TYSKA ÅR 9

Läxa till fredag den 3 maj 2024

Ja, nu försvinner en del dagar genom ledigheter: Walpurgisnacht und ersten Mai! Ni får således längre tid på er att träna!  :)

Nu har ni upptäckt att tyskan också har en preteritumform. Den används framförallt när man skriver och berättar vad som hänt för ett tag sedan, är vanlig i böcker och i tidningstexter. Tyskarna använder oftast perfekt när de pratar "Ich habe gestern viel gemacht" men skriver de i text om något som hände för ett tag sedan används gärna preteritumformen: "ich machte als Kind viel". 

Ni förstod snabbt att svaga verb (=de flesta) böjs regelbundet efter följande regel:
en person: stam+ te        ich spielte, er lachte, ich wohnte, Anna fotografierte
flera personer: stam + ten   wir spielten, wir lachten, wir wohnten, Anna und Oskar fotografierten
Lägg till ett extra -e- om stammen slutar på -t eller -d eller konsonant + n  ich badete, wir badeten

(Preteritumformen är en berättande form och används sällan i direkt tal. Tyskan föredrar att när man pratar använda perfektformen där vi använder preteritum (Jag spelade: ich habe gespielt, Läste du? hast du gelesen). Därför lär vi oss inte du och ihr formen utan den får ni lära er i gymnasiet) och således har vi skapat några enkla regler!

I fredags lärde vi oss hur man bildar preteritum av starka verb, dvs som inte är regelbundna.
Ni konstaterade att:
1. Man utgår från temaformerna som finns på sidan 138 i övningsboken.
2. Man tar preteritumformen  av t ex gå gehen = er ging
3. Vår enkla regel för starka verb blir sedan: 
     en person = preteritumformen utan ändelse  ich ging, er ging
     flera personer = preteritumformen med -en: wir gingen, Olle und Kalle gingen. 

Till den här fredagen ska du veta och kunna:
1. Hur man använder preteritumformerna i tyska. (se ovan!)
2. Göra klart några övningsstenciler.
3. Lära dig preteritumformerna för ett antal verb genom att
a) Lära dig de fyra temaformerna av verben, tex gehen er geht  er ging er ist gegangen på sidan 138 (du kan tre av de fyra formerna redan)
b) Vill du träna enbart på preteritumformer så finns de här på en quizlet: Ett gäng preteritumformer

Följande verb ska du kunna:
essen, fahren, finden, fliegen, kommen, laufen, lesen, schlafen, schreiben, sehen, sein, singen, treffen, trinken  formerna på sidan 138!
hade - heter hatte och var heter war (Och givetvis blir det ich hatte, men wir hatten, och Otto war, men wir waren) 

Här kan du höra några former i en romantisk kärlekshistoria mellan två snäckor! OBS! Sången har enbart tre temaformer och inte fyra)  Romanze im Perfekt





Läxa till måndag den 22 april 2024

Veckopengar och fickpengar är viktigt. Nu lär vi oss ett ordförråd och fraser som har med detta att göra och hur man kan utöka sina slantar. Ni kommer dock att få jobba längre med uppgifterna, eftersom läxan blir först till på fredag istället för till på onsdag denna vecka. (Och är det ingen fredagslektion, så blir det till måndag veckan efter!)

Det du ska träna på fram tills dess är:

- text 3B. Läs och översätt till svenska muntligt.
- besvara frågorna på s 49 i textboken
- gör övningar i övningsboken s 54 - 56
- skriv Ein Bewerbungsschreiben - dvs sök ett av jobben i övning B2 eller B3 eller tänk dig att du hittar ett annat jobb. Berätta vilket jobb du söker, vem du är och varför du skulle passa för det jobbet. Skriv i din skrivbok!
- lär dig vad relativa pronomen är och hur man använder dem, övningsboken s 128
- gör övningarna om relativa pronomen på s 114 i övningsboken
- gör några stenciler med facit på relativa pronomen
- lär dig glosor och fraser till kapitlet. Och repetera prepostioner med RIA och BEDA. De finns på en quizlet här: Das Taschengeld aufbessern


Läxa till onsdag den 10 april 2024

Efter påsklovet ska du kunna önska glad påsk, berätta lite om svensk påsk på tyska och berätta vad du gjorde under lovet. Och givetvis några falska vänner, som ni gjort fel på på provet! Lär dig:

- Ich wünsche dir Frohe Ostern - jag önskar dig glad påsk
- Frohes Osterfest - ha ett trevlig påskfirande
- In den Ferien - på lovet 
- Es macht Spass - det är roligt
- Es hat Spass gemacht - det var roligt
- Es war lustig - det var roligt
- Er ist witzig - han är rolig
- Er ist komisch - han är konstig...

Ich wünsche euch Frohes Osterfest! /Madeleine



Läxa till onsdag den 20 mars 2024

Nu ska vi prata om kläder och vad de betyder. Vi repeterar namn på klädesplagg och vi pratar om kläder som vi tycker om. Kleider machen Leute betyder kläderna gör människan, dvs att vi bär kläder skiljer oss från djuren och att det första intrycket av vad någon har på sig gör att vi uppfattar människan på ett visst sätt. 

Detta ska du kunna till onsdag den 20 mars och det jobbar vi med under lektionerna:
- Text 3A Kleider machen Leute. Läs texten på tyska och översätt muntligt till svenska med hjälp av gloslistan bak i boken. Det finns bra, men lite luriga ord/uttryck som behöver översättas
- besvara frågorna i textboken s 46
 -lär dig glosorna till texten. Du hittar dem här: Kleider machen Leute - kläder gör människan
- ord och uttryck: vad heter de? Leta i texten efter orden. övningsboken s 48
- Vad heter klädesplaggen? Minns du? Finns det andra ord för plagg som är bra att kunna på tyska? Anteckna. övningsboken s 49
- repetera prepositioner som styr både ackusativ och dativ. Lär dig rabbla dem och lär dig vad de betyder övningsboken s 59  o övningarna s 60 - 62. (Jag tror att de flesta av er har gjort övningarna redan, eftersom de varit i läxa tidigare)
- för den som är klar och som vill finns extra stenciler att träna prepositioner med!

Här kommer Donald Duck und Mickey Maus i filmen Kleider machen Leute: se om du hänger med i tyskt kvack! Kleider machen Leute





Läxa till onsdag den 13 mars 2024

Vi hårdtränarbisatsordföljd, repeterar imperativ och lär oss några fraser som är bra att kunna i diskussioner.

Detta jobbar vi med under lektioner och detta ska du kunna till denna onsdag:
- veta hur man använder bisatser med subjunktionerna weil (eftersom) och dass (att) övningsboken sid 73
- gör övningarna i övningsboken s 74, 75 -76
- lär dig skillnaden mellan als, wenn och wann och hur man använder det: övningsboken s 78
- gör övningen s 79 SB2:1
- gör stencilen med weil och dass som du har fått
- repetera imperativ  övningsboken s 42 - 45
- lär dig så många fraser som möjligt, nyttiga att ha i diskussioner: Diskussionsfraser

Har du tid att lyssna på en grekiskinspirerad sång, där det är lätt att uppfatta orden som sångerskan sjunger, så är det en mycket bra hörövning och bra att spetsa öronen för att försöka förstå vad det är hon säger: .Ich weiss dass ich nichts weiss  
(Texten till sången hittar du annars här: Text zum Lied) OBS! Det finns en del grammatiska felaktigheter i texten som visas på webben: hittar du dem, berätta för mig - pris utlovas!



Läxa till onsdag den 6 mars 2024

Vi möter två ungdomar som pratar om sitt förhållande till mobilen. 

Det vi jobbar med på lektioner och det du ska kunna den här torsdagen är:
- Läs text 4B Nicht ohne mein Handy på tyska. Härma och läs många gånger för ett gott flyt. 
Översätt muntligt till svenska med hjälp av gloslistan. Det finns många nyttiga fraser här och en hel del är knepigt att översätta.
- Besvara frågorna i textboken s 63 skriftligt i din skrivbok och s 65 muntligt med kompis.
- Gör övningarna i övningsboken s 70 - 74. Kolla med facit!
- Nyttiga glosor att lära sig hittar du här: Nicht ohne mein Handy

Die Schattenseite (skuggsidan, nackdelar) med mobiler finns, men i den här sången så har barnen förstått att utnyttja tillfällen, när de vuxna tittar i sina mobiler, för då får de Freie Fahrt (fri fart). Kolla och se om du förstår vad som händer och vad det tyska ordet Smombie betyder! Mami ist ein Smombie



Läxa till onsdag den 21 februari 2024

Sociala medier kan vara en tillgång och välsignelse, men också en börda och en tidstjuv. I vårt nästa kapitel möter vi två tjejer som ska plugga tillsammans. Det går inte så bra... 

Det vi jobbar med på lektionerna och det du ska kunna till denna onsdag är:
- kapitel 4A Läs texten på tyska och översätt muntligt till svenska med hjälp av gloslistan.
- besvara frågorna på s 61 i textboken skriftligt på tyska.
- hitta uttrycken som finns i texten: övningsboken s 66
- Skriv fem korta dialoger enligt exemplet s 66 i övningsboken.
- Hörövningen på s 67 gör vi tillsammans
- lär dig glosorna till kapitlet. De finns på en quizlet här:   Alles im Netz
- lär dig hur man använder imperativ i tyska, dvs hur man uppmanar någon att göra något och gör övningen s 67 i övningsboken och en stencil. 

