till onsdag den 6 oktober 2021

Vi lär oss räkna till tolv på tyska. Vi konstaterade att siffrorna var ganska lika och att det inte var så svårt. Vi lärde oss också att berätta om vår favoritfärg. och om vilket mobilnummer vi har.

Det du ska kunna till denna onsdag, det vi repeterar i skolan och det du repeterar hemma är:
- siffrorna 0 - 12. De står i gloslistan på kapitel 2B sidan 114.
- Frasen Was ist deine Handynummer? Meine Handynummer ist...
- Frasen Was ist deine Lieblingsfarbe? Meine Lieblingsfarbe ist..
- Gör klart sidan 16 om du inte gjorde det på lektionen!
Glöm inte att träna på att skriva orden!

Tyskan skiljer på räkna och räkna. När man räknar 1+2 heter det rechnen. När man räknar upp siffrorna 1, 2, 3 osv heter det zählen. Vill du höra hur siffrorna uttalas, kommer här en liten sång att lyssna på: Zählen 0-12



Läxa till onsdag den 29 september 2021

Nu har vi äntligen börjat i vårt läromedel, som heter Der Sprung 1 och är en gåvobok från skolan. Det betyder att den är din egen och att du får skriva i den. På fliken ovan som heter Lärobok på nätet kommer du också åt ljudfiler, så att du kan lyssna på texten och härma uttal. Där finns också lite övningar för att repetera för den som önskar.
 
Till denna onsdag ska du kunna:
- färgerna. De finns på sidan 12 och där kan du också fylla i de olika färgerna. Du hittar dem också på sidan 114 i gloslistan kapitel 1 F Farben= färger
- hell betyder ljus och dunkel betyder mörk. Bra att kunna kombinera med färgerna och bilda t ex hellgrün, dunkelblau.
- dialogen s 11.  Repetera det du redan kan: att fråga vad någon heter och att svara samt att säga hej och hejdå. Lär dig också frasen Tschüs, ich muss gehen - hejdå jag måste gå.
- Servus! Vi såg en filmsnutt om München, och där fick vi veta att i södra Tyskland säger man ofta Servus istället för Guten Tag eller Hallo. Vill du se filmen igen, så finns den här: 5 Minuten in München
- Om du vill får du gärna jobba på egen hand med sidorna 8 - 13. 



Läxa till fredag den 24 september 2021

Som du ser är nästa läxa inte till onsdag utan till fredag. Det beror på att jag har utvecklingssamtal med mina mentorselever på onsdagen och på att ni också har studiedag efter lunch. Vad ska du då kunna till denna fredag? Jo, vi har ju lärt oss ett gäng substantiv som kallas feminina och i bestämd form har de ordet die framför sig. (Uttalas diii) och säger man en/ett så heter det eine. Vi lärde oss också en massa nya adjektiv. Detta är vad vi tränat på och vad du ska kunna: 
die Lampe, die Katze, die Frau, die CD, die Flasche, die Uhr, die Blume, die Tasse och die Hose.
och så har vi adjektiven:
 müde - trött, munter - pigg, rund - rund, viereckig - fyrkantig, voll - full och leer - tom.  Glöm inte att skriva orden också! Det är bra att skriva många gånger och vid flera korta tillfällen - då fastnar orden lättare i långtidsminnet!
   Vi tränade också på frasen Ich komme aus Schweden. Jag kommer från Sverige.

Här kommer en filmsnutt med witzige Katzen - roliga katter. Men se upp så att det inte går för dig som för flickan som läser sina läxor och har en katt i rummet: Witzige Katzen



Läxa till onsdag den 15 september 2021

Vi fortsätter att lära oss mer ord på saker som finns i vår närhet. Den här gången är det ord som i bestämd form har artikeln das framför sig och när man ska säga en/ett så säger man ein, t ex ein Kind, ein Haus. Du har fått dem på en stencil, men de kommer också här:
das Kind, das Haus, das Pferd, das Auto, das Rad, das Eis, das Handy, das Boot, das Radio, das Schwein och das Buch. Vi lärde oss också några adjektiv och färger: schmutzig, sauber (ren), teuer och billig och rot, grün, blau och gelb. Allt detta repeterar vi på fredag och sedan ska du kunna det till den här onsdagen. Träna och repetera också hemma!

Vi pratade också om att nein = nej, ja = ja och att und = och . Och så såg vi en filmsnutt om Tysklands högsta berg, Zugspitze. Det ligger i förbundslandet Bayern på gränsen mot Österrike och är 2962 meter högt. Man kan åka både tåg och linbana till toppen, där det finns en restaurang.  Filmsnutten hittar du  här Zugspitze  och vill du gå in på Zugspitzes egen hemsida så trycker du på den här länken: Homepage Zugspitze





Läxa till onsdag den 8 september 2021
Den här veckan har vi lärt oss en mängd substantiv och också ett par adjektiv, för att beskriva orden. De finns på en stencil, men kommer också här:
der Hund, der Mann, der Ball, der Tisch, der Fisch, der Vogel, der Bleistift, der Hut, der Stuhl, der Schrank och adjektiven dick, dünn, gross, klein, alt, jung, neu.

Träna på att använd dem muntligt och skriv dem också ett par gånger , så fastnar de bättre. Jag förhör alltid läxan både muntligt och skriftligt.

Vi såg också en kort filmsnutt om Österrikes huvudstad: Die Hauptstadt von Österreich. Den kommer här: Wien - die Hauptstadt von Österreich




Herzlich willkommen! 