 För att få det hela rätt behöver man veta vem man uppmanar:

 a. Är det en person som du är du med: verbets stam, dvs Geh! Fahr! Lauf! (Verb med extra e får ett tillägg av - e, dvs Bade! Rechne! Arbeite!) och starka verb med omljud där e i presens blir ie ( t ex ich lese du liest) får detta i imperativ till en person som man är du med: Lies! Nimm! Hilfe!

b. Är det flera personer som du är du med: stammen + ändelsen -t; Geht! Fahrt! Lauft!Lest! Helft!

c. Är det någon du är artig mot behöver du ha verbets infinitivform + Sie: Gehen Sie! Fahren Sie! Laufen Sie! 
Vill du se en filmsnutt med en trött Svenjorgen som förklarar detta så kommer den här:

Rabenmütter (korpmammor) heter en komediserie med mammor som gör sådant andra mammor bara drömmer om. Här är ett barn som inte vill göra sina läxor. Kein Bock betyder ingen lust. Kolla hur det löses: Handy- Erpressung - mobilutpressning


                                             

Läxa till onsdag 14 februari 2024 (Valentinstag)

Nu har vi lyssnat till flera muntliga presentationer om kända tyskspråkiga personer  och lärt oss en massa! Vi fortsätter att lära oss mer. Och eftersom det är utvecklingssamtal och hemstudier kommer ni att få jobba hemma med något annorlunda uppgifter:

- Johann Wolfgang von Goethe är en av Tysklands mest kända författare. Han föddes i Frankfurt och levde en stor del av sitt liv i den lilla staden Weimar. Han skrev som vi vet Faust (om mannen som sålde sin själ till djävulen) och ett av litteraturepoken Romantikens mästerverk Die Leiden des jungen Werthers (den unge Werthers lidanden - om en ung man som blir olyckligt kär och - spoiler alert - dör på slutet). Nu ska ni få bekanta er med dikten Wandrers Nachtlied  (vandrarens nattsång). Den kallas också för Ein gleiches.(en likadan)  

Legenden säger att Goethe som ung man gick upp för ett berg för att beundra utsikten, och när han stod där och spanade ut över dal och skog var det stämningsfullt och stilla. Så han kände skaparkraften och ristade in ett par ord i träväggen till det lilla skjul som fanns där. Orden löd:

Über alle Gipfeln
ist Ruh
In alle Wipfeln 
spürest du
kaum einen Hauch
die Vögelein schweigen im Walde

Översatt: Över alla bergstoppar är det lugnt, i alla trätoppar hör du knapp ett sus, fågelungarna sover i skogen. 

Många år senare, som gammal man, kom han tillbaka till samma ställe. Det han skrev fanns kvar. Så då lade han till slutraderna:
Warte nur, 
balde ruhest du auch.

Översatt: Vänta bara, snart vilar även du.

Din uppgift till denna onsdag är att lära dig hela den här dikten utantill och deklamera den, dvs läsa upp alla åtta raderna utantill. Vill du höra hur det kan låta så finns den här: Ein gleiches

- repetera också de tre prepositionsramsorna - övningsboken sid 141 - 142. 





Fredag den 2 februari, måndag den 5 februari och fredag den 9 februari 2024

På fredag kommer de som inte hann berätta för en liten grupp om sin person att berätta. Det betyder att vi flyttar redovisningen för hela klassen till måndag den 5 februari!
På fredag den 9 februari ska ni veta vilka personerna var, så det gäller ju att lyssna när kamraterna berättar!  :)
De personer som ni hittills har lyssnat på är: Karl der Grosse, Albrecht Dürer, Richard Wagner, Michael Schumacher, Friedrich Schiller, Johannes Gutenberg, Ludvig van Beethoven, Anne Frank, Carl Benz, Bertolt Brecht, Sissi von Österreich Ungarn och Albert Einstein.

Vi lyssnade också på två av Brechts mest kända sånger. Här kommer Die Moritat von Mackie Messer ur Dreigroschenoper (Tolvskillingsoperan på svenska): Die Moritat von Mackie Messer ur filmen Dreigroschenfilm  
Ett av Brechts mest kända citat är för övrigt: "Erst kommt das Fressen, dann die Moral", och med det menade han att det viktigaste för människan är att få äta sig mätt - först när alla har mat på bordet kan man skapa ett gott samhälle med demokratisk värdegrund. 



Läxa till onsdag den 31 januari 2023

Vi lär känna några kända tyskspråkiga personer, letar fakta på egen hand och tränar oss på att berätta fritt den kommande veckan. På teams ligger information om vad du ska göra. Följande datum är dock viktiga:
- fredag den 26 januari - din text om din person ska vara klar och inskickad till mig på ett worddokument madeleine.wallin@edu.stockholm.se
- måndag den 29 januari- du tränar på din text och på din powerpoint, samt lär dig några fler starka verb.
- onsdag den 31 januari - du berättar för mig och en liten grupp om din person och tränar på fler starka verb.
- fredag den 2 februari - du redovisar för klassen och lyssnar och lär dig om deras personer.

De starka verben som du ska jobba med hittar du i övningsboken s 138 och är följande starka verb: 
ich habe: begonnen, angefangen, angerufen, geholfen, gegeben, gelegen, gesessen, getragen. 




Onsdag den 24 januari 2024

Dina och Jovan Rajs var hos oss och berättade om att överleva, att komma tillbaka efter krig, folkmord och fruktansvärda minnen - och trots det aldrig sluta tro på godheten hos människan. De är två Weltveränderer, två världsförändrare, som med sina berättelser vill varna oss för att inte upprepa historien och de vill visa på vår kraft att påverka vår egen historia, den historia som skrivs i detta nu.

I vår lärobok finns fyra tyskspråkiga personer som med sina liv förhoppningsvis förändrat världen till det bättre. Dem ska du läsa om!

Detta ska du kunna, göra och vara klar med till denna onsdag:
- läst kapitel Weltveränderer s 82 - 84 och förstå texten.
- slå upp enstaka ord som du inte begriper
- låtsas att du är en av personerna och berätta att du är den personen ( Ich bin Angela Merkel. Ich...)n
- lär dig glosor från texten på quizletten här: Weltveränderer
- gör övningen i övningsboken s 97 - vad saknas?

Har du tid över kan du alltid försöka förstå vad de berättar om Goethes liv i filmsnutten här:  Goehtes Leben

Onsdag den 17 januari 2024 - årets första läxa

Vi fortsätter det nya året där vi slutade, dvs med att samarbeta med SO:n kring Tysklands 1900-talshistoria. 
På fredag den 12 januari är jag på kurs och förhoppningsvis får jag en vikarie. Om inte, så arbetar ni på egen hand med att läsa en text om en judisk pojke som är kär i en tysk flicka. Du hittar texten i din textbok s 85 - 89 kapitel 5D Damals war es Friedrich. Försök att förstå texten i stora drag med hjälp av ordlistan. Besvara sedan frågorna på sidan 89 skriftligt på tyska. Lämna in dem senast på onsdag! (Eller till vikarien om ni har någon!)

På måndag kommer vi att repetera text 5A s 72 - 77. Till på onsdag blir det alltså samma läxa som till veckan före jul, dvs:
- kapitel 5A - läs texten om Tysklands historia s 73 -77 i textboken och lär dig fakta genom att... .
- Besvara frågorna s 74 o s 77 skriftligt och lära dig dem och...
- göra övningarna i övningsboken s 82 - 83
- lära dig glosorna. De finns på en quizlet här: Die Geschichtsstunde  ( Historielektionen)

På årets första tysktimme såg vi hur människor firade det nya året 2024 med die grösste Silversterparty Europas (den största nyårsfesten i Europa). Här nedan ser du ett foto på Brandenburger Tor, taget från västsidan när berlinmuren fortfarande delade öst- och västberlin från varandra. Muren gick alltså precis framför stadsporten. Det är därför inte konstigt att Brandenburger Tor blivit en sådan viktig symbol för frihet och demokrati. 
Här är en kort film som sammanfattar Berlinmurens 28:åriga historia: Die Berliner Mauer  På denna sida finns också länkar till en massa andra historiska händelser.




Sista lektionen måndag den 18 december 2023

På måndag är det sista lektionen för i år! Ta med dig något att dricka och äta (ej nötter!), så sjunger vi julsånger tillsammans och firar att terminen snart är slut och att jullovet väntar på oss! Vill du öva på sånger, hittar du dem här: Oh, Tannenbaum

Sedan säger vi Frohes Fest und einen guten Rutsch ins 2024!

 p



Fredag den 8 december

Tyvärr har jag blivit sjuk, och därför kan ni glädja er åt att få ytterligare en lektion - onsdagen den 6 december - där ni kan träna på att berätta om Sverige. Redovisningen sker sedan på tysklektionen på fredag den 8 december istället.
Känner du att du redan kan det som du ska berätta kan du under onsdagens lektion öva på kapitel 5A igen - vi kommer att läsa om samma saker även under januari, och då är det bra att kunna texten med alla begrepp. Att svara åå frågorna till texten är en god början!

Måndag den 4 december o onsdag den 6 december

Läxförhöret, som ni skulle ha gjort i onsdags förra veckan, gör vi på måndagen den här veckan istället. Då har ni haft längre tid till att förbereda er! 
På onsdag är det sedan äntligen dags att berätta om Sverige för en tysk. Det ska bli väldigt roligt att höra era berättelser! 

Läxa till onsdag den 29 november 2023

I förra veckan anordnade Tyskland Volkstrauertag för 70:e gången, och med anledning av detta var vår kronprinsessa Victoria i Berlin och pratade i riksdagshuset! På tyska, så klart! Vi såg en del av talet under tysklektionen, men vill du se mer, så finns hela talet här nedanför. 

Victoria är ett av många exempel på det som förbinder Tyskland och Sverige. Vi kommer nu de närmsta veckorna att fokusera dels på det som Victoria talade om (att känna sin historia är viktigt och att inte ta demokratin för given) dels på det som är typiskt svenskt och som tyskar kan tänkas vilja veta om Sverige. 