Hjärtligt välkommen till den här sidan, där allt vi lär oss under lektionerna kommer att finnas så att du lätt kan repetera hemma. Här kommer information om läxan att finnas liksom små filmsnuttar så att du kan träna hörförståelse. Du kan också via fliken i menyn ovan gå in på lärobokstexter, lyssna på dem och härma uttal.
  Ni kommer att ha läxa varje vecka till onsdag och läxan ges från onsdag till onsdag. Det betyder att vi kan repetera på fredagslektionen för att befästa kunskaperna, och du kan även repetera hemma över helgen. Tänk också på att inte bara träna uttal utan också skriva och träna stavning.
   Läxan till onsdag den 2 september kommer att vara att hälsa, att berätta vad man heter och var man bor samt säga hejdå. Ni har fått detta på en stencil, som ligger i er gula mapp. Ta också med påskrivna papper från förälder.
   Jag säger ännu en gång - noch einmal: Herzlich willkommen! 





Läxa till onsdag den 2 juni 2021

Slutet av läsåret kommer allt närmare! Och på sommarlovet går vi ut i naturen - på covidavstånd - och då är det ju bra att veta de tyska namnen på en massa djur, gärna med adjektiv så att vi kan beskriva dem. Läxan till denna onsdag är alltså:
- läs rutan s 99 i boken
- gör uppgifterna på samma sida.
- kunna djurnamnen i gloslistan s 120 kapitel 17 A
- kunna adjektiven i gloslistan s 120 kapitel 17 B
- kunna sätta ihop dem och göra egna meningar med dem

I Berlin finns ett zoo. För ett par år sedan inträffade en världsnyhet; en isbjörnsunge föddes! Tyvärr dog hans mamma, så han fick växa upp med en skötare. I boken finns en text om isbjörnen, som döptes till Knut, s 104. Här kommer sången om Knut - Kuscheltier betyder gosedjur, och Schön dass es dir gibt - vad bra att du finns : Knut - der Eisbär
Och här finns fler djur att lära, i den filmsnutt vi såg tillsammans på lektionen: Haustiere - husdjur 



Läxa till onsdag den 26 maj 2021

Eftersom 6 minuter försvann av provtiden - vissa tog lång tid på sig att komma in i klassrummet denna dag - så kommer vi att ha hörförståelsetest den här onsdagen istället. Öva alltså på att kunna bokstavera ditt för- och efternamn, samt att kunna höra när någon bokstaverar ord för dig. Vill du träna på detta, så finns ju en länk på inlägget här nedanför från förra veckan!

Läxa till onsdag den 12 maj och prov fredag den 21 maj 2021

Vi tränar alfabetet, att kunna rabbla det och att kunna förstå när någon bokstaverar ord. Du ska också kunna bokstavera ditt eget namn när någon frågar Wie schreibt man das? Alfabetet hittar du i boken på sidan 38. Vill du lyssna på det hittar du det här: Das Alfabet  (En lite annorlunda version av den sång vi sjöng...) 

Vi närmar oss slutet av terminen, och vi kan konstatera att vi har nått de flesta av de mål som vi planerade i början av läsåret. Dags alltså för ett prov! Ni har fått ett papper på det ni ska repetera på, och jag kommer också att lägga upp det på teams så att de som inte är i skolan kan hitta det! Det ligger under filer, provlapp. 

Läxa till onsdag den 5 maj 2021

Vi lär oss klockan! Och precis som på svenska finns det på tyska både talspråklig (fem i halv sex) och digital tid (5.25). Vi tränar i klassrummet så att du förstår och sedan repeterar du hemma!

 Det du ska kunna är:
- Fråga vad klockan är genom att använda de två frågorna: Wie spät ist es? och Wie viel Uhr ist es?
- Kunna svara på frågan vad klockan är, t ex Es ist ein Uhr/ Es ist eins   Es ist halb drei  Es ist Viertel vor drei (kvart i) och Es ist Viertel nach drei (kvart över).  "i" heter alltså "vor" och "över" heter "nach" när det gäller tid. Står på s 72 o glosor kapitel 13 A s 119
- Veta att när man frågar efter tidpunkt heter när = wann (Wann kommst du?) och när man svarar har man ordet um framför tidpunkten: Wann gehst du? Um halb neun. 
- för att säga digital tid använder man ordet Uhr när det finns en punkt i klockslaget. 10.30 Uhr = zehn Uhr dreissig. För att säga halv elva, dvs 10.30 kan man alltså både säga halb elf eller zehn Uhr dreissig precis som vi i svenska kan säga tie o tretti eller halv elva...
- gör klart stencilen du fick
- gör s 74 - en liten räkneövning: Wer kommt zur rechten Zeit - vem kommer i rätt tid?  Här gäller det
att räkna rätt..!

Vill du höra en instruktion om klockan finns den här: Die Uhrzeit

Läxa till onsdag den 28 april 2021

Vi fortsätter att lära oss fler fraser för vad man kan göra. Några kan ni redan, men i det här kapitlet kommer ytterligare ett par användbara meningar! 

Det du ska kunna till denna onsdag är:
- Kapitel 11 A följande glosor på s 118: Krimis, Limo, Wasser, Fleischsosse, Hamburger, Pfannkuchen och Wurst
- Kapitel 11 B frågan Was machst du gern? och kunna svara med de fraser som finns i texten (de flesta orden har ni redan haft!) 
- veta att verben i tyska böjs efter vem som är subjekt, dvs efter den som utför handlingen. Ni vet redan tidigare att det heter ich gehe, men du gehst och er/sie geht. Nu lär vi oss att också använda 
wir gehen - vi går ( slutar på ändelsen -en)
sie gehen - de går (slutar också på - en)
Sie gehen - Ni går - om man pratar direkt till en person och är artig (slutar också på en)
 - gör klart stencilen om verben.

Här kommer en filmsnutt där olika personer gör olika saker. In deiner Freizeit betyder På din fritid, och vill man kan man svara in meiner Freizeit - På min fritid: Was machst du in deiner Freizeit?


Läxa till onsdag den 21 april 2021

Vi lär oss berätta om andra personer än oss själva! Då gäller det att komma ihåg att verbet/predikatet slutar på -t.  Det betyder att det heter ich gehe men er geht (han går) och sie geht (hon går), er/sie hat (han/hon har) och er/sie ist (han/hon är). Men det här kan ni ju redan, eller hur?

Läxan och det du ska kunna till denna  onsdag är:
- Kapitel 9A. Läs på tyska, översätt till svenska och berätta om personerna med hjälp av stödord.
- Skriv om tre egna personer - kändisar eller kompisar  och klistra in foton/bilder! s 57 i boken.
- Träna på att berätta om dina personer utan att titta i boken!
- Lär dig glosorna till kapitel 9A och 9B s 117 (utom Gouverneur)



Läxa till onsdag den 14 april 2021

Tillbaka efter påsklovet och då hoppas jag att du kommer ihåg lite om vad vi lärt oss om hur de firar påsk i de tyskspråkiga länderna. Du ska också kunna följande ord ur påskharens sång och du ska också kunna säga tack det samma på två sätt:
- malen -måla; verstecken - gömma; entdecken - upptäcka; ich wünsch dir Frohe Ostern - jag önskar dig glad påsk; schnell - snabb; die ganze Welt - hela världen; lieb - snäll; das Lied - sången; Danke gleichfalls - tack det samma; Danke, Ihnen auch - tack, Ni också.

Och här kommer den oförglömliga sången: Das lustige Osterlied


Ich wünsche euch allen Frohe Ostern! /Madeleine



Läxa till onsdag den 31 mars 2021

Vi närmar oss påsk, och givetvis lär vi oss då hur man firar påsk i de tyskspråkiga länderna och lär oss ord som har med påsken att göra. Ni har fått dem på en stencil, men de kommer också här: 
- Frohe Ostern - glad påsk; das Osterei - påskägget, die Ostereier - påskäggen; der Osterhase - påskharen: das Osterfeuer - påskelden; die Osterhexe - påskhäxan; verstecken - gömma; der Frühling - våren; am Ostersonntag - på påskdagen, am Karfreitag - på långfredagen; am Ostersamstag - på påskafton; ich esse - jag äter; Schokolade - choklad 

Vill du höra hur några av orden uttalas så kommer här en film med några av orden: Ostern - Wortschatz





Läxa till onsdag den 25 mars 2021

Vi lär oss att prata om vår skola och får veta hur skolan ser ut i de tyskspråkiga länderna. Det vi jobbar med på lektioner och det du ska kunna denna onsdag är:
- frasen Was ist dein Lieblingsfach? (Vad är ditt favoritämne?) och kunna svara Mein Lieblingsfach ist ... (mitt favoritämne är...) eller Meine Lieblingsfächer sind ... (Mina favoritämnen är... om det är fler än ett)
- kunna olika skolämnen, kapitel 8A o 8B s 117 i boken
- kunna orden die Stunde (timmen), die Pause (rasten), der Stundenplan (schemat) och der Unterricht (undervisningen) och die Hausaufgabe (läxan)
- kunna fråga Wann hast du Deutsch/Mathe/Physik osv? och svara Am Montag/am Dienstag osv

Självklart återser vi också våra vänner från den gamla kultfilmen Hallo aus Berlin. Här sjunger de om sin sina favoritämnen: Was ist dein Lieblingsfach?





Prov i tyska fredag den 12 mars 2021

Efter lovet är det dags för prov på det vi har lärt oss så här långt! Ni har fått provinformation på papper före lovet, och på onsdag ägnar vi oss åt att repetera. Några har varit sjuka, och har informationen inte gått fram - hör av dig till en kompis och be hen fota av pappret eller scrolla ner på den här bloggen, för det som ni har haft i läxa är ju det som kommer på provet, förstås!

Schöne Sportferien! 


Läxa till onsdag den 24 februari 2021

Räkneorden klarade ni galant! Till denna onsdag ska ni kunna detta med har och är på tyska, dvs det som ni tränade på till i fredags. Detta står på sidan 43 i din tyskbok. Gör också klart stencilen! Tänk på vem som gör och böj verbet rätt!

På fredag efter sportlovet har vi prov! Vad ni ska repetera får ni veta nästa vecka!

Här får några personer frågan när de fyller år. Lyssna och se om du kan förstå! OBS! När man är artig och talar till en vuxen på tyska måste man använda artighetsformen Wann haben Sie Geburtstag? När har Ni födelsedag?  Wann hast du Geburtstag?



Läxa till fredag den 19 februari 2021

Vi fortsätter att lära oss räkna! Nu lär vi oss räkna från 0 -100! Det är ju ganska lätt när man väl kommer ihåg att man börjar med entalen och sedan tar tiotalen, dvs 21 heter einundzwanzig, 22 zweiundzwanzig, 23 dreiundzwanzig, 24 vierundzwanzig osv. Notera att siffrorna skrivs som ett ord! 

Siffrorna står på flera ställen i er bok: kapitel 2B s 114, kapitel 4B s 115 och kapitel 9C s 117-118. Träna på att stava dem!

Onsdag den 17 februari ägnar du dig åt att repetera siffrorna, att träna på stavningen och att göra klart stencilen som du fick. Du ska också göra sidan 43 i din lärobok, som handlar om har och är. Har och är heter olika beroende på vem som har och vem som är. Du vet ju redan att det heter Ich habe, men du hast och er hat (han har) och sie hat (hon har), Samma sak gäller ju är; ich bin, du bist men er ist och sie ist. Fyll i rätt form på sidan 43 i din bok - tänk på vem som har/är i meningarna och böj har och är rätt!

Vill du lyssna på hur siffrorna låter eller om du har svårt att somna kommer här några får: Moment mal, da kommen ja noch mehr! Ett ögonblick, där kommer ju ännu fler!