Läxan till denna onsdag är:
- kapitel 5A - läs texten om Tysklands historia s 73 -77 i textboken och lär dig fakta genom att... .
- Besvara frågorna s 74 o s 77 skriftligt och...
- gör övningarna i övningsboken s 82 - 83
- lär dig glosorna. De finns på en quizlet här: Die Geschichtsstunde  ( Historielektionen)

Här är Victorias hela tal med svensk översättning: Die Rede von Kronprinzessin Viktoria am Volkstrauertag  Vill du hellre läsa texten på tyska så finns den här på kungahusets egen hemsida: Kronprinsessan Victorias tal i text






Läxa till onsdag den 22 november 2023

Nu kommer ni att få arbeta med ett litet miniprojekt. Din uppgift är att tillsammans med en kamrat eller på egen hand berätta om Sverige för en tysk. Du ska berätta fritt som möjligt, på din egen språknivå - inga svåra ord utan det viktiga är att du har flyt och att de som lyssnar (även klassen) förstår vad du säger. Till din hjälp får du ha en powerpoint utan alltför mkt text. Instruktioner på hur du ska göra finns på teams och du har också fått det i pappersform under lektionen.

Efter onsdagens lektion ska du vara klar med powerpointen och dela den eller skicka den till mig. Vill du dela ett manus med mig för att jag ska kommentera det (inte obligatoriskt) lämnar du också in det den här dagen. Ni kommer sedan att få berätta muntligt om era powerpointer, men jag återkommer med exakt datum för det. (Det blir inte vecka 47)

På fredag den 17 november är jag på utbildning och även på onsdag den 22  - förhoppningsvis har ni vikarie som kan hjälpa er. Om inte vikarie är på plats: jobba på egen hand. Jag är alltid nåbar på teams. Ich freue mich, euere Powerpoints zu sehen! /Madeleine



Svensk-tyska handelskammaren ger ut en tidning om Sverige och om relationen mellan våra länder, främst fokus på eknomi, givetvis. Länken hittar du här: Schwedische Handelskammer

Läxa till onsdag den 15 november 2023

Nu är vi tillbaka i skolan, och vi ger oss i kast med den tredje ramsan med prepositioner. Den heter Wechselpräpositionen, och består av prepositioner som styr både ackusativ och dativ beroende på om det är riktning eller befintlighet. Samtidigt fick vi förklaringen till att det heter Ich gehe ins Kino (riktning = ackusativ) men ich sitze im Kino  (Befintlighet= dativ)
Under lektionerna jobbar vi med och till denna onsdag ska du kunna:
- rabbla de nya prepositionerna och veta vad de betyder. Viktigt att alltid rabbla SAMMA ordning  övningsboken s 142
- repetera så att du kan bestämd artikel i nominativ, ackusativ och dativ övningsboken s 125
- repetera de gamla ramsorna med prepositioner som styr enbart ackusativ och enbart dativ övningsboken s 141
- lär dig att förkortningarna ans = an das; am = an dem, im = in dem, ins = in das . (Du kan aldrig skriva båda, utan antingen eller!)
- gör klart övningarna s 61 och s 62 i övningsboken
- gör klart en stencil med prepositionerna. Där gäller det bl a att beskriva var saker i ett hus befinner sig, så då får ni också möjlighet att repetera. Stencilen ligger på teams!
- Möblera ett rum. Gör muntligt med en kamrat och träna prepositionerna och repetera möbler. Material får ni under lektionen.
- Lär dig fraserna: Mir nervt das (det irriterar mig) Ich habe leider kein Bargeld (jag har tyvärr inga kontanter, obs! Har inget med hänga i en bar att göra!) och Viele Leute nehmen das übel (många människor tar illa upp).

Här kommer en sång att tralla med i för att illustrera detta med prepositioner med både ackusativ (riktning) och dativ (befintlighet) Ich gehe ans Meer und tanzen in der Stadt... :)




Fredag den 27 oktober 2023

Vi firar att halva terminen ligger bakom oss, och ett långt höstlov framför oss. Ta därför med dig något att äta och dricka (ej nötter) så ser vi en film på vårt tema om Sverige på tyska. 
Du som inte var här under lektionen kan se filmen om Sverige här om du vill och träna dig i att förstå: Schweden Reise

SchöneHerbstferien!  

Läxa till onsdag den 25 oktober 2023

Vi lär oss mer om Sverige på tyska! Du har fått en stencil - träna på att läsa den på god tyska, träna på att berätta på tyska om Sverige och lär dig glosorna markerade med en fet punkt på sista sidan. Har du förlagt stencilen hittar du den på teams under uppgifter.

Prov onsdag den 18 oktober och fredag den 20 oktober 2023

Så var det dags för terminens första prov! Idag onsdag den 11 okt skulle ni på tysklektionen ha fått information om vad ni ska repetera, men uppenbarligen kom ingen vikarie till er när jag var på kurs, så några papper delades tyvärr inte ut. Jag ser dock att flera av er har hittat till teams, där information om vad ni ska repetera samt provhäfte med övningsuppgifter finns. Bra jobbat av er! Så stolt över er!
  

Läxa till onsdag den 11 oktober 2023

Vi fortsätter att utöka vårt ordförråd för att kunna prata på tyska om hur Sverige är. Den här gången handlar det om våra fester. Samtidigt får vi lära oss om några tyska fester och högtider.

Det vi jobbar med och det som ni ska kunna till denna onsdag är:
- Läsa texten Feste und Traditionen i textboken s 19 - 23
- kunna berätta på tyska om minst två av festerna. Ta ut enstaka stödord om du behöver och träna på att berätta fritt. OBS Inga meningar, utan stödord!
- lära dig glosorna till texten (och några uttryck)  på quizleten: Feste und Feiern
- gör uppgiften på sidan 22 i övningsboken (Du får detta på stencil!
- har du inte lärt dig vad löst sammansatta verb är och inte heller lämnat in din text om Ein gewöhlicher Tag - där du ska använda löst sammansatta verb i presens - så gör du det också!

Här får vi följa med till Skansen och höra på tyska hur vi firar midsommar, der längste Tag des Jahres, årets längsta dag. Mittsommer feiern och här kan du läsa om Anneli, som firade midsommar utanför Göteborg. Läs hennes berättelse och se om du förstår:  Urlaub mal anders - Mittsommer in Schweden




Läxa till onsdag den 4 oktober 2023

Kanelbullens dag idag! Och givetvis handlar nu vårt kapitel om typiskt svenska saker, och sådant som utländska gäster finner lite egendomligt. I boken får vi träffa en kvinnlig tysk utbytesstudent - Austauschschülerin -  som berättar om sådant som hon upplevde under sitt år i Sverige.

Det som vi jobbar med på lektionerna och det som du ska kunna till denna onsdag är:

- Läs text 1 C på god tyska och med flyt. Lyssna på den och härma!
Översätt muntligt till svenska.
- lär dig glosorna till texten. De finns längs bak i boken eller på en quizlet här: So viel Milch wie nie zuvor
- gör övning C1 och C2 i övningsboken s 19 - 20. Obs! Skriv i din skrivbok, inte i övningsboken! 
- skriv en intervju i din skrivbok,  C3 övningsboken s 21
träna på att berätta på tyska om typiskt svenska egenheter utifrån det som utbytesstudenten noterat.

Du som inte lämnade in din text om en vanlig dag: glöm inte det den här dagen! Och glöm inte att baka Zimtschnecken (kanelbullar!) dagen till ära!

Många tyskar är förtjusta i Sverige. Här är en sida om oss för sådana tyskar! Läs den gärna - här finns tips på mycket roligt, bla en ordlista på vanliga ord och presenttips och recept på svenska godsaker: Willkommen in Schweden



Läxa till onsdag den 27 september 2023

Nu handlar det om något som kallas Trennbare Verbe, och det hör man ju på namnet vad det är för några, nämligen sådana man kan dela på, t ex handla  - einkaufen, ich kaufe Milch ein. I korthet handlar det om att man som vanligt böjer predikatet efter subjektet, men att förstavelsen i presens hamnar sist i meningen: anrufen - ringa, er ruft mich an - han ringer mig. 

Till denna onsdag ska du:
- veta vad löst sammansatta verb är och kunna använda dem i presens. Textboken sidan och övningsboken sidan 17.
- Gör övningarna sidan 17 - 19.
- Skriv en text om En gewöhnlicher Tag FÖR HAND I DIN SKRIVBOK! Skriv i presens och använd så många löst sammansatta verb som möjligt av dem i rutan övningsboken s 18, men det finns ju även andra löst sammansatta att använda ( fernsehen, anschauen, aufessen, zumachen, losfahren osv). Bind ihop berättelsen med ord såsom zuerst, dann, danach, um 6, schliesslich och später.
- gör en stencil som du fick i måndags. Den finns också på teams, och där finns också facit!
- lär dig verben på quizletten:  Löst sammansatta verb   Om du vill får du gärna träna på att använda dem i meningar, vilket du hittar här: Meningar med löst sammansatta verb

I München äger just nu den 188e Oktoberfesten rum på Theresienwiese. Här kan du se vilka åkattraktioner som de bygger upp enbart för denna fest: Åkattraktioner och vill du fördjupa dig i tyska folkdräkter: dirndl (klänningen för kvinnor) och Lederhosen klicka här  Dirndl und Tracht. Det finns också en livekamera. Hittar du den på hemsidan? 






Läxa till måndag den 18 september 2023

Ja, nu blir det annorlunda! Ingen läxa till onsdag denna vecka, men efter lektionen på måndag ska du vara klar med minst en powerpoint om något tyskt och ha lämnat in den till mig.  Ni har fått välja olika områden att arbeta med: Essen und trinken, Musik, Berühmte Personen, Städte und Länder, Natur, Sport, Feste und Feier och Zu Hause.  Du får välja samma arbetsområde som någon annan, men synka med gruppen så att ni inte skriver om exakt samma företeelse - jag vill inte ha fem powerpointer om Wienerschnitzlar! 