Läxa  till onsdag den 10 februari 2021 

Vad roligt det var att lyssna till era presentationer! Alla hann inte lyssna på alla, så vi fortsätter på fredag med att presentera våra familjer. Vi upptäckte också att det var lite knepigt att berätta om hur gamla familjemedlemmarna är, så därför lär vi oss lite fler siffror:
- vi lär oss 0 -20 , dvs ni kan redan 0 -12, så de nya siffrorna är 13 - 20. De står i era böcker i gloslistan sidan 115 kapitel 3 D
- och så lär vi oss tiotalen 10 - 100, dvs zehn, zwanzig, dreissig, vierzig, fünfzig, sechzig, siebzig, achtzig, neunzig, hundert . De finns i era böcker på sidan 117-118, kapitel 9C 

Vill du höra siffrorna 1 - 20 några gånger så kommer här en sång om dem: Null bis zwanzig (0 till 20)



Läxa till onsdag den 3 februari 2021

Ni har gjort fantastiska bildpresentationer om era familjer. Jag har läst igenom dem med er och tillsammans har vi rättat till några småfel. Nu ska ni få träna på att berätta så att det flyter på bra. Vi har också hunnit gå igenom månadernas namn.
  Till den här onsdagen ska du alltså kunna:
- berätta om din familj med hjälp av bildspelet i en liten grupp 
- månadernas namn kapitel 6A Die Monate (månaderna), s 116 - skriv och träna stavning. 
- kunna fråga Wann hast du Geburtstag? (När har du födelsedag?) och kunna svara så att det passar dig
- veta att man har im framför månader när det heter i juli, i augusti.
- berätta om sin favoritmånad Mein Lieblingsmonat ist...
- årstiderna der Sommer der Herbst der Winter der Frühling

Här är en sång om månaderna. Die Jahresuhr steht niemals still - årshjulet står aldrig still och Alles fängt von vorne an - betyder att allt börjar om från början, och det gör det ju alltid! Die Jahresuhr steht niemals still




Läxa till onsdag den 27 januari 2021

På fredag den 22 är jag inte i skolan, så då kommer Glenn att vara med er. Du ska under den här lektionen skapa en presentation av din familj. Utgå från de texter vi läst och de foton som ni har. Använd powerpoint eller keynote för att göra presentationen. Presentationen ska ha minst 6 bilder med ett foto på varje bild. Du skriver alltså om dig själv och minst fem andra. Varje bild har en familjemedlem och 4-5 meningar om personen (ej stödord). Det kan t ex stå vad hen gärna gör, vad hen äter, vad hen gillar, hur hen är. 

Exempeltext: Das ist mein Bruder. Er heisst Leonard. Leonard ist 14 Jahre und geht in Klasse 7. Er spielt gern Tischtennis. Er ist sehr lieb. Ich mag Leonard. 

Bra ord att använda för att prata om hur personer är: nett = trevlig   lieb = snäll  frech = fräck  witzig = rolig  sportlich = sportig  froh= glad   faul = lat  freundlich = vänlig  streng = sträng Tänk också på att när du berättar om han eller hon slutar verbet på ändelsen - t: Er geht, spielt, trinkt, heisst, wohnt, singt.
Andra bra ord: Stiefvater - bonuspappa  Stiefmutter - bonusmamma.  När man vill tala om vad någon arbetar som säger man: Er/ sie arbeitet als Lehrer - han/hon jobbar som lärare.

Powerpointe/Keynoten är läxa till den här onsdagen.  Det ska bli spännande att se era presentationer. 

Här berättar Tim om sin familj. Se om du förstår vad han säger - kanske får du några idéer till din egen presentation! Meine Familie





Läxa till onsdag den 20 januari 2021

Vi började året med att prata om hur nyårsafton (Silvesterabend) firas vid Brandenburger Tor i Berlin och hur nyårskonserten  från Wien på nyårsdagen sänds ut till hela världen sedan mer än femtio år. Ett stående inslag i konserten är valsen An der schönen blauen Donau av Johann Strauss. Vi lyssnade på den och såg hur floden Donau rinner från sin källa och ut i Svarta havet. Årets första läxa handlar om detta och om veckodagar!
   Det här ska du ha klarat till denna onsdag:
- kunna veckodagarnas namn - textboken s 46 och  kap 7A gloslistan s 117
- kunna orden heute, morgen, übermorgen, gestern och vorgestern  kap 7B i gloslistan s 117
- veta att när man säger på måndag heter det am Montag - heter alltså am när det handlar om veckodagar. 
- der Tag - dagen och die Woche - veckan
- känna igen valsen An der schönen blauen Donau och veta att Johann Strass dy skrev den.
- se till att till den här onsdagen också ha bilder av dina familjemedlemmar i din padda! Fotografera av dem eller använd redan tagna foton, som du kan använda i en presentation av din familj. Ett foto per familjemedlem! Minst sex stycken familjemedlemmar (husdjur och äldre släktingar kan också finnas med.)
 

Här kan du lyssna på en sång om veckodagar - och har du lyssnat på den en gång (nästan två minuter) kan du garanterat alla dagarna: die Wochentage - veckodagarna

Frohe Weihnachten und ein gutes neues Jahr!

Helt plötsligt avslutades året abrupt, vår sista lektion ställdes in och vi hann inte önska varandra god jul och gott nytt år.  Förhoppningsvis kommer ni ihåg lite om tysk jul, julsånger och andra saker som vi lärt oss under terminen - vi repeterar när vi ses i januari! Ich wünsche euch schöne Ferien!