Powerpointen ska vara gjorda efter en särskild mall och bestå endast av en bild med ett foto till vänster och text till höger. Högst upp på texten har du rubriken, under kommer cirka sex enkla meningar på tyska om vad vi ser på bilden och underst i mindre text kommer samma sak på svenska. Din powerpoint ska nämligen ses av andra elever på skolan då vi nästa vecka uppmärksammar Europeiska språkdagen! Vi kommer förhoppningsvis också få besök av folk utifrån som pratar om språkresor  - precis det som vi har läst om denna höst! Spännande!

Här är en hemsida från EU med intressanta saker att göra: läsa om årets nyord i olika språk, höra citat, skapa en egen t-shirt eller bidra med ett skämt till den bok som ska tryckas med olika skämt från olika europeiska språk! Europeiska språkdagen


Och så den lilla läxan till onsdag den 20 september: kunna säga fredagens mat på tyska: Blutpudding mit Kartoffelpuffer und Preiselbeere (lingon) !

Läxa till onsdag den 13. September 2023

I förra texten mötte vi två killar som varit i Tyskland. I det här kapitlet möter vi två tyskar som är på besök i Sverige och firar midsommar. Vi känner så klart alla igen det de berättar om denna svenskaste av helger, men nu får vi ett tyskt ordförråd och lär oss att berätta om vår tradition på tyska.

Till denna torsdag ska du kunna:
- läsa text 1B på tyska. Lyssna gärna på texten och härma!
- kunna översätta muntligt till svenska.
- besvara frågorna till texten på sid 13 skriftligt.
- kunna glosorna till stycket. De finns längst bak i boken och på en quizlet här: Typisch Mittsommer!
- gör övningarna i övningsboken s 13 -15. Skriv i ditt skrivhäfte. 
- gör hörövningen s 12 - gör vi tillsammans om tekniken fungerar! 
Om quizlet inte fungerar, så kommer här glosorna: der Wetterbericht, bewölkt, trocken - nass, der Frosch, hell, der Hering,-e, wehen, allmählich, die Wolke, es donnert, das Gewitter, die Wiese, der Nebel, verrückt, teilweise (delvis), überwiegend (övervägande), es hat begonnen (det började), er ist geworden (han har blivit), im Norden, im Osten, im Süden, im Westen

Många som bor utomlands tar med sig sina traditioner. Här möter vi Julia, som bor i Tyskland. Hon berättar för sina kompisar om hur vi firar midsommar och försöker ordna midsommarfirande där hon är. Lyssna och se om du förstår vad hon säger: Mittsommer in Schweden



Läxa till onsdag den 6. September 2023

Nu är vi igång igen! Vår nya lärobok börjar med att vi ska lära oss att berätta vad som är typiskt svenskt och typiskt tysk och att berätta om våra svenska traditioner. I första kapitlet möter vi därför två svenska elever som åker på språkresa till München. Det som vi jobbar med på lektionerna och det du ska kunna till denna onsdag är:
- läsa texten 1A Ferien mal anders (ungefär: ett annorlunda lov för en gångs skull) på tyska och förstå innehållet.
- svara på frågorna muntligt sidan 11 i textboken
-  gör övningarna i övningsboken s 6 - 10. OBS: Skriv i din skrivbok!!! Inte i övningsboken!
repetera presens av haben och sein - övningsboken s 131
- lär dig glosorna till texten. De står längst bak i textboken s 120 och finns på en quizlet här:
Ferien mal anders kapitel 1 A

Martin och Ulrik reste till München. Här kan du se en kort femminuters film om hur det ser ut i Bayerns huvudstad München, där de pratar bayerisch, den bayeriska dialekten, och därför säger Servus istället för Guten Tag/ Hallo. München  På fotot här nedanför ser du såklart Marienplatz med das Rathaus med das Glockenspiel och Marienkirche, Mariakyrkan. I bakgrunden kan vi skymta alperna - München ligger endast en timme från skidbackarna i Garmisch Partenkirchen. 





Willkommen in Klasse 9!

Ett sommarlov går fort, och snart är det dags att börja igen! Vi kommer detta år att ha ett annat läromedel än tidigare, nämligen Alles Deutsch. Till boken hör också ett digitalt läromedel, där du ska kunna komma in i text och övningar digitalt. Du ska ha fått ett mejl från Liber med en uppmaning att skapa en egen lärobok - se till att det fungerar så att du kan lyssna på texterna! 

Schöne Sommerferien, alles gute und viel Glück für die Zukunft!

Vielen Dank für diese vier Jahre! Ich wünsche dir alles gute und viel Spass im Leben! /Madeleine



Dags för sista proven!

Måndag den 15 maj är det läsförståelse.
Tisdag den 16 maj spetsar ni öronen och lyssnar.
Måndag den 22 maj är det pennorna som vässas för då skriver ni uppsats! 

Vill du öva inför dessa prov, finns en quizlet på teams med lite fraser.
Repetera också gärna klockslag, dagar och siffror. Bokens grammatikdel skadar inte att ögna igenom liksom att repetera småord och uttryck för åsikter. Läsa också gärna de sista kapitlen i boken som handlar om framtid och miljö. 

Läxa till tisdag den 9 maj 2023

Snart ska ni lämna grundskolan och ge er ut på andra äventyr! Drömmar och framtiden handlar därför vårt sista kapitel i boken om. 
Det vi jobbar med på lektionerna och det du ska kunna är:
- läsa kapitel 6A och 6B på tyska och kunna översätta muntligt. Använd givetvis ordlistan bak i boken!
- besvara frågorna skriftligt på sidan 93 och 95. Skriv med hela meningar!
- översätt meningarna på s 105 i övningsboken. Facit finns!
- läs om werden i övningsboken s 107 och gör övningen på samma sida. Facit finns!
- lär dig glosor och fraser till kapitlen. Du hittar dem här: Träume und Zukunft

Här kan du lyssna på en kille som undrar över sin framtid och samtidigt läsa texten: Meine Zukunft




Läxa till tisdag den 2 maj 2023 - FREDAG istället!

Vi ändrade datum till fredag den 5 maj så att vi hinner gnugga detta med verb lite extra!
Vi har upptäckt att givetvis finns det starka verb i preteritum (imperfekt) också! Och precis som i presens och i perfekt måste man lära sig dem utantill. Men vilka som är starka, vet du ju redan, eftersom ett verb som är starkt i presens och perfekt så klart också är det i preteritum. 

Läxan är alltså:
- att veta att preteritumformen av starka verb är den tredje temaformen på sidan 138 i era övningsböcker.
- att man utifrån den tredje temaformen inte lägger till någon ändelse i singular (ich begann, er begann) men i plural lägger man till - en ( wir begannen, sie begannen).
-  tidsuttrycken jeden Monat, jeden Tag, jeden Morgen, jede Nacht, in meiner Freizeit, im Sommer, im Frühling, im Winter, im Herbst, in zehn Jahren (om tio år)
- de starka verben i preteritum hittar du på sidorna 138-141. De som du ska kunna hittar du på den stencil som du har fått och på quizletten här: Starka verb i preteritum

Vill du lyssna på meningar med verb i preteritum så finns det en tecknad barnfilm här, och där finns även modala hjälpverben i preteritum (wollte, hatte, konnte, durfte, sollte). Preteritum



Läxa till tisdag den 25 april 2023

Ni har skrivit manus till intervjuer om ungdomskulturer, och detta spelade ni in i fredags. Ni som inte blev klara ser till att göra klart detta under måndagens ta-igen-eftermiddag! Ert färdiga program airdroppas till mig i början på tysklektionen!

Därutöver ska ni också kunna hur man bildar preteritum svaga verb i tyska. 
Vi har nämligen  upptäckt att tyskan även har en preteritumform, som används framför allt i skrift när man berättar vad som hände. Och givetvis finns där även starka och svaga verb. Nu koncentrerar vi oss på de svaga verben och eftersom formen i huvudsak är en skriven form används den inte ofta i direkt tal (alltså till du, ihr och Sie). Därför gör vi en enkel regel: 
är det en person: ha  stammen +ändelsen - te; är det fler: ha stammen+ ändelsen - ten. 
Alltså heter det: ich spielte, Anton spielte    wir spielten, Anna und Jenny spielten.

Vi noterade också att om du ska översätta från svenska till tyska och det står
Oskar spelade fotboll igår kan du välja att ha preteritum eller perfekt:
                      Oskar spielte gestern Fussball
                     Oskar hat gestern Fussball gespielt. 

I övningsboken s 94 står det mer om detta och vi fortsätter att öva i nästa vecka.




Läxa till tisdag den 4 april 202

Måndag och tisdag jobbar ni på egen hand med att skriva om Die wahre Geschichte der Osterhasen. Den sanna historien om påskharen.  Uppgiften finns på teams. 

Blir du klar tidigare, så läs gärna böckerna på Nettos hemsida där påskharen råkar ut för nya äventyr! Eller så tränar du på att använda nyttiga fraser i en diskussion - du hittar några av dem här:

Ich wünsche dir Frohe Ostern und hoffentlich kommt der Osterhase am Ostersonntag auch zu dir!
Här kommer en glad sång om påsken i Tyskland och med fakta om hur man firar:
Frohe Ostern                                    

Umschulungsmassnahme = omskolningsåtgärd


Läxa till tisdag den 28 mars 2023

Wir schreiben ein Radiotext! Vi skriver manus till ett radioprogram om ungdomskulturer, Jugendkulturen. Ni är indelade i grupper, där en är programledare och de andra blir intervjuade. De intervjuade ska ha vara företräda någon typisk ungdom, som håller på med någon kultur. Ni beskriver då vad som är typiskt för denna ungdomskultur och ger gärna exempel på vad som lockar och som är roligt med det. Förslag på ungdomskulturer, förutom de som finns i boken, Umweltfreund (miljövän), Tierfreund (djurvän), Querdenker (foliehatt), Sportler (idrottare), Musiker , Punker. Hippies, Emo, Rocker, Hip-Hoper.
Du ska vara klar med ditt manus efter tisdagslektionen!





Läxa till fredag den 24 mars 2023

Eftersom det är nationella prov på tisdag blir denna veckas läxa till fredag istället.

Vi fortsätter att prata, läsa och skriva om extrajobb och ungdomskulturer. Det du ska jobba med under lektioner, kunna och vara klar med till denna fredag är:
- skriva ett enkelt CV, dvs ein Bewerbungsschreiben, där du söker ett extra jobb, presenterar dig själv och berättar varför du är lämplig för jobbet. Skriv på papper i din skrivbok.
- läs kapitel 3C s 50 - 52
- gör uppgifterna s 53 i textboken. Skriv svaren i din skrivbok!
- gör övningarna på s 63 - 64 i övningsboken.
- lär dig glosorna till texten på quizletten: Kapitel 3C Die Suche nach einer Identität

Här kan du se filmer om olika ungdomskulturer. Först kommer en film om Cosplay, och om du tittar i högermarginalen så dyker även andra Jugendkulturen (ungdomskulturer) upp: Cosplay





Prov fredag den 10 mars 2023!

Efter sportlovet är det dags att summera allt vi har lärt oss, och det har varit mycket grammatik sista tiden, med fokus att ni ska ha den kunskapen med er till gymnasiet.
Det ni ska repetera har ni fått på papper, men detta finns givetvis också på teams, för den som vill ha ett extra exemplar. 




Ta med fika på fredag - wir feiern die Winterferien!

Läxa till tisdag den 21 februari 2023

Det blev ju knas även denna fredag, eftersom jag blev sjuk! Ni fick dock vikarie, och ska ha jobbat med läxan till den här tisdagen, dvs 
- Kapitel om extrajobb Nebenjob, Kapitel 3B s 47 - 49
- richtig oder falsch s 49
- läs om prepositioner med både ackusativ och dativ i övningsboken sidan 142, s 59 - 60
- gör övningarna s 61- 62
- lär dig rabbla de prepositioner som styr både och och vad de betyder. (samma sida som ovan,)
- glosor finns här - och även prepositionerna: Das Taschengeld aufbessern

På måndag förhör jag er på fredagsläxan så att ni kan prata om mode!

Här är en film om den tredje prepositionsramsan, om växelprepositioner.

Och när du har sett den kan du lyssna på följande musikaliska mästerverk om just växelprepositioner:




Läxa till tisdag den 14 februari 2023 och fredag den 17 februari 2023

Ja, det blev lite knasigt med uppgifter denna vecka också, eftersom vi inte hann gå igenom texten förra fredagen: så vi delar upp den på två dagar istället! Till på tisdag ska ni repetera prepositioner med ackusativ och prepositioner med dativ, och till på fredag har ni text och glosor.
Till tisdag:
- repetera prepositioner med ackusativ och prepositioner med dativ TB s s 141
- repetera kasus av bestämd form och obestämd form  TB s s 124 - 125
Till fredag:
- läs text 3A Kleider machen Leute s 44-46
- besvara frågorna om texten på s 46 skriftligt
- gör övningarna i övningsboken s 48 - 49
- prata om mode. Diskutera i en grupp om tre vad du tycker om kläder. Förbered dig på att prata. Övningsboken s 50. Bra fraser att använda: Ich finde... Meiner Meinung nach... Ich denke... 
- lär dig glosorna till stycket: Kleider machen Leute - kläder gör människan

Kläder gör människan, men kläder gör också fattiga människor, dvs fattiga människor tillverkar kläder till oss. Här kommer en film om det: Kleider machen arme Leute - fattiga människor gör kläder



Läxa till fredag den 10 februari 2023

Idrottsdag på tisdag = läxan är till fredag! :) 

Ni har berättat om och lärt er om några berömda personer. Till denna fredag ska du så klart komma ihåg deras namn och varför dessa personer är kända. Inga avancerade saker! Vi repeterar också bisatser och lär oss att använda relativa pronomen på tyska.

Det du ska kunna och det som vi tränar på fram till fredag är:
- kunna känna igen de berömda personer som du lyssnat på och veta varför de är kända.
- repetera hur man använder bisatser i tyska (weil, dass, wenn/als) övningsboken s 73
- veta vad relativa pronomen är och hur man använder det  övningsboken s 113
- gör uppgifter till relativa pronomen s 114 och en stencil. 

Hildegard von Bingen var en av de kända personerna som ni fick lära känna i fredags. Hon var abedissa (högsta chefsnunna över andra nunnor i ett kloster i Rhendalen), levde på 1100-talet och skrev kyrkomusik. Här kan du lyssna på en av hennes sånger: Hildegard von Bingen - Stimmen der Engel






 


äxa till tisdag den 31 januari 2023

Vi lär oss mer om berömda tyska personer som har lämnat avtryck och förhoppningsvis förändrat världen i positiv riktning.

Du jobbar i skolan och hemma, och efter måndagens lektion ska du ha skrivit en text om en berömd tysk person och gjort EN bild på powerpoint. Du har därför fått namnet på en person av mig, och den personen ska du skriva en text om. Sedan kommer du att berätta för de andra om hen - tillsammans lär ni er alltså mer om olika människor och deras öden.

Information finns på teams under uppgifter, och där skriver du också.


Läxa till tisdag den 24 januari 2023

Efter vårt möte med paret Rajs och deras imponerande förmåga att inte glömma men ändå gå vidare i livet och göra det bästa av det liv man har fått läser vi om Weltveränderer - världsförändrare. Vi lär oss lite om berömda tyska personer som har lämnat avtryck och förhoppningsvis förändrat världen i positiv riktning. 

Detta ska du kunna, göra och vara klar med till denna torsdag:
läst kapitel Weltveränderer s 82 - 84 och förstå vad det handlar om.
- vara en av personerna och berätta att du är den personen. (Ich bin Angela Merkel. Ich..)
- veta hur man använder bisatser i tyska och vad de är bra för   ... övningsboken s 73
- veta att i bisatser i tyska kommer det personböjda verbet sist. 
- veta olika ord för "när" als - en gång i förfluten tid, wann vid direkta frågor och wenn i alla övriga fall.)
- veta vad weil och dass betyder och kunna använda dem.
- göra klart en stencil med bisatser, som ni får på måndag
- gör klart övningsbokens bisatser s 74

Det är sällan man får se färgfilm på vardagslivet från 1945. Här kommer därför en film som en amerikansk soldat tagit i Berlin i maj 1945.Det är ju inte så att allt är över för att kriget är slut - nu  gäller det för människorna att bygga upp det som blivit förstört, och tegelstenar som inte gått sönder måste återanvändas, alltså putsar man bort murbruket från stenarna så att de går att mura igen. Det är oftast kvinnor som arbetar  - männen är ju döda eller i fångläger. Kvinnorna som jobbar i ruinerna kallas die Trümmerfrauen - ruinkvinnorna. Berlin in Trümmern - Berlin i ruiner 
Vill du hellre vika en fredsduva så kan du följa den här filmsnutten:Friedenstaube basteln



Årets första läxa: Tisdag den 17 januari 2023 flyttas till fredag samma vecka - vi pratar på tisdag om det vi fått veta av paret Rajs. 

Tillbaka efter jullovet! Eftersom ni läser om världskrigens tid i SO passar vi på att läsa om 
tysk historia på tysklektionerna också. Dessutom kommer paret Raijs hit på tisdag för att prata om sina upplevelser av Förintelsen . Till denna torsdag ska du:
- ha läst kapitel 5A s 72 - 77
- lärt dig glosorna till kapitlet på quizletten: Die Geschichtsstunde - historielektionen
- besvara frågorna skriftligt och kunna svara på frågorna s 74 o s 76
- gjort övningarna på s 82 - 83 i övningsboken

Den 9. November är ett viktigt datum i tysk historia. På det datumet 1923 försöker Hitler komma till makten genom ölkällarkuppen i München, samma datum 1989 faller muren mellan Öst- och Västtyskland, och  1938 inträffar Kristallnatten - die Reichsprogromnacht - i Tyskland. Här är en film som försöker förklara hur det kom sig att grannar blev till fiender,  hur rädslan och det ekonomiska läget bäddade för att utse syndbockar:  Die Reichsprogromnacht Den  inte avsedd för skolungdomar, så det kan vara svårt att förstå vad de säger, men gör gärna ett försök.




Prov fredag den 2 december 2022

Så var det dags igen för prov! Det ni ska kunna har ni fått på ett papper för några veckor sedan, och det ligger också på teams. Där ligger också ett repetitionshäfte. Vi ägnar tiden fram till provet med att repetera sådant som ni ska kunna! :) Und dann haben wir bald Weihnachten! 



Läxa till tisdag den 22 november 2022

Medan jag har varit borta på kurs har ni jobbat vidare på egen hand enligt planeringen som ni har fått och som också finns på teams. Det som du ska ha jobbat med och som du ska kunna till denna tisdag är:

-några starka verb: er hat gesessen (suttit), er hat bekommen (fått), er hat gegeben (gett), er hat getragen (burit)

-Repetera prepositioner med ackusativ och prepositioner med dativ övningsboken s 141 och bestämd och obestämd artikel i nominativ, ackusativ och dativ s 124 - 125

-Gör uppgifterna s 51 – 53 i övningsboken 

- Är du klar med detta så kan du se ett avsnitt med Die Pfefferkörner, som handlar om ett café som betalat för att få fler personer att ge positiva omdömen. Det går inte så bra, eftersom detta har upptäckts och då blir caféägaren utpressad. Som tur är finns ju Pepparkornen! Null Sterne - noll stjärnor (i recensionen)

På måndag kommer träslöjdslärare Björn till er för att ha er i tyska, så var beredda på att imponera på honom!



Kunskapscheck fredag den 11 november och läxa till tisdag den 15 november 2022

Eftersom flera av er inte presterade så bra som ni skulle kunna på senaste provet så gör vi på fredag en kunskapscheck på detta med perfekt av starka och svaga verb med haben och sein och löst sammansatta verb i presens. De starka verb och de löst sammansatta verb som du ska kunna står på det provpapper som du tidigare har fått och finns också på teams.  