Läxa till onsdag den 17 december 2020

Julen närmar sig och så klart behöver vi då en massa ord som handlar om julfirande. Vi pratar också om hur tysktalande länder firar jul. Vi lär oss också en julsång om en grön gran!
  Detta ska du kunna till den här onsdagen:
skriva och uttala följande ord: Frohe Weihnachten (glad jul), der Weihnachtsbaum (julgranen), der Puter (kalkon), die Gans (gåsen), der Karpfen (karpfisken), der Weihnachtsmann (jultomten), der Stern (stjärnan) das Geschenk (presenten), am Heiligabend (på julafton
- Veta vem som kommer den 6 december, att man inte firar lucia och inte äter skinka. 
- kunna sjunga sången första versen Oh Tannenbaum. Den övar vi på på fredag den 11 december! Vill du öva i förväg, finns den här, och där finns också fler julsånger att komma i stämning av: Oh, Tannenbaum und andere Weihnachtslieder
Vill du öva på glosor och lära dig fler julord finns här en lagom larvig lek, där det gäller att komma ihåg vad som saknas: Was fehlt? wer fehlt?

Läxa till onsdag den 9 december 2020

Vi fortsätter att lära oss mer om vår familj! Till denna torsdag ska du kunna:
- berätta kort om din familj efter mönstret i kapitel 4A.
- kunna  skriva glosorna till 4A på sidan 115 (repetition!)
- kunna fråga Hast du Geschwister? (= har du syskon?) och kunna svara med det som passar in på dig på sidan 30 
- veta att alla manliga släktingar har mein, dein och alla kvinnliga har meine, deine. (Mein Vater, men Meine Mutter)
- kunna fråga Hast du Haustiere? Har du några husdjur? Och kunna svara med det som passar på dig. 
- kunna säga Ich mag ... jag gillar

Läxa till onsdag den 2 december 2020 

Vi lär oss att berätta om vår familj! 
- Läs igenom kapitlet 4A i boken s 28.
- Lyssna på texten på lärobok på nätet. Du hittar den här Meine Familie        eller i fliken ovan!
- Lär dig glosorna till 4A på sidan 115 Tänk på att alla manliga släktingar har mein/dein och alla kvinnliga meine/deine.
- Ta  reda på vad Brezel och Zugspitze är!


Prov fredag den 27 november 2020

Äntligen är det dags för prov! Vi har ju lärt oss massor under terminen, och det är ju naturligtvis allt det som ni nu ska kunna ordentligt! Vi kommer repetera fram till provet, så ingen ny läxa ges. Det som kommer på provet har ni fått på ett repetitionspapper.  Übung macht den Meister! (Övning ger färdighet, som det heter på svenska)

Eftersom en av er fyllde år idag hann vi också sjunga Zum Geburtstag viel Glück, (=på din födelsedag all lycka) dvs Ja må du leva. 
Och vill du sjunga den igen, så kommer den här tre grisar från Tyrolen som sjunger:

Läxa till onsdag den 18 november 2020

Idag har vi stiftat bekantskap med en uråldrig tv-serie som heter Hallo aus Berlin. Den spelades in i början av 90-talet och vi konstaterade att mycket har förändrats vad gäller tekniken. Vi hade rätt kul åt datorer, musik, kläder, bilar och telefoner! Vad som är sig förhållandevis likt är dock språket och de fraser som vi fick lära oss, och som ni har på ett papper.  De kommer också här, så att ni kan öva ordentligt och träna på att skriva dem:
  Du ska kunna:
- berätta vilken hår- och ögonfärg du har:
 Ich habe grüne/blaue/braune Augen   Ich habe hellbraune/ schwarze/ blonde/ rotblonde/braune Haare
- Fråga hur lång någon är och kunna berätta hur lång du är:'
 Wie gross bist du? Ich bin... Meter gross
- Fråga vad någon gärna gör och kunna svara med tre olika saker som du gör:
Was machst du gern? Vad gör du gärna?
Ich spiele gern... Fussball, Tennis, Golf, Unihockey
Ich fahre gern Fahrrad  jag cyklar gärna
Ich gehe gern einkaufen  jag går gärna och shoppar
Ich schlafe gern   jag sover gärna
Ich mache gern Sport   jag idrottar gärna
Ich zeichne gern   jag ritar gärna

Vi förstod också att om man träffar en vuxen tysk säger man inte "du" till den personen utan på tyska måste man använda "Ni". Frågar man efter någons namn blir det alltså Wie heissen Sie? Vad heter Ni?Och detta hörs ju också i Rolli och Ritas sång, som ni aldrig kommer att glömma:Wie heissen Sie? Vad heter Ni?    Ber om ursäkt för att bildkvalitén på denna snutt var miserabel, men sången hörs i alla fall! Medge att den fastnar!



Läxa till onsdag den 11 november 2020

Nu lär vi oss att berätta mer om hur vi mår. Hittills har vi ju bara glatt kunnat säga Jag mår bra (= mir geht´s gut), men nu får vi fraser som talar om att vi inte alltid mår så bra...
   Läxan och det vi arbetar med under lektionerna är:
- kapitel 3 B dialogen på sidan 23. Läs med gott uttal - härma gärna från ljudfilen på lärobok på nätet! och översätt muntligt till svenska.
- kunna fraserna i bruna rutan på sidan 23.
- träna på glosor och fraser i gloslistan sidan 115 kapitel 3B - obs att två fraser står överst i andra spalten! Glöm inte att träna stavningen också!


Här kommer en trallvänlig sång om hur man kan hälsa och berätta hur man mår: Guten Tag Wie geht´s?
Och här har vi en massa djur som mår dåligt! Lyssna och se om du kan förstå vad de olika djuren har för problem. Gute Besserung betyder Krya på dig!, krank betyder sjuk och schlecht betyder dåligt,

Och på förekommen anledning kan vi också träna uttalet av det tungvrickande tyska ordet för tändsticksask: Streichholzschachtel!