Till på tisdag ska du ha jobbat klart med och kunna följande
- läsa och förstå kapitel 2D i textboken s 36 - 41  
-veta vad dativobjekt är och hur man använder det. övningsboken s 34-36
- kunna personliga pronomen i nominativ, ackusativ och dativ övningsboken s 34
- lärt dig glosor om mat från boken och fraser från filmen Die Pfefferkörner Stolpersteine. Du hittar dem här:
mat: das Flesch - köttet; das Rindfleisch - nötköttet; die Zwiebel - löken; die Zutaten - ingredienserna; erwähnen - nämna; die Dönerbude - kebabkiosken; würzig - kryddig; der Imbiss - korvkiosken; die Petersilie - persiljan; die Vorspeise - förrätten, die Beilage - tillbehören, geniessen - njuta
fraser från filmen: Gefällt er dir? - Tycker du om den? Was ist los? - Vad är på gång? Mir ist egal - jag bryr mig inte. Kein Zufall - ingen slump; doof - dum; total verknallt - helt förälskad, total verliebt; ich habe keinen Bock - jag har ingen lust (slang för Ich habe keine Lust). eifersüchtig - svartsjuk
- de finns också på en quizlet här: Döner und Stolpersteine

Och här kan du se en film från den just nu mest kända Dönern i Berlin (förekommer på nån TikToksnutt, och därav har det blivit folkstorm till Kudamm och Zaddys Döner...) :Döner




Läxa till fredag den 28 oktober 2022 - Halloween!

Eftersom vi förhoppningsvis kan arbeta med att gå igenom provet på måndag, skjuter vi upp läxan från tisdag till fredag istället.
Det här ska du kunna:
 - läsa på tyska med flyt och förstå vad texten 2A handlar om 
- välj ut bra fraser ur texten, t ex kommt darauf an (det beror på), richtig lecker (riktigt läckert, ich interessiere mich nicht so für... (jag intresserar mig inte så mycket för...)
- kunna glosorna till kapitlet 2A. De finns längs bak i boken s 121. (Alla glosor utom der Aufschnitt, die Sahnesosse, zubereiten, das Mittelmeer och Köfte)
- göra övningarna i övningsboken s 24 - 27
- ha kommit in i Libers digitala bok Alles Deutsch 9. Du ska ha fått ett mejl från Liber för cirka en månad sedan, där du uppmanades att öppna ett konto. Genom att göra det, så ska du få tillgång bl a till texterna på ljudfil och en massa övningar. Så detta måste du ordna!

 På fredag firar vi givetvis dubbelt: att vi har haft prov och att det är halloween - traditioner är till för att bevaras: så förutom att vi givetvis ska ta hem kategorin bästa årskurs som klätt ut sig, så ta med något att äta och dricka så får vi se om vi kan hitta någon kort film att se på! Här kommer en något långsam låt om den läskiga natten, men lyssnar du så lär du dig en del ord som har med Halloween att göra: Süsses oder Saures, es kracht, Gespenster und gruseln. Halloweennacht




Prov måndag den 17 och tisdag den 18 oktober 2022

Dags för tyskprov! Givetvis på det vi har lärt oss hittills och i synnerhet på det som vi har  tränat på denna höst: att berätta vad man gjorde under en semester, att berätta om typiskt svenska saker och skillnader mellan Sverige och Tyskland. Ni har fått repetitionspapper och detta finns också på teams för dem som vill titta där. 



Läxa till tisdag den 11 oktober 2022

Vi fortsätter att lära oss att berätta om typiskt svenska saker. Ni har därför fått ett häfte som heter Schweden stellt sich vor = Sverige presenterar sig. Det finns också på teams om du vill använda den.

Det som du ska kunna till denna tisdag är:
- läsa texten Schweden stellt sich vor på tyska och kunna översätta till svenska
- lära dig glosorna till texten. De är förprickade i gloslistan i häftet och på en quizlet här: Schweden stellt sich vor
- välj fyra av sakerna som presenteras i häftet, skriv stödord om dem i ditt skrivhäfte och träna dig i att berätta muntligt om dem enbart med hjälp av stödorden. 
- Ni som inte gjort löst sammansatta verben övning att skriva om den dag i presens med löst sammansatta  övningsboken s 18 där det handlar om att använda orden i rutan - gör den!

På måndag den 17 oktober och tisdag den 18 oktober har vi tyskprov på det som vi har lärt oss hittills. På teams under filer, provinformation och repetitionsstenciler kommer du att hitta information om vad du ska kunna och där kommer också repetitionsstencilerna att finnas. 

Här är en filmsnutt om några grabbar som åker på Roadtrip i ett snötäckt Sverige och förvånas över all natur de ser, och framför allt över att det är så tyst och folktomt. Viktiga ord som förekommer och som du kan passa på att lära dig: geil =häftigt (kåt), ich habe Bock auf = slang för: Ich habe Lust auf…  Das ist der Hammer! = det är ju otroligt, fantastiskt.  das Wohnmobil (husbilen), die Raststätte - rastplats    Das ist anders in Schweden




Läxa til tisdag den 4 oktober 2022

Vi har uppmärksammat Europeiska Språkdagen den 26 september och har haft besök av EF och SFS, som pratade om utbytesresor. Förutom att berätta om det spännande med att bo en längre tid i ett annat land pratade de om vikten av att lära känna andra kulturer och att även kunna berätta om sin egen. Vad passar då inte bättre än att vi lär oss lite om tyska traditioner och fler ord för att berätta om våra svenska?

Det vi jobbar med på lektioner och det som du ska kunna till denna tisdag är:
- läs texten 1 DFeste und Feiern in Deutschland och svara muntligt på frågorna som du får på en stencil.
- Läs texten Feste in Schweden och lär dig att säga något om dem.
- Läs om löst sammansatta verb s 16 i övningsboken.
- gör övningarna på sid 17 - 18 som handlar om löst sammansatta verb. OBS! Sista uppgiften handlar om att använda löst sammansatta verben i rutan för att skriva om en egen dag i presens (nutid) 
- lär dig glosorna till kapitlet samt några löst sammansatta verb. Du hittar dem här: 
Trennbare Verbe och glosorna: die Walpurgisnacht, das Mittsommerfest, zum Nachtisch, das Luciafest, das Kleid, die Kerze, das Lucialied

Vill du öva på fler meningar med löst sammansatta verb så finns de här:  Meningar med löst sammansatta verb

Vill du se en film som beskriver hur man använder löst sammansatta verb i olika tempus så finns det en sådan också: Hur man använder löst sammansatta verb



Läxa till tisdag den 27 september 2022

Något som vi i Sverige alltid pratar om när vi möts är givetvis vädret! Därför passar vi på att lära oss lite fler fraser och uttryck om vädret. 


- läs Wetterbericht på s 14- 15 i texboken och svara på frågorna s 15.
- lär dig väderleksfraserna under bilderna på s 15 i textboken
- lär dig också orden: im Norden, im Süden, im Osten, im Westen, die Schauer (skurar), och -uttrycken Mir ist kalt/warm - jag fryser/svettas. So ein Sauwetter - vilket grisväder

Fler fraser om vädret finns här: Das Wetter
Vill du höra en riktig väderprognos kan du lyssna på tv-nyheterna och se om du kan uppfatta vad de säger - det går fort! der Wettervorhersage


Läxa till tisdag den 20 september 2022 

Vi möter i nästa kapitel en tysk utbytesstudent, - Austauschstudentin -, som har varit i Sverige och lagt märke till hur svenska sedvanor skiljer sig åt från tyska. Det ger oss så klart en del att fundera över - känner vi igen det hon säger om oss?

Det du ska kunna till denna torsdag är:
- Läs text 1 C på god tyska och med flyt. Lyssna på den och härma!
Översätt muntligt till svenska.
- lär dig glosorna till texten. De finns längs bak i boken eller på en quizlet här: So viel Milch wie nie zuvor. Fungerar inte quizlet, så kan jag meddela att ni denna gång ska lära er alla glosorna till kapitlet, eftersom de är nyttiga! 
- gör övning C1 och C2 i övningsboken s 19 - 20. Obs! Skriv i din skrivbok, inte i övningsboken! 
- skriv en intervju i din skrivbok,  C3 övningsboken s 21
- träna på att berätta på tyska om typiskt svenska egenheter utifrån det som utbytesstudenten noterat.

Många tyskar är förtjusta i Sverige. Här är en sida om oss för sådana tyskar! Läs den gärna - här finns tips på mycket roligt, bla en ordlista på vanliga ord och presenttips och recept på svenska godsaker: Willkommen in Schweden



Läxa till tisdag den 13 september 2022

I förra texten mötte vi två killar som varit i Tyskland. I det här kapitlet möter vi två tyskar som är på besök i Sverige och firar midsommar. Vi känner så klart alla igen det de berättar om denna svenskaste av helger, men nu får vi ett tyskt ordförråd och lär oss att berätta om vår tradition på tyska.