Läxa till onsdag den 4 november 2020

Sport ägnar sig många åt, och vi lär oss berätta vad vi spelar och vilken favoritsport vi gillar. Läxan och det vi arbetar med på lektionerna är:
- glosorna kapitel 3A gloslistan s 115
- kunna fråga och svara Was ist dein Lieblingssport? Mein Lieblingssport ist...
- kunna fråga och svara Was spielst du gern? Ich spiele ...och svara med det som passar in på dig  t ex Tischtennis, Golf, nichts (ingenting), Gitarre, Karten (kort) , ich mache Leichtatlethik (jag friidrottar), ich tanze (dansar) ich reite (jag rider) Glöm inte att träna stavningen också!

Det är höstlovet och därför säger vi Schöne Herbstferien - ha ett skönt höstlov!



Läxa till onsdag den 21 oktober 2020

Vi fortsätter att lära oss fraser och att berätta om oss själva. Till den här gången ska du ha lärt dig:
- Läsa dialogen på sidan 17 med gott uttal. Härma gärna och lyssna på texten på lärobok på nätet här ovan.
- Lär dig frågorna och svaren:  In welche Klasse gehst du? Ich gehe in Klasse 6, Was ist deine Handynummer? Meine Handynummer ist... och Lernst du Deutsch? Ja, ich lerne Deutsch.  Träna också på att stava orden!
- Gör övningarna i boken sidan 18 - 21
- Träna på att berätta om dig själv utifrån rutan på sidan 17

Här är Alexander, som är ny i Berlin och letar efter en lägenhet (eine Wohnung). Istället träffar han en tjej. Entschuldigung betyder ursäkta. Lyssna och se om du förstår vad de pratar om: Entschuldigung, bitte - ursäkta




Läxa till onsdag den 14 oktober 2020

Vi lär oss räkna från 0 - 12! Och så lär vi oss några saker som finns i klassrummet. Läxan och det vi arbetar med under lektioner är alltså:
- kunna räkna från 0-12 och kunna stava siffrorna! De finns i gloslistan under kapitel 2B på sidan 114. Skriv siffrorna ett par gånger vid olika tillfällen, så blir det lättare att minnas.
- kunna orden som finns på bilder på sidan 14. Här räcker det med om du kan dem muntligt!

Här kommer en siffersång som upprepar talen upp till tio ett antal gånger - lyssnar du på den kommer du garanterat inte att glömma siffrorna! Die Zahlen


Läxa till onsdag den 7 oktober 2020

Äntligen har ni fått er lärbok!  Den heter Der Sprung och är en gåvobok från skolan. Det betyder att den är er egen och att ni får skriva i den. Det finns ljudfil att lyssna på för den som vill, och du hittar detta under fliken lärobok på nätet här ovanför.

Som ni kommer att märka så kan ni redan väldigt mycket av det som de första kapitlen handlar om, vilket betyder att det blir repetition för er. Och det är bra, för på fredag är jag inte här och ni arbetar då tillsammans med Johanna i er bok. Detta ska du göra under fredagslektionen och detta ska du kunna när vi ses igen på onsdag den 7 oktober:
- Fyll i vad orden betyder på sidan 9. Använd ordlistan på sid 122.
- Gör korsordet på sidan 10.
- Lyssna på texten på sidan 11på lärobok på nätet på fliken ovan och härma fraserna.
- Översätt dialogen till svenska.
- Ta fram din skrivbok och skriv en egen dialog på tyska där du hälsar och frågar efter någons namn och svarar och säger hejdå. Minst fem repliker! (Und du? betyder Och du? )
- Djuren på sidan 11 tänker på olika saker. Men bokstäverna är omkastade. Vad tänker de på?
- Färglägg bilden på sidan 12.
- Prata med en kompis och berätta vilka färger du har på dig idag: Ich habe rot/grün/gelb an (= jag har på mig röd/grönt/gult osv)
- Lär dig frågan Was ist deine Lieblingsfarbe? Meine Lieblingsfarbe ist... Träna också på att stava detta!
- Fyll i din favoritfärg bland blommorna på sidan 13. 
- Lär dig att säga prosit på tyska när någon nyser, vilket heter Gesundheit!
Det som är fetstilat ovan kommer jag att förhöra när vi ses på onsdag!

Har du tid kan du lyssna på följande som handlar om saker som har olika färg - på köpet lär du dig andra ord också: Die Farben   Notera att "är" heter "ist" , men om det är flera saker heter det "sind".  



Läxa till onsdag den 30 september 2020

Vi fortsätter att lära oss många nya ord och fraser. Nu har vi kommit till ord som kallas feminina och som alla har bestämd artikel die. Vi konstaterade att tyskan alltså har tre olika sätt att ha substantiv i bestämd form: der Hund - hunden  das Schwein - grisen  och die Katze  - katten. Man kallar detta för genus och det gäller alltså att lära sig vilket genus ett ord har.
  De ord som du ska kunna till denna onsdag är:
  die Lampe, die Katze, die Frau, die CD, die Flasche, die Uhr, die Blume, die Tasse och die Hose.
och så har vi adjektiven: müde - trött, munter - pigg, rund - rund, viereckig - fyrkantig, voll - full och leer - tom.  Glöm inte att skriva orden också! Det är bra att skriva många gånger och vid flera korta tillfällen - då fastnar orden lättare i långtidsminnet!
   Vi tränade också på frasen Ich komme aus Schweden. Jag kommer från Sverige.