Till denna torsdag ska du kunna:
- läsa text 1B på tyska. Lyssna gärna på texten och härma!
- kunna översätta muntligt till svenska.
- kunna glosorna till stycket. De finns längst bak i boken och på en quizlet här: Typisch Mittsommer!
- gör övningarna i övningsboken s 9 - 11. Skriv i ditt skrivhäfte. Behöver du repetera hur man bildar perfekt hittar du det i övningsboken s 135 - 138.
- Om quizlet inte fungerar, så kommer här glosorna: der Wetterbericht, bewölkt, trocken - nass, der Frosch, hell, der Hering,-e, wehen, allmählich, die Wolke, es donnert, das Gewitter, die Wiese, der Nebel, verrückt, teilweise (delvis), überwiegend (övervägande), es hat begonnen (det började), er ist geworden (han har blivit) 

Många som bor utomlands tar med sig sina traditioner. Här möter vi Julia, som bor i Tyskland. Hon berättar för sina kompisar om hur vi firar midsommar och försöker ordna midsommarfirande där hon är. Lyssna och se om du förstår vad hon säger: Mittsommer in Schweden




Läxa till fredag den 9 september 2022

Första kapitlet i vår nya bok handlar om vad som är typiskt tyskt och typiskt svenskt. Du kommer också

att få träna på att berätta om våra svenska traditioner. Samtidigt repeterar vi perfekt och lär oss att förflyttningsverb har ett annat hjälpverb än haben.
  Läxan och det vi arbetar med under lektionstid är:
Kapitel 1 A Ferien mal anders (ungefär =lov på ett annat sätt för en gångs skull). Läs texten på tyska och förstå innehållet.
- Besvara frågorna till texten muntligt  - textboken s 11
- gör övningarna i övningsboken s 6 - 10. OBS: Skriv i din skrivbok!!! Inte i övningsboken!
repetera presens av haben och sein - övningsboken s 131
- lär dig glosorna till texten. De står längst bak i textboken s 120 och finns på en quizlet här:
Ferien mal anders kapitel 1 A

Martin och Ulrik hade ju varit på språkresa i München och upplevt en massa spännande saker! Här kan du också se vilka sevärdheter som finns i München: München - top 10 Sehenswürdigkeiten


Willkommen, Klasse 9! 

Die erste Hausaufgabe für diesen Herbst!

Välkommen tillbaka! Vi började höstens tysklektioner med att repetera det vi hade lärt oss förra året, dvs att berätta vad vi har gjort. Och ni imponerade stort genom att komma ihåg så mycket efter ett låååångt sommarlov! Vi fortsätter nu där vi slutade i våras, nämligen med Schweiz och våra dagböcker, där ni skrivit om en plats/en stad i Schweiz. Nu ska ni få berätta muntligt om vad ni har gjort i Schweiz.

Läxan till fredag den 2 september och det vi ägnar måndag- och tisdagslektioner åt är alltså:
- utgå från texten i din dagbok från Schweiz och gör fem powerpointbilder från din resa. Det kan vara från samma dag, eller så har du från fem olika dagar.
- Varje powerpointbild ska ha ett foto och enkla stödord. (Se exemplet från Teams)
- träna sedan att med hjälp av stödorden berätta muntligt om vad gjorde där du var och vad du såg. 

På fredag kommer du att sitta i flera olika mindre grupper och berätta. Detta för att du ska träna på att prata tyska med gott flyt och på köpet lära dig om olika platser i Schweiz, var de ligger och vilka sevärdheter som finns där.

På tysktimmen såg vi en film om Schweiz. Vill du se den igen, så kommer den här: Die Schweiz - was ist typisch für die Schweiz? Vill du hellre läsa en artikel, kan du öva läsförståelse om överraskande fakta om Schweiz här:  10 Überraschende Fakten über die Schweiz


      I Schweiz är det inte så lätt att bygga vägar - det är ju berg överallt! - så det kostar en del. Därför betalar man för att åka på motorvägar genom att köpa ett märke som klistras på rutan. Det heter att man Maut zahlen - betala väggtull och märket kallas Vignette. 

Sista veckan med lektioner!

Tre ynkliga lektioner återstår av grundskolans tysklektioner - och det finns ju massor kvar att lära sig! Och tur är väl det, så att ni har något att göra resten av livet?

På måndag och tisdag är jag på kurs, och ni får förhoppningsvis vikarie. Förutom att lämna in era tyskböcker - om ni inte redan gjort det - kommer ni på måndag och tisdag att få läsa en serietidning: Tim und Struppi. Anteckna nyttiga fraser att ha i framtiden!

På torsdagens lektion - den sista! -  kommer vi att sjunga tillsammans och prata om tyska lyckosymboler. Om ni vill får ni ta med er lite att äta och dricka. Sedan säger vi 
Auf Wiedersehen, viel Glück, Ein hoch auf uns och Schöne Sommerferien!

Eftersom jag inte är här måndag och tisdag kommer jag att lägga resultaten på nationella provet i tyska på era teams. Där lägger jag också era slutbetyg. Vill du sedan prata betyg, har funderingar och frågor eller vill ha tips inför framtida studier är du välkommen till 8As grupprum bredvid sal 231 på torsdag kl. 9.40 - 11.00 eller så söker du upp mig i nästa vecka. 


Nationella prov vecka 20

Den här veckan ägnar vi tysktimmarna åt att skriva nationella prov i tyska. 
Måndag 16 maj - läsförståelse
Tisdag 17 maj - hörförståelse
Torsdag  19 maj - skriva

Ta med dig penna och sudd och ett glatt humör. Tänk på att det här bara är ett vanligt prov och det är sådant som du har gjort hela tiden: läst texter, besvarat frågor, lyssnat på tyska och skrivit olika slags texter. 

På teams finns en liten repetitionsquizlet. Annars är det klokt att träna läsförståelse genom att läsa texter i textboken: om Träume und Zukunft (drömmar och framtiden) s 92 - 101 - använd ordlista. Repetera texter om Sverige, hur det är att vara ung idag och vad du gärna gör på fritiden. 



Läxa till måndag den 16 maj 2022

Givetvis finns det också starka verb i preteritum! Och ni vet ju redan vilka det är, eftersom ni redan kan dem både i presens och i perfekt. Fiffigt, va?
Vi repeterar också några tidsuttryck, som jag märkt att ni glömt bort, och som är bra att ha i framtiden!

Läxan är alltså:
- att veta att preteritumformen av starka verb är den tredje temaformen på sidan 138 i era övningsböcker.
- att man utifrån den tredje temaformen inte lägger till någon ändelse i singular (ich begann, er begann) men i plural lägger man till - en ( wir begannen, sie begannen).
tidsuttrycken jeden Monat, jeden Tag, jeden Morgen, jede Nacht, in meiner Freizeit, im Sommer, im Frühling, im Winter, im Herbst, in zehn Jahren (om tio år)
- de starka verben i preteritum hittar du på sidorna 138-141. De som du ska kunna hittar du på quizletten här: Starka verb i preteritum

Vill du lyssna på meningar med verb i preteritum så finns det en tecknad barnfilm här, och där finns även modala hjälpverben i preteritum (wollte, hatte, konnte, durfte, sollte). Preteritum





Läxa till torsdag den 28 april 2022/måndag den 2 maj

Vi har upptäckt att tyskan även har en preteritumform, som används framför allt i skrift när man berättar vad som hände. Och givetvis finns där även starka och svaga verb. Nu koncentrerar vi oss på de svaga verben och eftersom formen i huvudsak är en skriven form används den inte ofta i direkt tal (alltså till du, ihr och Sie). Därför gör vi en enkel regel: 
är det en person: ha ändelsen - te; är det fler: ha ändelsen - ten. 
Alltså heter det: ich spielte, Anton spielte    wir spielten, Anna und Jenny spielten.

Vi noterade också att om du ska översätta från svenska till tyska och det står
Oskar spelade fotboll igår kan du välja att ha preteritum eller perfekt:
                      Oskar spielte gestern Fussball
                     Oskar hat gestern Fussball gespielt. 

Till denna torsdag ska du 
- kunna ovanstående om svaga verb
- göra klart övningsboken s 94 -96
- göra klart stencilen om svaga verb.




Läxa till torsdag den 7 april 2022

Nu ska vi träna läsförståelse och på köpet lära oss lite om de tyskspråkiga länderna. Ni ska under tisdagen och torsdagens lektioner läsa i era böcker s 105 - 119 och besvara frågor till texterna. Svaren kommer du att få skriva i teams under uppgifter. Du ska vara klar med dem efter torsdagens lektion! Repetera också några verb i perfekt - de flesta kan du redan sedan 8:an, men några nya dyker upp. Du hittar dem här: Starka verb och några andra

Läxa till MÅNDAG den 28 mars och PROV torsdag den 31 mars samt MÅNDAG den 4 april

Den här rubriken ser ju fet ut! Dock är det så att det ni har i läxa är det ni kommer att arbeta med under lektionen måndag den 21 mars, nämligen dativobjekt och personliga pronomen i dativ.  Detta står i era övningsböcker sidan 34, som ni redan har läst. Sedan går vi in i nationella provperioden i andra ämnen, och terminen kommer tyvärr att bli upphackad framöver. Så här ser det nu ut de närmsta två veckorna:
måndag den 21 mars: arbeta med dativobjekt och personliga pronomen - övningsboken s 34. Gör sedan övningarna i övningsboken s 35 - 36, Kolla med facit, som vikarien har.
måndag den 28 mars: Vi kollar att ni kan dativobjekt och personliga pronomen. Vi tränar inför torsdagens prov
Torsdag den 31 mars:  prov - grammatik, ordkunskap och läsförståelse
Måndag den 4 april: prov - skrivdelen

Material att plugga på inför provet kommer jag att lägga upp på teams, och ni kommer också att få det i pappersformat på lektioner. 


Läxa till torsdag den 17 mars 2022

Nu ger vi oss i kast med en avancerad text, som handlar om något vi alla är slavar under: mobiltelefonen! Vi möter två ungdomar som pratar om sin relation (die Beziehung) till mobilen, lär oss en massa nyttiga fraser och får dessutom också veta de tyska orden för en rad termer. Vi noterar också  att de engelska verb som kommit in i tyskan allihop blir svaga och därför böjs regelbundet: liken - ich like, ich habe gelikt (engelsk uttal: gelajkt). Samtidigt repeterar vi bisatser med weil (eftersom) och dass (att). 

Det vi jobbar med på lektioner och det du ska kunna den här torsdagen är:
- Läs text 4B Nicht ohne mein Handy på tyska. Härma gärna och läs många gånger för ett gott flyt. Lyssna gärna på din egen inloggning i Libers digitala läromedel!
- Översätt muntligt till svenska med hjälp av gloslistan. Det finns många nyttiga fraser här och en hel del knepigt att översätta.
- Besvara frågorna i textboken s 63 skriftligt i din skrivbok och s 65 muntligt med kompis.
- Gör övningarna i övningsboken s 68 och s 69 - 74. Kolla med facit!
- Nyttiga glosor till texten hittar du här: Nicht ohne mein Handy

Die Schattenseite (skuggsidan, nackdelar) med mobiler finns, men i den här sången så har barnen förstått att utnyttja tillfällen, när de vuxna tittar i sina mobiler, för då får de Freie Fahrt (fri fart). Kolla och se om du förstår vad som händer och vad det tyska ordet Smombie betyder! Mami ist ein Smombie



Läxa till torsdag den 10 mars 2022

Efter sportlovet repeterar vi bisatser, och hur man använder det relativa pronomenet "som"  för att syfta tillbaka på ett ord i huvudsatsen. På tyska är den första enkla regeln att lära sig: "som" heter "der" om det syftar tillbaka på ett maskulint ord, "das" om det syftar tillbaka på ett neutrum och "die" om det syftar tillbaka på ett feminint ord. Alltså:

Da geht ein Mann, der Otto heisst (som heter Otto)
Da sitzt eine Frau, die Lotte heisst (som heter Lotte)
Da steht ein Schwein, das sehr rund ist (som är väldigt rund) 

Observera ordföljden i tyska bisatser: det personböjda predikatet kommer sist i bisatsen!

Vi tränar också på att kunna diskutera. Följande fraser på quizleten ska du kunnaRedewendungen

Vill du se en video med dessa fraser och andra, så kommer den här: Redemittel: Meinung äussern - att säga sin mening
Och vill du lyssna till radioprogram, där de pratar om uttrycket Mein Schwein pfeift = das ist unglaublich = det är otrolig, så hittar du det här: Mein Schwein pfeift





Läxa till torsdag den 24 februari 2022

Vi läser en igenkännande text om hur störd man kan bli av sociala medier när man ska koncentrera sig. Samtidigt lär vi oss vad imperativ är - uppmaningsform av verbet, dvs den form som man använder när man säger till någon att göra något: Läs! Sitt! Lyssna! I tyska måste man naturligtvis tänka på VEM man talar till, och därför heter det olika beroende på vem man pratar till!

Läxan och det du arbetar med under lektionerna är alltså:

- läs texten 4A Alles im Netz, lyssna på din inloggning på Liber.se. 

- lär dig glosorna! De finns på quizletten här: Alles im Netz

- lär dig perfektformen av ett par starka verb till: er hat bekommen (han har fått), er hat geholfen (han har hjälpt), er hat genommen (han har tagit) er hat getragen (han har burit) 

- gör övningarna i övningsboken s 66 - 67. Kolla med facit!

- Lär dig hur man bildar imperativ, uppmaningsformen av verb, på tyska: 

 Man behöver veta vem man uppmanar:

 a. Är det en person som du är du med: verbets stam, dvs Geh! Fahr! Lauf! (Verb med extra e får ett tillägg av - e, dvs Bade! Rechne! Arbeite!) och starka verb med omljud där e i presens blir ie ( t ex ich lese du liest) får detta i imperativ till en person som man är du med: Lies! Nimm! Hilfe!

b. Är det flera personer som du är du med: stammen + ändelsen -t; Geht! Fahrt! Lauft!Lest! Helft!
c. Är det någon du är artig mot behöver du ha verbets infinitivform + Sie: Gehen Sie! Fahren Sie! Laufen Sie! 
Vill du se en filmsnutt med en trött Svenjorgen som förklarar detta så kommer den här:

Rabenmütter (korpmammor) heter en komediserie med mammor som gör sådant andra mammor bara drömmer om. Här är ett barn som inte vill göra sina läxor. Kein Bock betyder ingen lust. Kolla hur det löses: Handy- Erpressung - mobilutpressning




Läxa till MÅNDAG den 14 februari 2022

I torsdags hade ni vinteridrottsdag, så därför blev läxan denna vecka till måndag istället! Det vi jobbar med på lektionstid, det du ska ha gjort och det du ska kunna till denna dag är:

- prepositionsramsan. Vi har lärt oss den tredje ramsan prepositioner. De styr ackusativ när det är riktning och dativ när det är befintlighet.  Ta hjälp av de två tanterna: RIA - riktning = ackusativ och BEDA = befintlighet - dativ. Du ska kunna rabbla prepositionerna, veta vad de betyder på svenska och kunna använda dem. Arbetsboken s 60.  Tabell med artiklarna hittar du på sidan 125 i samma bok.

- gör övningarna på s 61 - 62 i övningsboken. Skriv i din skrivbok

- Läs texten 3C tyst för dig själv och förstå vad den handlar om s 50 o s 52 i textboken

- Besvara sedan uppgifterna 1 och 2 i textboken

- övningsboken s 63 övning C2 Här gäller det att förstå vad de kursiverade uttrycken betyder.

- lär dig uttrycken och glosorna i följande quizlet: Redewendungen - uttryck att använda

- skriv en radiointervju med två kompisar! Tillsammans skriver ni en radiointervju, där ni antingen intervjuar en modebloggare eller så handlar programmet om olika ungdomskulturer. Uppgiften finns på teams och också i er övningsbok s 65 och ska vara klar efter måndagens lektion!

En kreativ, engelskspråkig tysklärare har gjort följande låt för att illustrera detta med RIA och BEDA. Lyssna gärna: Ich gehe ans Meer Jag går till havet


LÄXA TILL TISDAG DEN 1 FEBRUARI 2022

Vi fortsätter att träna på att prata och diskutera. Den här gången handlar det om vad man kan göra om man lider brist på pengar. 

Det här jobbar vi med på lektioner, och det här ska du kunna till denna dag:

- Kapitel 3B s 47 - 49 läs texten på god tyska och förstå vad den handlar om.

- Gör uppgifterna s 49 i  textboken muntligt

- Fyll i en lucktext (stencil) om texten, och rätta den efter läroboken, 

- Lär dig glosorna till texten. Du hittar dem på quizletten här: Mein Nebenjob

- Gör uppgifterna på s 54 - 56 i övningsboken. Facit finns att låna i klassrummet!

- Vi lyssnar på en hörövning tillsammans! s 57 i övningsboken 

- Skriv en jobbansökan: ein Bewerbungsschreiben, I övningsboken s 58 finns uppgiften B5. Skriv på tyska och berätta kort om dig själv och varför du tycker att just du skulle passa för jobbet. 

Notera att den här läxan är till tisdag den 1 februari! På torsdag den här veckan är jag på kurs, och på måndag den 31 är det utvecklingssamtal, så därför blir läxan till denna tisdag istället...

Här pratar Tim om sitt feriejob, och vi också veta vilka regler som gäller för hur mycket man får arbeta som ungdom: Ferienjobs: Was ist für Schüler erlaubt? Vad är tillåtet för elever?

Vill du hellre läsa en text på samma tema, så kommer den här:Nebenjob als Schüler - was darf man?

LÄXA TILL TORSDAG DEN 20 JANUARI 2022

Årets första kapitel handlar om ungdomar. Vi möter några ungdomar som pratar om vad de lägger sina pengar på och vi diskuterar mode. Samtidigt kommer vi att repetera de gamla prepositionerna. 

Till denna torsdag ska du kunna:

- läsa kapitel 3A Kleider machen Leute (kläder gör människan) på tyska och översätta muntligt till svenska.

- lära dig glosorna och bra uttryck i texten. De finns på en quizlet här: Kleider machen Leute

- besvara frågorna s 46 i textboken muntligt

- repetera prepositioner med ackusativ och med dativ. s 141 i grammatikdelen. 

- gör övningarna s 51 - 53 i övningsboken

- fyll i lucktexten s 48 och repetera klädesplaggen s 49

 - träna på att muntligt diskutera med kompisar övningsboken s 50

Ni ska nu ha tillgång till ett digitalt läromedel och en digital övningsbok, som automatiskt rättar era svar. Ni ska ha fått ett mejl till ert elevkonto, där ni behöver aktivera ert konto. Vi får kolla om det fungerar när vi ses på måndag!   

Här kommer Donald Duck und Mickey Maus i filmen Kleider machen Leute: se om du hänger med i tyskt kvack! Kleider machen Leute

 




LÄXA TILL TORSDAG DEN 13 JANUARI 2022

Willkommen 2022!

Ein neues Jahr fängt an und es ist für euch der letzte Semester in HÄV! 

Till den här torsdagen ska du som alltid efter jullovet... 

- veta att det är stor fest (fast utan publik detta år) vid Brandenburger Tor på nyårsnatten. Här är en länk till den melodi som spelades efter fyrverkeriet, där de precis som i HÄV hyllar regnbågen, och önskar varandra Viel Glück, Liebe und Gesundheit (=hälsa) Willkommen 2022 Brandenburger Tor in Berlin

- kunna några glosor om nyårsfirande: Silvesterabend - nyårsafton: Prosit Neujahr - gott nytt år! Prosit = skål!  Gesundheit! = prosit  

- ha lyssnat på slutet av nyårskonserten från Wien, en konsert som sänds varje år - detta år åter med publik, men denna gång har alla munskydd på sig till festkläderna: Radetskymarschen

- veta att Johann Strauss Sohn skrev An der schönen blauen Donau och veta vad Radetzkymarschen är.

- veta att i Wien finns Spanische Hofreitschule med de vita hästarna, Lippizaner, och de dansar. Här är en gammal filmsnutt från en tidigare nyårskonsert där de du kan se dem: Lippizaner och här kan du lyssna på historien om dem: Die Spanische Hofreitschule in der Hofburg in Wien


WEIHNACHTSFERIEN!

 FRÖHLICHE WEIHNACHTEN UND EINEN GUTEN RUTSCH INS 2022!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.