Här är Svampbobfyrkant, som inte hittar sina byxor och sjunger en sång om det: ich finde die Hose nicht (jag hittar inte byxorna), denn der Schrank ist leer (skåpet är tomt) ich laufe hin und her (springer hit och dit), hab keine Hose mehr (har inga byxor mer), wie soll ich zur Arbeit gehen (hur ska jag gå till jobbet?) Lyssna och se om du hör fraserna: Ich finde die Hose nicht


   


Läxa till onsdag den 23 september 2020

Vi lär oss färgerna och att tala om hur gamla vi är! Det är som mycket annat enkelt att säga på tyska och ni är så läraktiga, och det här snappade ni så klart direkt!
  Läxan är alltså:
- färgerna: grün, rot, blau, gelb, schwarz, weiss, braun, orange, lila, rosa
- att kunna berätta hur gammal du är: Ich bin elf (11) Jahre alt eller Ich bin zwölf (12) Jahre alt. 

Här kommer en sång om färger: Die Farben - färgerna


För er som vill lära er hur man frågar hur gammal nån är kommer här en tjatig sång med den frågan och samtidigt lär man sig att räkna till tio: Wie alt bist du? Ich bin..


Läxa till fredag den 18 september 2020

Japp, du läste rätt! Läxan är inte till onsdag denna vecka utan till fredagen! Det beror på att jag på onsdag har utvecklingssamtal med mina mentorselever, och därför tyvärr inte kan ha tyska med er.
Läxan och det vi arbetar med på lektionerna är en massa nya ord. Den här gången är det substantiv som alla har das framför sig i bestämd form samt några adjektiv. Allt finns på en stencil, och också här:
das Haus, das Boot, das Kind, das Pferd, das Buch, das Schwein, das Handy, das Rad, das Auto och das Eis samt adjektiven rot, grün, blau och gelb, teuer, billig, schmutzig och sauber.

Här kommer en film om en hungrig gris som hemskt gärna vill ha kex, men det är lättare sagt än gjort. Han ger dock aldrig upp och till slut... ja, vad händer?? Das Schwein will Kekse - niemals aufgeben!



Läxa till onsdag den 9 september 2020

Vi pratar på, sjunger och lär oss en massa nya ord. Den här veckan har vi lärt oss en mängd substantiv och också ett par adjektiv, för att beskriva orden. De finns på en stencil, men kommer också här:
der Hund, der Mann, der Ball, der Tisch, der Fisch, der Vogel, der Bleistift, der Hut, der Stuhl, der Schrank och adjektiven dick, dünn, gross, klein, alt, jung, neu.
Träna på att använd dem muntligt och skriv dem också ett par gånger , så fastnar de bättre. Jag förhör alltid läxan både muntligt och skriftligt.

Vi såg också en film med en man som åkte mountainbike nerför Tysklands högsta berg Zugspitze. Det var riktigt läskigt, tycker jag! Filmen kommer här: Mountainbike auf der Zugspitze   Vill du gå in på Zugspitzes hemsida för att se hur högt berget är eller se webkameran kan du göra det här:  Zugspitze Homepage


t



Sista lektionen onsdag den 3 juni 2020

Till denna sista lektion ska ni komma ihåg hur man säger den och det på tyska, dvs hur man använder er, sie och es. Vi konstaterade att det var enkelt: det är bara att titta på det ord som den/det syftar på: är det ett maskulint ord (der Hund) blir det er, är det ett feminint (die Katze) blir det sie och är det ett neutrum (das Schwein) blir det es.

Nu när vi har  kommit fram till allra sista lektionen och klarat av sista provet så betyder att vi har lärt oss allt det vi skulle och det är dags att fira med sång och mat. Ta alltså med något till dig själv att
äta och dricka. Tänk på att inte ha något som kan orsaka allergier (inga nötter) och att absolut inte äta varandras mat eller stoppa ner fingrarna i någon annans påse. Man har sitt eget med sig och äter och dricker det. Eftersom vi inte får äta i skolans lokaler kommer vi att äta utomhus. Skulle det bli uselt väder, får vi nöja oss med att sjunga inomhus och sedan får ni äta det ni haft med er hemma istället. Så håll tummarna för att vädrets makter är med oss!

Här kommer en klassisk svensk sommarvisa - fast så klart på tyska: Idas Sommerlied

Schöne Sommerferien und viel Glück nächstes Jahr!

Prov onsdag den 20 maj 2020

Så är det äntligen dags att upptäcka att allt det som ni första lektionen fick veta att ni skulle kunna efter ett års tyska - ja, det har vi nu tagit oss igenom och det kan ni ju nu! Alltså dags för ett prov! Ni har på papper fått information om vad som är nyttigt att repetera och på Skolplattformen i Teams ligger det också under fliken  ty 6, uppgifter, ifall ni råkar förlägga pappret...

Läxa till onsdag den 13 maj 2020

Till denna onsdag repeterar ni förra veckans läxa, dvs presensändelserna, så att ni kan använda dem. Du ska också lära dig namnen på några olika djur.
  Läxan är alltså:
- presensändelserna (se läxa till onsdag 6 maj, där står dessa!)
- gör klart stencilen med presens. Den finns på teams, om du inte gjort den i klassrummet redan!
- kunna namnen på djuren s 99 i er bok. De finns också i gloslistan s 120, och där står vad de betyder på svenska. Vill du höra hur man uttalar orden, lyssna på lärobok på nätet!

Här är en filmsnutt om en man som kommit på ett smart sätt att minska kötiden i väntrummet hos veterinären. Vad är det han gör? Lyssna och se om du förstår:  Sissi mein Haustier

Läxa till onsdag den 6 maj 2020

Nu fortsätter vi att lära oss mer presens, alltså verbformer för att uttrycka nutid! Sedan tidigare kan ni ju singular (ich, du, er,sie,es) och nu blir det även lite plural: vi, ni, de samt Ni, dvs när man är artig och tilltalar en vuxen med Ni, vilket tyskar vanligtvis gör. Verbet ändrar då ändelsen till - en. Alltså ser regeln för presens ut så här:
1. Utgå från stammen på verbets infinitivform och lägg till ändelser.
2 Stammen får du genom att ta bort -en/-n på verbet .  (stammen till verbet gehen är geh-, spielen är spiel, segeln är segel.). 
3. Till stammen läggs nu olika ändelser beroende på vem det är som spelar, går, seglar osv. Det ser ut så här:
ich gehe
du gehst
er/sie/es geht
wir gehen (vi går)
sie gehen (de går)
Sie gehen (Ni går, alltså när du tilltalar någon med Ni) 

Träna så att du kan använda ändelserna även på andra ord!
Vi hann också med att sjunga en vårsång och en födelsedagssång. Den ena kommer här: Alle Vögel sind schon da - alla fåglar är nu här

Läxa till onsdag den 29 april 2020

Vi lär oss klockan! Du ska kunna:
- fråga vad klockan är: Wie spät ist es? Wie viel Uhr ist es?
- förstå när någon svarar
- själv berätta vad klockan är.
 Es ist ein Uhr/eins
 Es ist halb zwei
 Es ist Viertel vor drei  (kvart i tre)
 Es ist Viertel nach drei   (kvart över tre)

- veta att man har "um" framför klockslag på frågan när: Wann kommst du? Um halb acht. (=När kommer du? Klockan halv åtta. 
- göra klart uppgifterna på sidorna 72 -74 och 76 och en stencil.

Här är en filmsnutt som förklarar klockslagen: Die Uhrzeit - klockans tid och här är också en att lyssna på med lite trevlig bakgrundsmusik: 


Läxa till onsdag den 22 april 2020

Vi fortsätter att lära oss mer tyska ord -den här gången är det kläder vi lär oss! De finns på bild i vår bok på sidan 80 och du lär dig glosorna till kapitel 14A, som står på sidan 119. Tänk också på att
lära dig bestämd artikel av orden! Det betyder att:
alla blåa ord har der -  der Pulli - tröjan och ein Pulli - en tröja
alla gröna ord har das  das Hemd - skjortan och ein Hemd - en skjorta
alla röda ord har die  die Jacke - jackan och eine Jacke - en jacka
lär dig också fraserna:
Dein Pulli/dein Hemd/deine Jacke ist schick - din tröja, din skjorta, din jacka är snygg
Findest du? Tycker du?

Här kan du lära dig fler ord för kläder - Kleider: Was fehlt? Vad saknas?


Läxa till onsdag den 15 april 2020

Nu är det påsklov - vi har givetvis lärt oss lite om tysk påsk! Du vet nu alltså vad der Osterhase är och att man säger Ich wünsch dir Frohe Ostern när man önskar någon Glad Påsk. Påskharen kommer ju med ägg, och ett ägg heter Ein Ei. Gör man illa sig säger tyskarna således inte ägg, utan Au! Kom gärna ihåg det vi lärde oss till efter påsk! Och lyssna gärna på das Lustige Osterlied - den
roliga påsksången, som påskharen sjunger på väg till dig och mig med godis! Observera dock att påskharen kommer på Ostersonntag (påskdagen) till de tyska barnen - vi får ju våra ägg redan på påskafton! Och glöm inte att ringa alla gamla far- och morföräldrar, som sitter ensamma i påsk. Här är sången: Das lustige Osterlied - den roliga påsksången

Läxa till fredag den 3 april 2020

Vi lär oss alfabetet! De flesta bokstäver liknar de svenska, så det är relativt lätt! Till denna dag ska du kunna:
- bokstavera ditt för- och efternamn.
- rabbla alfabetet
- förstå när någon annan bokstaverar ord.
- fråga Wie bitte? Wie schreibt man das? (=Ursäkta, hur skriver man det?)

Alfabetet hittar du på sidan 38 i din bok. Vill du lyssna hur det låter finns det en härlig sång här:Das Alfabet
För den som orkar lyssna kan man här höra en 40 minuterssång med alfabetet - och då lär man sig också en massa andra ord som börjar på a, b, c, d osv! Das ABC-lied - abc sången

Läxa till onsdag den 25 mars 2020

Det är inte lätt nu! Först försvann ju allt jag skrivit på den här sidan, och sedan kanske lektioner försvinner på grund av influensan. Tills vidare är det dock sagt att vi har lektioner som vanligt och tills vi inte hör något annat förutsätter jag att det är lektioner som vanligt - även om vi bara var sex elever idag!
  Det vi lärde oss denna lektion och det vi repeterar på fredag är:
- kunna berätta mer om vad man gärna gör resp inte gör: kapitel 11 B - läs texten på sidan 65
- lär dig följande fraser och glosor: Ich gehe ins Kino (jag går på bio), 
Was isst du? (vad äter du?)  Ich esse... Pfannkuchen, Wurst, Pizza, Fisch
Was liest du? (Vad läser du?) Ich lese Krimis (deckare), Comics (deckare)
Was siehst du? (Vad ser du?) Ich sehe Filme (filmer) ich sehe fern (jag ser på tv)
- gör klart övningen på sidan 67 och lär dig tre av småorden!

Vi hann också lära oss frasen Ist mir egal - det spelar ingen roll, det är likgiltigt för mig - och prata om Berlins tunnelbana, som inte har några spärrar, men däremot många kontrollanter. Det gäller alltså att köpa biljetter i en automat och stämpla den innan man kliver ombord! Här gör Berlins tunnelbana reklam för att de står ut med det mesta på tågen - utom folk som inte betalar: is mir egal


Prov fredag den 13 mars 2020!

Information om provet finns på era teams!  /Madeleine
Av någon konstig anledning - troligtvis beroende på en synnerligen seeeeeg uråldrig dator som jag lånade medan min uppdaterades i två timmar  - blev det i onsdags något fel, så att dessvärre försvann hela terminens läxor för er! Vilken tur att ni kan allt redan i huvudet! Och att allt finns i era böcker och att det som ni ska plugga på kommer ni åt via teams!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.